سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

سلیقه منحصر به فرد سینمایی رئیس سابق صدا و سیما؛

چرا عزت الله ضرغامی به «پاپیون» علاقه خاصی دارد؟

فیلم سینمایی پاپیون

سینماپرس: عزت‌الله ضرغامی (رئیس اسبق سازمان صداوسیما) با انتشار عکسی از پوستر فیلم پاپیون در کانال تلگرامی خود به شرح صحنه‌ای از این فیلم پرداخت و از لزوم ریسک کردن و توکل بر خدا گفت.

به گزارش سینماپرس، عزت‌الله ضرغامی (رئیس اسبق سازمان صداوسیما) با انتشار عکسی از پوستر فیلم پاپیون در کانال تلگرامی خود به شرح صحنه‌ای از این فیلم پرداخت و از لزوم ریسک کردن و توکل بر خدا گفت.

متنی که ضرغامی در کانال تلگرامی خود منتشر کرده؛ به شرح زیر است:

سینمایی «پاپیون» از فیلم‌های مورد علاقه من است. بارها آن را دیده و از ‌دیالوگ‌های ماندگار آن لذت برده‌ام.

در یکی از سکانس‌های فیلم، مرد جذامی به پاپیون سیگار تعارف می‌کند. او پس از کمی تردید سیگار را از دست او می‌گیرد و به لب می‌گذارد.

جذامی می‌گوید از کجا می‌دانستی جذام خشک واگیر نداره؟ پاپیون می‌گوید نمی‌دانستم!!

در واقع پاپیون چاره‌ای جز پذیرش این ریسک نداشت. او که بعد از سختی‌های فراوان برای فرار از زندان و تحمل انواع شکنجه‌ها و بد رفتاری‌ها و خیانت طرف‌های معامله، به مرحله اعتماد به مرد جذامی رسیده است، باید دل به دریا بزند و بقیه امور را به سرنوشت بسپرد.

این لحظات سرنوشت‌ساز در زندگی برای همه ما پیش می‌آید.

باید بر خدا توکل کرد. ترس را کنار گذاشت و از ساحل دور شد تا به مقصد رسید.

در مدیریت می‌گویند بزرگترین ریسک، ترک ریسک است!

***پی نوشت***

«...فالله خیر حافظاً و هو ارحم الراحمین»

این عبارت معروف، مربوط به آیه 64 سوره مبارکه یوسف است. جایی که یعقوب در مقابل اصرار فرزندانش برای همراه بردن بنیامین بر زبان می‌آورد.

او که یک بار طعم دروغ و خیانت برادران یوسف را چشیده است، نمی‌تواند به قول و قرار مجدد آنان در مورد تأمین سلامت بنیامین اعتماد کند ولی بر خدا توکل می‌کند و ریسک این پیشنهاد را می‌پذیرد.

در روایت است که پس از به زبان آوردن این کلمات توسط یعقوب، خداوند فرمود: «به عزتم سوگند چون تو بر من توکل و اعتماد کردی، من هم قطعاً آن دو (یوسف و برادرش) را به تو بازمی‌گردانم (المیزان، ج۱۱، ص۲۱۶)

خیلی از اوقات یادمان می‌رود که یکی هم آن بالا، هوای ما را دارد و حتی دشمنان و مخالفان ما را وسیله محافظتمان قرار می‌دهد.

محاسبه و تدبیر و تعقل یک حرف است و توکل به پروردگار و دور شدن از وسواس شیطان و ترس از آینده، حرف دیگری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.