سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

پرداخت ضعیف شخصیت های اصلی، نداشتن زاویه نگاه و روایت نوآور تصویری؛ از جمله مشکلات «مالیخولیا»

مالیخولیا

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «مالیخولیا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم گفت: پرداخت ضعیف شخصیت های اصلی، نداشتن زاویه نگاه و روایت نوآور تصویری از جمله مشکلات «مالیخولیا» است و مخاطب از تماشای این اثر سینمایی خسته و دلزده می شود.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: هنرمندان اصفهانی با توجه به ویژگی های توریستی اصفهان و راهیابی ده ها هنرمند آن به جامعه هنری کشور پیوسته بهترین بهره های تبلیغاتی را از لوکیشن شهر خود در آثار سینمایی و تلویزیونی برده اند از همین رو این شهر یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری ایران و جهان محسوب می شود. مرتضی آتش زمزم هم یکی از همین هنرمندان اصفهانی است که داستان آثار تلویزیونی و سینمایی اش را بر بستر اماکن سنتی و اجتماعی و تاریخی اصفهان ساخته و روایت می کند.

وی ادامه داد: این کارگردان سینما و تلویزیون که کارگردانی فیلم های سینمایی «مرگ سپید»، «بن بست» و «آخرین گزارش» و تولیدات تلویزیونی «خاتون» و «سایه سلطان» را در کارنامه هنری خود دارد در تازه ترین اثر سینمایی اش به نام «مالیخولیا» کوشیده متفاوت باشد. دستمایه اصلی سوژه این فیلم ناآگاهی و ناباوری افرادی است که دچار بیماری دوگانگی هویت و شخصیت هستند. البته این موضوع تازه ای در تولیدات سینمایی و تلویزیونی نیست و تاکنون ده ها فیلم با همین سوژه ساخته شده است و از این منظر و نگاه تخت روانشناسانه «مالیخولیا» چیز جدیدی برای مخاطب این نوع آثار ندارد.

آذین سپس با بیان اینکه کارگردان «مالیخولیا» که فیلم روانشناسانه و اجتماعی است با آگاهی از کلیشه ای بودن موضوع فیلم خود تلاش کرده که با روایت متفاوت و نگاه تحلیلی به بیماری «مالیخولیا» و بهره گیری از نمایش چندین هنر تصویری و ترسیمی و نمایشی به فیلم خود جذابیت و طراوات بخشد افزود:  اما واقعیت و بضاعت «مالیخولیا» به رغم همت عوامل آن و از جمله هنرمندان و بازیگرانش در این ارتباط چندان به ثمر ننشسته و بسترها و حاشیه سازی های فیلم نتوانسته مانع دلزدگی تماشاگر و جذب او داستان «مالیخولیا» و همراه سازی خود با شخصیت های فیلم شود.

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی این رخداد پرداخت ضعیف برخی شخصیت های اصلی، نداشتن زاویه نگاه و روایت نوآور تصویری به «مالیخولیا» است. با این حال گرچه فیلم کاستی های دارد اما اثری الکن نیست و حرف های ناکاملش را با مخاطب در میان می گذارد لیکن در نقل و بازگویی موضوعات و ماجراهایش خلاق نیست و ساختار روایی و هنری ممتاز ندارد. البته آتش زمزم برای پرهیز از تکرار و فضاهای هزاران بار به نمایش درآمده اصفهان از ابتکار تلفیق هنر سود برده و با ترکیب و تلفیق معماری های تاریخی و مذهبی و اجتماعی اصفهان با هنر تصویرسازی و نقاشی و خط دستکم برای شهر خود مبلغ خوبی بوده است.

این منتقد در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: در واقع او بیش از موفق بودن در ساخت یک اثر اجتماعی داستان گوی جذاب و تماشایی به عنوان یک هنرمند اصفهانی در زیبانمایی شهر خود موفق است. با این همه مالیخولیا از بسیاری فیلم های تجارتی بی مسمای اکران برتر و فیلمی محترم و متشخص است.

گفتنی است؛ محمدرضا هدایتی، لیلا اوتادی، لاله اسکندری، نادر فلاح و محمد فیلی از جمله بازیگران این فیلم هستند. سایر عوامل «مالیخولیا» عبارتند از: نویسندگان: مجید شاکری و حسین مرتضاییان آبکنار/ مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی/ صدابردار: حمید اسلامی/ تدوین: کاووس آقایی/ موسیقی: بابک میرزاخانی/ طراح گریم: علی بهادری/ مجری طرح: محمد فضیله

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.