دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹

بیدل با اشاره به «آتش به اختیار»:

حوزه فرهنگ از حوزه های سیاسی و اقتصادی مهمتر است اما دولتمردان به آن بی توجهند/ سیستم مدیریت فرهنگی نافی هنر انقلاب اسلامی بوده است!

سینماگران و فرمان «آتش به اختیار»/۱۶

داوود بیدل در جلسه نقد و بررسی فیلم روزگاری عشق و خیانت در دانشگاه صنعتی شریف

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون گفت: حوزه فرهنگی حتی از حوزه های سیاسی و اقتصادی هم مهمتر است اما دولتمردان نسبت به آن بی توجهند و همین مسأله باعث شد تا مقام معظم رهبری فرمان «آتش به اختیار» را برای حضور حداکثری نیروهای انقلابی و حزب الهی در حوزه فرهنگ و هنر کشور صادر کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فرهنگ هر جامعه و کشوری فرصت مناسبی برای دشمنان است تا به آن نفوذ کرده و سعی کنند تا با تهاجم و شبیخون به آن ضربه بزنند و پایه های آن جامعه را از هم بگسلند؛ امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا ما دیگر مانند گذشته شاهد جنگ های نظامی نیستیم و جنگ نرم و جنگ فرهنگی جای جنگ نظامی را گرفته و تجربه ثابت کرده که این جنگ اثرات به مراتب مخرب کننده تری روی جوامع دارد.

وی ادامه داد: همه ما به خوبی واقف به این مسأله هستیم که اگر فرهنگ یک جامعه درست باشد آن جامعه به دلیل شکوفایی اندیشه اش می تواند انقلاب های مهم صنعتی و اجتماعی را رقم بزند؛ در واقع همه ارکان یک جامعه ارتباط مستقیمی با حوزه فرهنگ و هنر دارند و این حوزه فرهنگ و هنر است که اقشار مختلف یک جامعه را در تمامی زمینه ها هدایت می کند.

بیدل خاطرنشان کرد: بی توجهی مسئولان نسبت به حوزه فرهنگ و هنر ضربات مهلک و جبران ناپذیری را به کشور وارد می کند؛ دشمنان که منتظر بی توجهی و بی دغدغگی مسئولان فرهنگی هستند فوراً دست به کار شده و سعی می کنند با انجام کارهایی در حوزه فرهنگ و هنر آنچه را که مایل هستند به جامعه هدف شان تزریق کنند و آن جامعه را بر اساس منافع و نیازهای خود تربیت کنند. این اتفاق می تواند برای کشور در آینده ای نه چندان دور تأثیرات جبران ناپذیری داشته باشد.

این فیلمساز تأکید کرد: بنده معتقدم اینک و بر اساس فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری یکایک نیروهای حزب الهی و متدین و معتقد باید وارد میدان شوند و ابتدا تعریف درست و روشنی از آثار ارزشی را ارائه دهند و سپس همسو با افسران جوان جنگ نرم و عموم مردم دست به تولید و عرضه گسترده آثاری مبتنی بر اهداف عالیه نظام و انقلاب اسلامی بزنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» در همین راستا با بیان اینکه وظیفه دولت تأمین بودجه کافی برای تولید آثار ارزشی است اظهار داشت: در این میان دولتمردان دیگر نمی توانند مانند گذشته در کار نیروهای حزب الهی خلل ایجاد کنند و آن ها را سرگردان کنند؛ تولید آثار ارزشی وابسته به بودجه است و اگر امکانات مالی به روی افراد بسته شود هیچ شخصی نمی تواند اثر سازنده و درخوری را تولید کند و از این رو تمامی مدیران موظف هستند بر اساس فرمان مقام معظم رهبری به جای آنکه بودجه های هنگفتی را صرف تولید آثار نازل و بی ارزش و بی محتوا کنند بودجه های سینمای کشور را در اختیار نیروهای حزب الهی بگذارند.

وی در ادامه این گفتگو افزود: ما نیازمند جدی تولید اندیشه انقلابی در کشور هستیم؛ از این رو تنها کسانی باید در رأس کار باشند که انقلاب اسلامی را قبول داشته و با آن عجین هستند. متأسفانه طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد ما شاهد هیچ گونه پژوهش عمیق و جدی از سوی مسئولان فرهنگی و هنری کشور برای تبیین مفاهیم ارزشی هنر انقلابی و دستیابی به یک مانیفست راجع به آن نبوده ایم.   رابطه هنر انقلاب با فرهنگ هنوز برای ما مشخص نیست و متأسفانه طی تمامی این سال ها هیچ متریالی در اختیار هنرمندان متعهد و ارزشی قرار نگرفته تا آن ها بتوانند در حوزه ها و رشته های مختلف برای ترویج هنر انقلاب کاری شایسته و درخور انجام دهند.

بیدل در خاتمه تصریح کرد: سیستم مدیریت فرهنگی در کشور ما همواره به گونه ای عمل کرده که به نوعی نافی هنر انقلاب اسلامی بوده است؛ ما امروزه نیاز به آسیب شناسی جدی داریم تا بتوانیم چرایی این اتفاق را بیابیم و بر اساس آن برای احیای هنر ارزنده انقلاب اسلامی در آینده برنامه ریزی کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.