یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

سینماگران درباره اوضاع فرهنگی چه گفتند؟

«آتش به اختیار» الزام امروز فرهنگ و هنر کشور؛ وقتی شبیخون فرهنگی به ولنگاری می انجامد!/ از ناکارآمدی مدیران فرهنگی تا نقش آفرینی نیروهای ارزشی و انقلابی

دری-شاهمرادی زاده-الماسی-شورجه-سیدزاده-برجی-بهمنی-سلطانی آزاد-شمقدری-پوریامین-فارسیجانی-مهام-کیوان نیا-آقامحمدیان-قهرمانی-شریفی-فهیم-مستغاثی-سلیمی-بیدل

سینماپرس: در پی مطرح شدن «آتش به اختیار» در حوزه فرهنگ، تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی با اشاره به لزوم برکناری مدیران دولتی، به کارگیری نیروهای ارزشی و متعهد به نظام و انقلاب اسلامی و حضور حداکثری افسران جوان جنگ نرم؛ خواهان برچیده شدن دست معاندان، باندبازان و رانت خواران از سینمای کشور شدند.

به گزارش سینماپرس وضعیت فرهنگی کشور طی سال های اخیر دوران بسیار اسفناکی را پشت سر می گذارد. بی توجهی به تولید و عرضه آثار فرهنگی و هنری ارزشی، استراتژیک و مبتنی بر ارزش ها و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی توسط مسئولان دولتی و در عوض توجه ویژه به تولید و عرضه آثار قبح شکن، سخیف و روشنفکرمآبانه برای خوشامد غربی ها امروزه بیش از هر زمان دیگری در حوزه فرهنگ و هنر کشور و به ویژه سینما خودنمایی می کند.

مقام معظم رهبری طی این سال ها توجه و تأکید ویژه ای نسبت به حوزه فرهنگ و هنر داشته اند و بارها در سخنرانی های شان نسبت به تهاجم فرهنگی بیگانگان هشدار داده و از مسئولان خواسته اند تا با تقویت روحیه جهادی و انقلابی گری در آثار فرهنگی و هنری مانع دستیابی دشمن به اهداف شوم و پلیدش شوند اما اسفا که هیچ گوش شنوایی در میان هیچ یک از دولتمردان وجود نداشت و همه به صورت آشکار از کنار فرامین ایشان عبور کردند.

همین امر باعث شد رهبر معظم انقلاب که پیش از این مسأله «ولنگاری فرهنگی» در کشور را مطرح فرموده بودند در یکی از سخنرانی های شان در ایام ماه مبارک رمضان در دیدار با دانشجویان آن ها را به تلاش جدی و همه جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه ها توصیه نمودند و فرمان دادند که هر نیروی انقلابی باید به صورت مستقل در حوزه فرهنگ فعال شود و در این حوزه به صورت «آتش به اختیار» فعالیت کند.

در همین رابطه ۲۰ تن از سینماگران و کارشناسان امور فرهنگی کشور شامل: سیدضیاء الدین دری، ماشاالله شاهمرادی زاده، جهانگیر الماسی، جمال شورجه، سیدسعید سیدزاده، رضا برجی، حمید بهمنی، شاهد سلطانی آزاد، مریم پوریامین، پرویز فارسیجانی، علی مهام، شاهرخ کیوان نیا، شفیع آقامحمدیان، محمد قهرمانی، امیرحسین شریفی، محمدتقی فهیم، سعید مستغاثی، سهیل سلیمی، داود بیدل و جواد شمقدری با ما گفتگو کردند که حاصل آن در ذیل برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی نقل شده است.

دری: شرایط فرهنگی جامعه باعث فرمان «آتش به اختیار» برای فرهیختگان و نیروهای وفادار به نظام و انقلاب شده است

سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون در این باره گفت: احساس رهبری در رابطه با شرایط فرهنگی جامعه باعث فرمان «آتش به اختیار» توسط نیروهای متعهد و انقلابی شده است چرا که مدت ها است ایشان در رابطه با ۲ حوزه مهم «فرهنگ» و «اقتصاد» تأکیدات ویژه ای دارند اما هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه ها رخ نداده است.   یأس مقام معظم رهبری از ناحیه کسانی است که مسئولیت های مستقیم دارند و نسبت به دغدغه ها و فرمایشات ایشان بی توجه هستند؛   سازماندهی ۲ حوزه مهم «فرهنگ» و «اقتصاد» که ایشان بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به آن ها اشاره داشته و تأکید ویژه ای مبنی بر توجه روی این حوزه ها داشته اند در دست دولت ها است اما دولت ها بی تفاوت از کنار آن عبور کرده اند.   در حوزه اقتصادی به دلایل مختلف از جمله بالا و پایین شدن قیمت جهانی نفت، مسأله تحریم ها و... دولت ها همیشه بهانه هایی برای کم کاری های شان داشته اند و معمولاً هم تلاش هایی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام شده که متأسفانه هیچ گاه به نتیجه نرسیده است اما در حوزه فرهنگ و هنر متأسفانه ما شاهد هیچ گونه تلاشی توسط دولتمردان برای برطرف شدن مشکلات نبوده ایم.

شاهمرادی زاده: در خواب مانده ها بیدار شوند/ «شهید فهمیده» از کتاب درسی فرزندان ما حذف شد و قهرمانان پوشالی غربی را معرفی می کنند

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز در این راستا اظهار داشت: همه در خواب مانده ها باید بیدار شوند و بر اساس فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری به میدان بیایند؛ ما نباید بگذاریم این آشفته بازاری که این روزها در تمامی حوزه های کشور به وجود آمده وضعیت پیچیده و بغرنج تری به خود بگیرد. همه نیروهای متعهد به اصل ولایت فقیه، افرادی که دغدغه ترویج آرمان ها و اهداف نظام و انقلاب اسلامی را دارند و تمامی متدینین بایستی با یکدیگر اعلام همبستگی کنند و بر اساس فرامین و دغدغه های مقام معظم رهبری به میدان بیایند و نگذارند تا دشمنان بیش از آنچه که امروزه شاهد آن هستیم کشور را بر اساس منافع غربی ها اداره کنند.

الماسی: مسئولان اجرایی در خواب غفلتند/ نباید اختیار فرهنگ به دست افرادی بیفتد که لیاقتش را ندارند

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این راستا گفت: بسیار افسوس می خورم از اینکه به دغدغه های مقام معظم رهبری بی توجهی می شود و ایشان به ناچار مجبور می شوند به نیروهای حزب الهی در تمامی حوزه ها و زمینه ها فرمان «آتش به اختیار» بدهند و از آن ها بخواهند که به میدان بیایند و برای جلوگیری از مشکلات بیشتر تدبیری کنند. متأسفانه ما با پدیده ای در جامعه مان روبرو هستیم که میل به سوء برداشت و هو و جنجال در آن دیده می شود؛ دولت به عنوان نهادی که قدرت اجرایی کشور را در دست دارد متأسفانه بیش از مردم به این هو جنجال ها دامن می زند و این مسأله بسیار تأسف باری است. وضعیت امروز کشور ما متأسفانه در هیچ یک از حوزه ها و به خصوص ۲ حوزه مهم «فرهنگ» و «اقتصاد» به هیچ عنوان شبیه به یک کشور اسلامی نیست و تمامی این ها نشان از کم کاری دولتمردان دارد؛ بنده یقین دارم اگر مسئولان محترم قضایی، امنیتی و انتظامی با یک حرکت انقلابی و جهادی یک بار برای همیشه دست اغنیا، چپاول گران و غارتگرانی را که به ملت ایران خیانت کرده و با سوء استفاده از جایگاه های خود بیت المال را به تاراج برده اند برای همگان رو کند و آن ها را در یک برنامه زنده تلویزیونی بیاورد و وادار به اعتراف شان کند دیگر شاهد این همه دزدی در کشور نخواهیم بود.

شورجه: سوء مدیریت دولتمردان باعث فرمان آتش به اختیار شده است/ برخی دست به سینه در خدمت دشمنان قسم خورده نظام اسلامی هستند

جمال شورجه کارگردان مطرح سینمای کشور با انتقاد از شرایط اسفبار وضعیت فرهنگی کشور تصریح کرد: به طور قطع و یقین سوء مدیریت دولتمردان باعث فرمان آتش به اختیار شده است چرا که ما در مباحث مهمی همچون فرهنگ و اقتصاد و سیاست با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستیم. امروزه در سینمای نیازمند تولید آثاری در جهت ترویج اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی هستیم و مسئولان حق ندارند برای ساخت این قبیل آثار مانع تراشی کنند. سوء مدیریت ها از سوی مدیران و مسئولان دولتی باعث شد تا مقام معظم رهبری برای اولین بار این طور صریح و شفاف صحبت کنند و از نیروهای انقلابی و متعهد بخواهند که نسبت به مشکلات واکنش نشان داده و وارد میدان شوند. سوء مدیریت دولتمردان باعث بروز مشکلات و معضلات بسیاری در کشور شده و این روزها ما در تمامی زمینه ها به خصوص حوزه های مهم اجتماعی، سیاست خارجه، فرهنگی و اقتصادی با مشکلات بسیار رو به رشد و طاقت فرسا و عجیبی روبرو هستیم.

سیدزاده: نیروهای متعهد و انقلابی باید بر اساس درک صحیح از ارزش ها، اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی حرکت کنند

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: فرمان آتش به اختیار از سوی مقام معظم رهبری به تمامی جوانان و فرهیختگان دغدغه مند حفظ و ترویج ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی داده شده و از این رو افرادی که قرابتی با نظام و انقلاب اسلامی ندارند اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را به نفع خود بدانند به دلیل ذهن و ذات بیمارشان است. مقام معظم رهبری در دیدار با فرزندان خود فرمان «آتش به اختیار» را صادر کرده اند و زمانی که پدری با فرزند خود حرف می زند و او را راهنمایی می کند به دلیل دغدغه و دلسوزی هایش است؛ اگر فردی بیگانه و غیرخودی و غریبه و کج فهم بخواهد از این فرمان حضرت آقا سوء برداشت و سوء استفاده کند اصلاً مهم نیست چرا که مشخص است این فرمان به چه کسانی داده شده است.

سینماگران و فرمان «آتش به اختیار»/۶

برجی: اوضاع فرهنگی کشور در شرایط اسفناکی قرار دارد/ فرمان «آتش به اختیار» می تواند منجر به انقلاب فرهنگی مجددی در کشور شود

رضا برجی عکاس و مستندساز نیز اظهار داشت: متأسفانه این روزها اوضاع فرهنگی کشور در شرایط اسفناکی قرار دارد و به همین دلیل مقام معظم رهبری به ناچار فرمان «آتش به اختیار» را برای تمامی نیروهای جبهه فرهنگی انقلاب صادر کردند تا آن ها به میدان آمده و کشور را نجات دهند. متأسفانه مدیران فرهنگی کشور ما بسیار سهل انگارانه از کنار تهاجم فرهنگی غربی ها عبور می کنند و هیچ توجهی به ترویج فرهنگ ایرانی، اسلامی و انقلابی ندارند. این در حالی است که کشورهایی مانند آمریکا که هیچ فرهنگ و تاریخچه غنی ندارند توسط ابزارها و رسانه های تأثیرگذاری مانند سینما همچنان در رابطه با جنگ هایی نظیر ویتنام فیلم می سازند و برای خود قهرمان سازی و قهرمان پروری می کنند اما ما که دنیایی از رشادت ها و دلاورمردی ها را در دوران انقلاب اسلامی و همینطور ۸ سال دفاع مقدس شاهد بودیم منفعلانه نشسته ایم و هیچ کاری برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره فرهنگ ایثار و شهادت انجام نمی دهیم.

سینماگران و فرمان «آتش به اختیار»/۷

بهمنی: «آتش به اختیار» یعنی اینکه سینمای ایران دیگر سیاهی، فساد و تباهی نمی خواهد/ تابوها را خواهیم شکست

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: فرمان «آتش به اختیار» خیلی نکات را به اثبات رساند از جمله آنکه دیگر سینه سوختگان و دغدغه مندان نظام و انقلاب نباید درگیر ضوابط به ظاهر ساده اما پیچیده شوند و از سوی دیگر تمامی نیروهای ارزشی، انقلابی و حزب الهی در تمامی حوزه ها باید از دولتمردان مطالبه داشته باشند. من خداوند متعال را هزاران بار شکر می کنم که کشور ما با حضور رهبری فرزانه، هوشیار، قدرتمند، زمان شناس، فهیم و دانا بر تمامی مصائب و مشکلات فائق می شود. بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر در کشور ما چنین رهبر فرزانه ای وجود نداشت چه بلاهای سهمگینی به سرمان می آمد. من خوشحالم که هر زمانی که ما در گرفتاری ها غوطه ور می شویم و از نالایقی و بی کفایتی مدیران صبرمان به سر می رسد حضرت آقا با فرمایشات اندک شان امید را در دل و ذهن تمامی طرفداران و دغدغه مندان نظام و انقلاب اسلامی زنده می کنند. حضرت آقا همیشه دغدغه مسائل فرهنگی را داشته اند و مدت های مدیدی است که به مدیران دولتی به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر این اخطار را می دهند که دشمنان با تمام توان شان درصدد هستند با انجام تهاجم فرهنگی، شبخیون فرهنگی و فتنه گری کشور ما را به بیراهه کشانده و نگذارند حتی نامی از دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی در کشور باقی بماند.

سینماگران و فرمان «آتش به اختیار»/۸

سلطانی آزاد: نیروهای متعهد به اسلام و انقلاب باید امیدوارنه و با تمام توان بر اساس فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری به میدان بیایند

شاهد سلطانی آزاد فیلمنامه نویس و کارگردان سینما هم در پی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان که آن ها را به تلاش جدی و همه جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه ها توصیه نمودند و فرمان دادند که هر نیروی انقلابی باید به صورت مستقل کار کنند و از اصطلاح «آتش به اختیار» در این باره استفاده فرمودند، گفت: نیروهای متعهد به اسلام و انقلاب باید امیدوارنه و با تمام توان بر اساس فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری به میدان بیایند و از هیچ مانع تراشی، سنگ اندازی، تحقیر و... هراسی به دل های شان راه ندهند. فرمانی که مقام معظم رهبری دادند از سر دلسوزی و دغدغه مندی ایشان است؛ بنده شخصاً مدت ها است بر اساس آیه شریفه «قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛ ای پیامبر! بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید»، به میدان آمده ام و بدون هیچ گونه حمایت دولتی هر کاری را که در توانم دارم برای رشد انقلاب و اسلام در حوزه فرهنگ و هنر انجام می دهم.

سینماگران و فرمان «آتش به اختیار»/۹

فارسیجانی: نیروهای انقلابی، ولایتمدار، متعهد و ارزشی بایستی پاسدار و محافظ فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی باشند/ چرا مسئولان جلوی فجایعی مانند سند ننگین ۲۰۳۰ را نگرفتند

پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و کارشناس فرهنگی نیز در این راستا اظهار داشت: متأسفانه مقام معظم رهبری از مسئولان کشور خسته و ناامید هستند و از این رو تمامی نیروهای ارزشی و متعهد با آرمان های نظام و انقلاب اسلامی باید تلاش کنند تا ضمن خودکفا شدن با استکبار مبارزه کرده و کشور را از هجوم حملات وحشیانه نجات دهند. حضرت آقا زمانی مسأله مهم فرمان «آتش به اختیار» را مطرح کردند که کشور در معرض بحران و خطر قرار گرفته است. متأسفانه ما در بسیاری زمینه ها شاهد غفلت هایی از سوی برخی مسئولان هستیم و به همین دلیل است که حوزه های مهمی همچون فرهنگ و هنر همواره مورد تهدید و حمله و هجوم افرادی قرار می گیرد که هیچ قرابتی با نظام و انقلاب اسلامی ندارند و سعی دارند تا آسیب ها را در این حوزه ها بیش از پیش کنند.

آقامحمدیان مطرح کرد:

کوتاهی مدیران موجبی بر افزایش هجمه دشمنان علیه انقلاب اسلامی/ لزوم اتحاد نیروهای انقلاب برای تقابل با نفوذ فرهنگی

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در این باره گفت:  کوتاهی مدیران باعث افزایش هجمه دشمنان علیه نظام و انقلاب اسلامی شده است و حضرت آقا که همیشه در شرایط حساس رهنمودهای تاریخی از خود ارائه می نمایند در این بازه زمانی با فرمان «آتش به اختیار» دست نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی را برای مقابله با دشمنان و معاندان باز گذاشته اند. متأسفانه به دلیل اهمال کاری و بی توجهی برخی از مدیران ما قافیه را باخته ایم؛ مدیران فرهنگی طی سال های اخیر نسبت به مسأله مهم تهاجم فرهنگی بیگانگان به شدت بی توجه بوده اند و همین باعث شده تا کوتاهی های زیادی انجام دهند. امروزه شرایط جنگ در کل دنیا عوض شده و اغلب کشورها از جنگ نظامی بیرون آمده اند و سعی می کنند تا با جنگ نرم به اهداف شان دست پیدا کنند. بی دغدغگی و نادانی برخی از مدیران در کشورمان باعث شده تا ما هیچ راهکاری در مقابله با این جنگ نرم پیدا نکنیم و دست روی دست بگذاریم و دشمنان هر کاری را که مایل هستند در کشورمان صورت دهند.

قهرمانی با اشاره به «آتش به اختیار»:

نگاه سکولارمآبانه مدیران دولت فعلی توجه به ارزش ها و منافع ملی در حوزه فرهنگ و هنر را از بین برده است

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: نگاه سکولارمآبانه مدیران دولت فعلی توجه به ارزش ها و منافع ملی در حوزه فرهنگ و هنر را از بین برده است و ما باید تلاش کنیم تا بر ضد دیدگاه مدیران، ارزش ها و نکاتی را که میان خانواده ها و جامعه ایرانی-اسلامی مان رواج دارد در آثار فرهنگی و هنری پدیدار کنیم. طی سال های اخیر بی توجهی مدیران دولت به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر نسبت به دفاع، ترویج و حمایت از منافع نظام اسلامی و آرمان های اسلام و انقلاب صدای خیلی از افراد را درآورده است. به عنوان مثال در همین اواخر فیلمی در سینماها اکران شده که مسیحیت را زیر سوأل برده و از این رو برخی از نمایندگان متعهد و متدین مجلس شورای اسلامی نسبت به نمایش این فیلم معترض شده اند. فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری به همین دلیل صادر شده تا جلوی تولید و عرضه آثار ضد دینی و... در کشور گرفته شود. در واقع پیام مقام معظم رهبری ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است؛ دستور ایشان دستور دین است، دستور ایشان دستور اسلام است، دستور ایشان در پیروی از آرمان های خمینی کبیر (ره) است. قطعاً همه ما در قبال جامعه و دفاع از حفظ ارزش ها در جامعه اسلامی مان مسئول هستیم و این تذکر و این یادآوری مقام معظم رهبری به خصوص وظیفه جوانان انقلابی و مومن و بسیجی را بیش از پیش می کند.

فهیم مطرح کرد:

آنارشیزم فرهنگی موجبی بر صدور فرمان «آتش به اختیار»/ امروزه همه چیز در اختیار سرمایه داران و باندبازان است

محمدتقی فهیم منتقد برجسته سینمای کشور نیز در این راستا اظهار داشت: آنارشیزم فرهنگی فعلی باعث صدور فرمان «آتش به اختیار» از سوی مقام معظم رهبری شده است و همه نیروهای انقلابی و متعهد به نظام باید به میدان بیایند تا بتوانیم حوزه فرهنگ را از هرج و مرج فعلی نجات دهیم. مقام معظم رهبری از آنجا که همه درها را بسته دیدند به ناچار فرمان «آتش به اختیار» را صادر کردند؛ امروزه فرهنگ و هنر کشور وضعیت بسیار اسفناکی دارد و جالب آنجا است که رهبری طی سال های اخیر به مناسب های مختلف در سخنرانی های شان نسبت به وضعیت موجود در حوزه فرهنگ و هنر گلایه کرده بودند و از مسئولان خواسته بودند تا وضعیت فرهنگی کشور را ساماندهی کنند اما بی توجهی مسئولان به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث شد تا ایشان از تمامی نیروهای انقلابی بخواهند که به میدان بیایند و کشور را از وضیعت اسفناک و آشفته فعلی نجات دهند.

مستغاثی با اشاره به «آتش به اختیار» گفت:

آگاه کردن جامعه نسبت به شرایط اسفبار کنونی وظیفه نیروهای انقلاب/ در عرصه فرهنگی با فضایی سکولار روبرو هستیم

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان که آن ها را به تلاش جدی و همه جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه ها توصیه نمودند و فرمان دادند که هر نیروی انقلابی باید به صورت مستقل کار کنند و از اصطلاح «آتش به اختیار» در این باره استفاده فرمودند، گفت: مقام معظم رهبری به دلیل ناامید شدن از دستگاه های فرهنگی و دولتی فرمان «آتش به اختیار» را صادر کرده اند چرا که دولتمردان و مسئولان کشور هیچ گاه دغدغه ای برای بهبود عرصه فرهنگ و هنر نداشته اند. مقام معظم رهبری طی سال های اخیر در سخنرانی های متعددی که داشتند نگرانی شدید خود را از وضعیت حوزه فرهنگ و هنر ابراز کرده اند و حتی در یکی از سخنرانی های شان فرمودند که به دلیل نگرانی شان در حوزه فرهنگ و هنر حتی شب ها خواب شان نمی برد؛ این مطلب نشان از دغدغه مندی ایشان در این حوزه است اما متأسفانه مسئولان فرهنگی کشور هیچ گاه نخواستند مطالبات ایشان را به صورت جدی پیگیری کنند و همین نکته باعث شد تا ما امروزه به بغرنج ترین و حساس ترین شرایط در حوزه فرهنگی کشور برسیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «نیما یوشیج»:

باید با تمام ابزارهای فرهنگی، آرمان های نظام و انقلاب اسلامی را زنده نگه داریم/ عرصه فرهنگ به حال خود رها شده است

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در پی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان که آن ها را به تلاش جدی و همه جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه ها توصیه نمودند و فرمان دادند که هر نیروی انقلابی باید به صورت مستقل کار کنند و از اصطلاح «آتش به اختیار» در این باره استفاده فرمودند، گفت: فرمان مقام معظم رهبری فصل الخطاب است و تمامی نیروهای انقلابی باید هرچه سریعتر وارد میدان شوند و بر اساس فرامین و دغدغه مندی های ایشان فرهنگ و هنر انقلابی و اسلامی را در کشور ترویج و گسترش دهند. مقام معظم رهبری در طول این سال ها ثابت کرده اند که هیچ گاه به صورت احساسی و به یک باره برای امری تصمیم گیری نمی کنند و قطعا اگر در رابطه با مسأله ای فرمانی صادر می کنند با درایت و دوراندیشی ویژه است. بنده یقین دارم آنقدر عرصه بر ایشان تنگ شده که ایشان به ناچار فرمان «آتش به اختیار» را برای نیروهای ارزشی و انقلابی صادر کرده اند.

یک کارشناس فرهنگی در گفتگو با ما؛

سرمایه داران و مستکبرین درصددند تا «آتش به اختیار» را به نفع خود مصادره کنند/ این فرمان یعنی اعتماد به ذهن و عمل عناصر اصیل فرهنگی انقلاب

مریم پوریامین کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی نیز در این راستا اظهار داشت: سرمایه داران و مستکبرین درصدد هستند تا فرمان «آتش به اختیار» را به نفع جریان خود مصادره کنند اما نیروهای انقلابی مانع از این کار خواهند شد. دنیای معاصر دنیای جنگ بین دانایی و خاموشی است؛ سرمایه دارانی که به فکر صنعت تجارت فرهنگ هستند و علاقمندند انسان های رام و مطیع تربیت کنند که عمله زر و زور و تزویر باشند، در دنیایی که دانستن جرم است و ندانستن مزیتی شایسته اجر و مزد مقام معظم رهبری انسان مسلمان را به تعهد و تکلیف در مقابل وازدگی و وادادگی فرا خواندند.

بیدل با اشاره به «آتش به اختیار»:

حوزه فرهنگ از حوزه های سیاسی و اقتصادی مهمتر است اما دولتمردان به آن بی توجهند/ سیستم مدیریت فرهنگی نافی هنر انقلاب اسلامی بوده است!

داود بیدل کارگردان ارزشی سینمای کشور نیز در این راستا اظهار داشت: حوزه فرهنگی حتی از حوزه های سیاسی و اقتصادی هم مهمتر است اما دولتمردان نسبت به آن بی توجهند و همین مسأله باعث شد تا مقام معظم رهبری به ناچار فرمان «آتش به اختیار» را برای حضور حداکثری نیروهای انقلابی و حزب الهی در حوزه فرهنگ و هنر کشور صادر کنند. فرهنگ هر جامعه و کشوری فرصت مناسبی برای دشمنان است تا به آن نفوذ کرده و سعی کنند تا با تهاجم و شبیخون به آن ضربه بزنند و پایه های آن جامعه را از هم بگسلند؛ امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا ما دیگر مانند گذشته شاهد جنگ های نظامی نیستیم و جنگ نرم و جنگ فرهنگی جای جنگ نظامی را گرفته و تجربه ثابت کرده که این جنگ اثرات به مراتب مخرب کننده تری روی جوامع دارد.

کارگردان مستند «از کربلا تا قدس»:

برخی مدیران دولتی که ظاهرالصلاح به نظر می رسند کشور را از فضای انقلابی دور کرده اند

شاهرخ کیوان نیا مستندساز سینمای کشور نیز در این باره گفت: برخی مدیران دولتی که ظاهرالصلاح به نظر می رسند کشور را از فضای انقلابی دور کرده اند و تجربه نشان داده که اعمال و رفتار آن ها تنها به نفع غربی ها و معاندان نظام و انقلاب اسلامی است. من بسیار متأسفم از اینکه در بسیار اوقات ما شاهد حضور مدیرانی در عرصه فرهنگ و هنر کشورمان هستیم که هیچ عرقی به نظام و انقلاب اسلامی ندارند و تنها ظاهر خودشان را حفظ می کنند و در پشت تریبون ها سخنرانی های شان را معطوف به حمایت از فضای اسلامی و انقلابی و ایرانی می کنند و تأکید می کنند که باید از ارزش های نظام اسلامی در مقابل دشمنان دفاع کرد اما چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند!

تهیه کننده فیلم «آوازهای سرزمین من»:

باندی که سینمای ایران را در دست گرفته هیچ توجهی به آثار ارزشی ندارد/ دکان «هنر و تجربه» هم از فیلم های ارزشی حمایت نمی کند

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون هم گفت: باندی که سینمای ایران را در دست گرفته هیچ توجهی به آثار ارزشی و انقلابی ندارد و همه مدیران فعلی سینما باید برکنار شوند تا شاید با حضور مدیرانی متعهد به اسلام و انقلاب بتوانیم حوزه فرهنگ و هنر کشور را به سمت ارزشی شدن پیش ببریم. حضرت آقا بارها در سخنرانی های شان از مسئولان درخواست حمایت از هنر ارزشی را داشته اند اما متأسفانه طی سال های اخیر مدیرانی در رأس امور فرهنگی و هنری کشور حضور داشته اند که حتی به سخنان و فرمایشات و رهنمودهای رهبری نیز بی توجهی کرده اند و نه تنها گامی برای حمایت از سینماگران ارزشی برنداشته اند که برعکس در کار آن ها خلل و کارشکنی هم ایجاد کرده اند.

کارگردان فیلم «فرشتگان قصاب»:

«آتش به اختیار» یعنی نیروهای متعهد و ارزشی نباید منتظر دستور و سفارش مدیران برای تولید و عرضه آثار فرهنگی و هنری باشند

سهیل سلیمی کارگردان سینما نیز در این باره گفت: فرمان «آتش به اختیار» یعنی اینکه نیروهای متعهد و ارزشی نباید منتظر حمایت و دستور و سفارش مدیران برای تولید و عرضه آثار فرهنگی و هنری باشند و باید خود میدان عمل را با روحیه ای انقلابی و جهادی در دست بگیرند و بر علیه بدخواهان نظام و انقلاب اسلامی و تهاجم فرهنگی دشمنان به طور راسخ بایستند. مقام معظم رهبری در اولین سخنرانی که در آن فرمان «آتش به اختیار» را صادر کردند نقل به مضمون فرمودند «افسران جوان جنگ نرم مخاطبان اصلی این فرمان هستند»؛ اما بی دقتی برخی افراد باعث شد که ایشان بالاجبار در سخنرانی عید سعید فطر تأکید کنند که منظور ایشان از این فرمان آزادی عمل برای نیروهای متعهد به نظام و انقلاب برای فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.

شمقدری مطرح کرد:

از اختلال فرهنگی تا مدیریت های قبیله ای عرصه فرهنگ/ «آتش به اختیار» هم وظیفه هنرمند و عناصر فرهنگی است و هم مدیران انقلابی

جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی و کارگردان سینما نیز در این باره گفت: «آتش به اختیار» از ویژگی های یک نظام مردمی و روی دیگری از مردم سالاری دینی است و این فرمان تمامی موانع را از سر راه نیروهای ارزشی و انقلابی برداشت و اکنون تمامی افسران جوان جنگ نرم و مردم متعهد به اسلام و انقلاب باید وارد میدان شوند. جمهوری اسلامی در بسیاری از حوزه ها توانست طی این سی و نه سال دستورالعمل های انقلابی و حفاظت از آرمان ها و رویکردهای انقلاب را در ساختار نهاد یا سازمان هایی بگنجاند اما به عنوان یک ضعف باید گفت هنوز در حوزه فرهنگ وهنر این نهادسازی و ساختار سازمانی شکل نگرفته است. بسیاری از سازمان ها و تشکیلات اداری و اجرایی موجود همچون صدا و سیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میراث رژیم گذشته است. اگرچه تلاش شده در دستورالعمل ها و برنامه ها و ماموریت های آنان تغییراتی متناسب با نیاز انقلاب صورت پذیرد ولی واقعیت تلخ این است که این تلاش ها آینده روشنی پیش روی ما نمی گذارد.  تشکیلات و نهادهای جدیدی همچون حوزه هنری نیز که پایه گذاری شد به دلیل بعضی انحرافات در آغاز شکل گیری  نتوانستند به خوبی از عهده وظایف خود برآیند و در طول زمان در همان ریلی قرار گرفتند که سازمان های جا مانده از دوران رژیم پهلوی طی مسیر می کردند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.