چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

درباره ادعای شروط برخی نمایندگان برای رأی اعتماد به صالحی

نقش سینما در رأی اعتماد به وزیر ارشاد!؟

آرم سازمان سینمایی

سینماپرس: به نظر می‌رسد فشار برای تغییر مدیران سینمایی وزارت ارشاد از سوی نمایندگان مجلس در شرایط رأی اعتماد به سیدعباس صالحی امیری دور از ذهن باشد چرا که حداقل کمیسیون فرهنگی مجلس در چندماه اخیر آنچنان چالشی با سازمان سینمایی نداشته تا بخواهد روی تغییر مدیران سینمایی شرط و شروط بگذارد.

خبرهایی که روز گذشته درباره وضعیت رأی اعتماد مجلس به سیدعباس صالحی در برخی رسانه‌ها بروز پیدا می‌کرد، بیش از همه سازمان سینمایی وزارت ارشاد را در کانون خود قرار داده بود.

ظاهراً سازمان سینمایی بیش از سایر زیرمجموعه‌ها و معاونت‌های وزارت ارشاد برای جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای در آستانه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی فرهنگ دارای اهمیت است تا حدی که برخی رسانه‌ها روز گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره شرط و شروط برخی نمایندگان برای دادن رأی  اعتماد به وزیر پیشنهادی ارشاد ارائه داده بودند؛ گمانه‌زنی‌هایی که به نظر می‌رسد بیش از اینکه جنبه خبری داشته باشد بیشتر از ماهیت خبرسازی برخوردار است.

در اینکه سازمان سینمایی در دوره چند ماهه مدیریت مهدی حیدریان کارنامه و برنامه مشخصی از خود برجای نگذاشته تردیدی نیست اما به نظر می‌رسد به نسبت مدیریت حجت‌الله ایوبی سازمان سینمایی با چالش‌های کمتری روبه‌رو بوده است. شاید بتوان بزرگ‌ترین چالش این سازمان در دوره حیدریان را وعده رفع توقیف فیلم‌ها دانست. موضوعی که کمیسیون فرهنگی مجلس آن را قانونی نمی‌داند. یک رسانه سینمایی دیروز مدعی شد طبق شنیده‌ها تعدادی از نمایندگان مجلس در جلساتی خصوصی به عباس صالحی اعلام کردند شرط دادن رأی  اعتماد به او تغییر مدیران سینمایی وزارت ارشاد است. این رسانه سینمایی مدعی شده: در حالی که جلسات مجلس برای دادن رأی اعتماد به وزاری پیشنهادی رئیس‌جمهوری از روز گذشته آغاز شده شنیده می‌شود وضعیت عباس صالحی، وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد برای گذر از سدِ نمایندگان مجلس نامشخص است. طبق شنیده‌ها امروز تعدادی از نمایندگان مجلس در جلساتی خصوصی به عباس صالحی اعلام کردند شرط دادن رأی اعتماد به او تغییر مدیران سینمایی وزارت ارشاد است.

این رسانه از این سخن گفته که ظاهراً مصاحبه چند روز قبل داروغه‌زاده در روزنامه ایران در خصوص دخالت مجلس در مسائل سینما، برخی نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا چنین تقاضایی از وزیر پیشنهادی حسن روحانی داشته باشند. در ادامه این رسانه آورده: گفته می‌شود تغییر حیدریان و داروغه‌زاده، کفِ مطالبات برخی نمایندگان مجلس از عباس صالحی است. باید دید فردا در جلسه رأی اعتماد به وزیر ارشاد چه اتفاقاتی رقم می‌خورد. به نظر می‌رسد فشار برای تغییر مدیران سینمایی وزارت ارشاد از سوی نمایندگان مجلس در شرایط رأی اعتماد به سیدعباس صالحی امیری دور از ذهن باشد چرا که حداقل کمیسیون فرهنگی مجلس در چندماه اخیر آنچنان چالشی با سازمان سینمایی نداشته تا بخواهد روی تغییر مدیران سینمایی شرط و شروط بگذارد.

القای اینکه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی با ابراهیم داروغه‌زاده دچار چالش جدی شده است موضوعی است که شواهد و قرائن آن را نشان نمی‌دهد هرچند درباره توقیف فیلم‌ها اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. ابراهیم داروغه‌زاده چند روز پیش در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران در واکنش به سخنان اخیر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن تقدیر از چنین حساسیتی در خصوص موضوعات روز سینما، تشکیل کمیته مشورتی برای رفع توقیف آثار سینمایی را امری قانونی دانسته بود. معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفته بود: تشکیل شورای مشورتی در همه امور می‌تواند به تصمیم بهینه در ساختارهای نظارتی کمک مؤثر کند و مشورت گرفتن از مختصصین سینمایی غیرقانونی نیست. وی با رد غیرقانونی بودن شوراهای مشورتی، ضمن تقدیر از حساسیت سخنگوی کمیسیون فرهنگی به این اشاره کرده بود که تصمیم نهایی اعطای مجوز اکران یا عدم اکران فیلم‌ها بر عهده شورای پروانه نمایش است و نمی‌توان این امر را به نهاد دیگری واگذار کرد، اما استفاده از نظر مشورتی مختصصان امری پسندیده و در بسیاری از موارد لازم است. داروغه‌زاده کمیسیون فرهنگی مجلس را که نمایندگی مردم در حوزه فرهنگ و هنر را به‌عهده دارد، کمیسیونی شاخص و مهم ارزیابی کرده و از نمایندگانی که علاقه‌مندند در جریان‌ ساز و کار تصمیمات سینمایی در حوزه نظارت قرار گیرند دعوت کرده است. معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری همچنین از آمادگی خود برای تعامل بیشتر با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خبر داده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.