سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

یاد «علی معلم» در جشنواره کودک زنده شد/ تاکید معلم به پیوند دوباره جشنواره کودک و نوجوان

آیین نکوداشت علی معلم در سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: آیین نکوداشت علی معلم، در سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور هنردوستان و هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این مراسم که شامگاه ۱۳ تیر ماه برگزار شد، آذر معماریان، امید و ایمان معلم؛ همسر و فرزندان علی معلم حضور داشتند.

در ابتدای برنامه نکوداشت، داوران کودک و نوجوان جشنواره سی‌ام، شعر نویی را که خود سروده بودند، به روح بلند علی معلم تقدیم کردند.

بغض فرزند کوچک علی معلم در مراسم نکوداشت پدر

کلیپی از تصاویری که دوران زندگی علی معلم را عکس به عکس نشان می‌داد، در سالن سینما فلسطین نمایش داده شد؛ ایمان، فرزند کوچک علی معلم، با دیدن عکس‌های پدر قادر به پنهان کردن بغضش نبود و اشک‌هایش از داغ پدر که همچنان پس از ۴ ماه تازه است، در چشمان حلقه زد.

ایمان معلم با آن زبان شیرین کودکانه‌اش در مراسم نکوداشت پدر گفت: اصلا در مورد فیلم با پدرم حرف نمی‌زدیم اما بعضی وقت‌ها با هم فیلم می دیدیم. چند بار وقتی فیلم به نیمه می‌رسید، پدر را می دیدم که خوابش برده است.

او ادامه داد: چند بار هم با تامل تمام فیلم‌ها را تماشا می‌کرد و گاهی تا جایی پیش می‌رفت که ممکن بود از دست ساخت یک فیلم خسته شود.

فرزند مرحوم علی معلم حرف‌هایش را ادامه داد و اظهار کرد: در حال حاضر بچه‌ها خیلی کم فیلم تماشا می‌کنند و اگر هم تماشا کنند بیشتر فیلم‌ها و کارتون‌های خارجی می‌بینند و کتاب‌های خارجی می‌خوانند اما کتابی مانند شاهنامه برایشان خسته کننده است. حالا بیشتر گیم و پلی استیشن بازی می‌کنند، خودم حاضرم چندین ساعت پای بازی بنشینم و بی وقفه بازی کنم، بدون اینکه چشمانم قرمز شود.

علی معلم هیچ وقت کودک درونش را فراموش نکرد

آذر معماریان که از ۱۹ سالگی به مدت ۳۵ سال با علی معلم همراه و همسر بوده است، خانواده علی معلم بودن را برای خود و فرزندانش یک افتخار دانست و اظهار کرد: اولین چیزی که در مورد علی معلم باید بگویم این است که او برای رسیدن به هدفش از همان طفولیت تلاش می‌کرد و خیلی سختی کشید.

او، معلم را تکرار نشدنی و شگفت انگیز در ارایه نظرات کارشناسی برای سینمای ایران و جهان توصیف کرد و گفت: او هیچ وقت کودک درونش را فراموش نکرد و تا آخرین لحظه آن را زنده نگهداشت. معلم همیشه اعتقاد داشت بچه‌ها باید زندگی کنند چراکه آینده ایران از متعلق به آنان خواهد بود.

همسر علی معلم اضافه کرد: هر وقت برای جشنواره کودک و نوجوان دعوتش می‌کردند با جان و دل قبول می‌کرد و به اصفهان می‌آمد چون هم بچه‌ها را خیلی دوست داشت و هم به مردم و شهر اصفهان علاقه زیادی داشت.

معماریان افزود: همه وجود معلم از عشق بود، همیشه در مراوداتش مانند کودکان رفتار می‌کرد اگر با کسی برخورد می‌کرد و ناراحتی پیش می‌آمد، خیلی زود و در لحظه فراموش می‌کرد.

او در مورد ارتباط علی معلم با کودکان اظهار کرد: هیچ وقت نشد که کودکی چیزی را از معلم بخواهد و یا سوالی از او بپرسد و او درخواست بچه‌ها را نادیده بگیرد و به آن عمل نکند.

همسر مرحوم معلم خاطرنشان کرد: معلم اولین مجله سینمایی در مورد بچه‌ها با طرح جلد شیرشاه را منتشر کرد که در دوره خودش بی سابقه بود. این اواخر نیز انیمیشن ملانصرالدین را تهیه کرده بود و قصد داشت تا آن پروژه را ادامه دهد که متاسفانه نشد.

معمارین با اشاره به شاد بودن کودکان و نوجوانان حاضر در سالن گفت: آرزوی علی همیشه شادی بچه‌ها بود و حالا که بعد از فوت او برای اولین بار خوشحالی بچه‌ها را می بینم حس می کنم او نیز حالا در بین ما حضور دارد.

کاش معلم خود کوروش کبیر را به سرانجام می رساند

او به پرسش یکی از داوران کودک جشنواره مبنی بر اینکه پروژه کورورش کبیر که قرار بود علی معلم آن را تهیه کند به کجا رسید، اظهار کرد: بعضی وقت‌ها خیلی دیر می‌شود، خیلی انرژی گذاشت تا بتواند کوروش کبیر را سال‌ها قبل و قبل از اینکه فیلم توهین آمیز ۳۰۰ ساخته شود، مجوز بگیرد اما متاسفانه نتوانست این کار را انجام دهد.

همسر علی معلم با بیان اینکه با موانع بسیار مجوز ساخت فیلم را دریافت کرد، اضافه کرد: کاش خود علی معلم این پروژه را انجام می‌داد. اما متاسفانه نتواسنت کورورش کبیر را در زمان حیاتش بسازد.

کارهای ناتمام پدر را به سرانجام می‌رسانم

امید معلم، فرزند ارشد علی معلم دو خاطره از پدر تعریف کرد و در ادامه گفت:پدر همیشه سعی می‌کرد دنیا را با نگاه یک کودک ببیند و این باعث می‌شد تا به کودکان توجه بیشتری داشته باشد.

امید معلم ادامه داد: هر چه سن و سال پدر افزایش پیدا می‌کرد وجه کودکانه‌اش هیچ وقت از بین نمی‌رفت.

فرزند علی معلم به بیان یک قول به حرف‌هایش پایان داد و گفت: تمام تلاش من و خانواده‌ام با کمک مردم این است که کارهای ناتمام پدر را به سرانجام مطلوب برسانیم.

هوشمندی و جسارت از صفات بارز علی معلم بود

طهماسب صلح جو که یار و یاور دیرینه علی معلم بوده است، اظهار کرد: در فضایی که ریشه‌اش در اندوه و فقدان یک دوست است در حال اتصال به فضای شور و نشاط هستیم آرزو می‌کنم همسر و فرزندان علی معلم همواره شاد و خوشحال باشند، چرا که علی معلم همیشه برای همگان خندیدن را آرزو می‌کرد.

وی افزود: هوشمندی و جسارت از صفات بارز علی معلم بود دوستی و آشنایی من با علی به دورانی باز می‌گردد که جشن حافظ و مجله دنیای تصویر وجود نداشت، علی یک جوان زیبارو، خوش تیپ، خوش پوش و خوش اخلاق بود و حتی جدی ترین مسایل را نیز با خنده بیان می‌کرد.

این منتقد پیشکسوت سینما اضافه کرد: علی معلم در شروع فعالیت مجله دنیای تصویر با تعداد اندکی کار می‌کرد و آن زمان مجله‌اش جدی گرفته نمی‌شد و حتی رفقای علی حاضر نبودند برایش مطلبی را بنویسند؛ آن روزها او می‌گفت یک روز همین افراد می‌آیند و از من می‌خواهند مطلبشان را در مجله منتشر کنند که همین گونه نیز شد.

پیام علی معلم به رضا داد

علیرضا رضاداد نیز به گفت‌و گوی تلگرامی‌اش با علی معلم در روزهای آخر عمرش اشاره کرد و گفت: علی معلم تکیه کلامی داشت و همه را "رییس" خطاب می‌کرد، یک روز برایم پیامی با محتوای "رییس تبریک بابت جشنواره کودک" در تلگرام ارسال کرد، من هم برایش نوشتم "سلام و ارادت، همه بزرگ می‌شوند و ما بچه" او هم جواب داد "کار برای کودکان هم راحت‌تر است و هم بهتر".

چند ساعت بعد هم دوباره پیامی فرستاد و در آن اینگونه گفته بود "شما سعی کن این اقدام جدایی کودک و نوجوان در جشنواره را عوض کنی" من هم پاسخ دادم "چشم"؛ خوشبختانه در این دوره از جشنواره این موضوع که دغدغه علی معلم بود اتفاق افتاده است.

در پایان این مراسم، از خانواده علی معلم تقدیر و تجلیل به عمل آمد؛ مهدی جمالی نژاد (شهر دار اصفهان)، علیرضا رضاداد (دبیر جشنواره سی ام)، شهیدی (مدیر اجرایی جشنواره سی ام) و علیزاده (معاون پشتیبانی جشنواره سی ام) به همسر و فرزندان علی معلم یادبودهایی را اهدا کردند.

همچنین در این مراسم دبیر جشنواره، شهردار اصفهان، هنرمندان و پیشکسوتان بر روی پوستری که به مناسبت نکوداشت علی معلم تهیه شده بود، امضا کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.