یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«کارگر ساده نیازمندیم» فیلمی اغواگر در حمایت از سرمایه و تحقیر کار و کارگر با پوشش ظاهری نقاد اجتماعی

«کارگر ساده نیازمندیم»

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» جدیدترین ساخته سینمایی منوچهر هادی گفت: «کارگر ساده نیازمندیم» به رغم فضا، موضوع جدی و پوشش ظاهری نقادانه اجتماعی فیلمی اغواگر در حمایت از سرمایه و تحقیر کار و کارگر است و این فیلمساز سعی داشته با ظاهرگرایی مخاطبان را فریب دهد!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» به ظاهر فیلمی متفاوت در میان ساخته های سینمایی و تلویزیونی منوچهر هادی است. فیلمی که می خواهد واقع نما، منتقد اجتماعی و معترض فقر فرهنگی و مادی و مدافع زحمتکشان باشد. فیلم اجتماعی و عاشقانه «کارگر ساده نیازمندیم» به رغم ظاهر اجتماعی قصه اش که فیلمساز کوشیده با چاشنی عشق از خشکی و تلخی موضوع اصلی فیلم بکاهد جدا از پوسته ظاهری هیچ ربطی به دغدغه های اجتماعی، فقر مادی و معنوی، زندگی عقب مانده کارگران و ستم های مرفهان بی درد ندارد.

وی ادامه داد: منوچهر هادی در جدیدترین اثر سینمایی خود نه تنها از کارگران فیلمش در مقابل دغل بازی های اربابان شان (جهان و رحمت) حمایت نکرده که با نمایش تحقیرآمیز گفتار و رفتار و عملکرد کارگران در ظلم داراها به ندارها سهیم شده است. در واقع ساخته هادی نمایشگر جدال مالی و مقامی ۲ خرده سرمایه دار است که با اندکی تفاوت در پله های طبقاتی از یکدیگر برای حفظ موقعیت و رسیدن به مال و ثروت بیشتر به پر و پای هم می پیچند؛ حال یکی دزدتر و نزول خوار و دیگری آفتابه دزد و نزول گیر! در این میان کارگران ساده و خوش باور فیلمند که بازی می خورند.

آذین سپس با بین اینکه حقیقت پنهان در فیلم تلخ «کارگر ساده نیازمندیم» الک شدن کارگران در غربال پول و سرمایه است که با نگاه و گرایش مثبت فیلمساز به طبقه متوسط جامعه آمیخته است اظهار داشت: این را در پرداخت ملاطفت آمیز خانواده رحمت فلافل فروش شاهد هستیم. منوچهر هادی کارگردان سینما و تلویزیون بعد از ساخت ۵ اثر سینمایی، چند تله فیلم و سریال تلویزیونی و کارگردانی سریال «عاشقانه» در شبکه نمایش خانگی حالا دیگر در جایگاه کارگردان های کاربلد ایستاده و آثارش صرف نظر است مضامین و محتوای مختلف و متنوع از ساختار هنری به نسبت خوب برخوردار است.

این مدرس سینما خاطرنشان کرد: فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» هه این گونه است و بازی ها و کارگردانی به نسبت خوبی دارد از جمله بازی های مهران احمدی و آتیلا پسیانی در ارائه شخصیت های باورپذیر فیلم تماشایی و به یاد ماندنی است.   با این همه تلقی جانبداری او از زحمتکشان و مستضعفان در فیلم جدی و تلخ «کارگر ساده نیازمندیم» توهمی بیش نیست چرا که برای او صرفاً فیلم ساختن، شهرت و ثروت مهم است.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: هادی در سینما و تلویزیون به دنبال معنا و مفهوم انسانی و اجتماعی نیست و به همین علت است که در سینما به اصطلاح کمدی سبک و سخیف «من سالوادور نیستم» در تلویزیون «آمین» شبه هالیوودی و در شبکه نمایش خانگی «عاشقانه» فیلمفارسی را می سازد.

گفتنی است؛ بازیگران این فیلم عبارتند از : آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری، سحر قریشی، فاطمه رستمی و مهران احمدی (با هنرمندی) بهرام افشاری، سیروس همتی، مجید اصغری، مهدی محرابی و (با معرفی) روژین رحیمی طهرانی و همراه با هنرمند خردسال آرین اسماعیلی و آرمیتا اسماعیلی. سایر عوامل این فیلم نیز عبارتند از:  نویسنده: پدرام کریمی. مجری طرح و سرمایه گذار: سیدابراهیم عامریان، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، طراح صحنه و لباس: رضا مهدی زاده، صدابردار: وحید دوزنده، طراح چهره پردازی: امید گل زاده، مدیر تولید: مجتبی متولی، دستیار اول کارگردان: علی سخنگو، منشی صحنه: مهتاب شهرابی، عکاس: نیکتا ناصر، مدیر تدارکات: آرش صالحی.

نظرات

  • بیتا ۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۱۱:۵۷
    0 0
    هادی در سینما و تلویزیون به دنبال معنا و مفهوم انسانی و اجتماعی نیست. دقیقا به همین دلیل است که خواهش می کنم حداقل بودجه تلویزیون‌را به دست امثالهم‌ندهید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.