یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸

همزمان با سالروز تشییع شهدای غواص عنوان شد؛

«۱۷۵» با محوریت زندگی شهدای غواص همزمان با هفته دفاع مقدس اکران می شود/ بخشی از این فیلم روایت رشادت های مدافعان حرم است

فیلم یک هفت پنج (۱۷۵)

سینماپرس: سعید چاری کارگردان سینما همزمان با سالروز تشییع شهدای غواص گفت: این روزها در حال آخرین مراحل فیلمبرداری فیلم سینمایی «۱۷۵» با محوریت شهدای غواص هستیم و بازی بسیاری از بازیگران اصلی فیلم از جمله علی انصاریان به تاریگی به پایان رسیده و بنا داریم که این فیلم را همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس روانه اکران در سینماها کنیم و ضمناً حتماً نسخه ای از آن را به جشنواره فیلم مقاومت نیز ارسال خواهیم کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «صداست که می ماند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «۱۷۵» در دو ورژن سینمایی و تلویزیونی آماده نمایش خواهد شد؛ ما در ابتدای امر قصد داریم نسخه سینمایی آن را آماده کنیم و سپس سریال ۱۳ قسمتی را برای پخش در یکی از شبکه های سراسری آماده خواهیم نمود.

وی ادامه داد: این فیلم سینمایی به ۲ واقعه عملیات «کربلای ۴» و «خان طومان» سوریه می پردازد که در بخش اول ما بخشی از رشادت های شهدای غواص و در بخش دوم در حالی که اعلام آتش بس شده است به حمله جبهه النصره به خان طومان و شهادت ۱۳ تن از شهدای مدافع حرم اعزامی از مازندران می پردازیم.

چاری خاطرنشان کرد: در عملیات «کربلای ۴» هم یکی از محورهای اصلی مربوط به لشکر ۲۵  کربلا مازندران بود که مشابه با همان لشکر ۲۵ کربلا در خان طومان است که سال گذشته ۱۳ شهید را روانه خانه ابدیت کرد. بخش زیادی از «۱۷۵» نیز مربوط به لشکر فاطمیون افغانستان و به افرادی می شود که از افغانستان به عنوان مدافعان حرم در سوریه میجنگند.

کارگردان فیلم سینمایی «فیلسوف های احمق» سپس با تأکید بر اینکه شخصیت های فیلم همگی حقیقی هستند اظهار داشت:  از شهدای واقعی با اسم خودشان در این فیلم استفاده کرده ایم؛ به عنوان مثال در بخش مربوط به عملیات «کربلای ۴» زندگی شهید حسن بصیر، شهید محمد شیخ شعاعی که از روحانیون غواص بودند و شهید مهدی رضایی مجد که از فوتبالیست ها ملی پوش و بازیکن سابق باشگاه پرسپولیس بودند به تصویر کشیده شده که نقش وی را علی انصاریان ایفا کرده است.

وی افزود: یکی از دلایلی که چندین بار زمان کلید خوردن این اثر سینمایی به تعویق افتاد حساسیت بسیار بالای سوژه بود و از آنجا که نهادها و دستگاه های مختلف نظامی و دولتی روی این فیلمنامه حساسیت بسیار بالایی داشتند ما با مشاوره و نظارت مستقیم افرادی از نیروی دریایی ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مرکز اسناد انقلاب و دفاع مقدس فیلمنامه را بازنویسی کردیم.

وی تأکید کرد: ثنا صادقی به عنوان فیلمنامه نویس «۱۷۵ غواص» خود به شدت روی این فیلمنامه حساسیت دارد و تحقیقات بسیار زیادی راجع به عملیات کربلای ۴ انجام داده و با تعداد کثیری از فرماندهان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برای نگارش این فیلم گفتگو داشته که از ماحصل این گفتگوهایی که انجام شده و تمامی آن ها تصویربرداری شده است یک فیلم مستند با عنوان «عملیات بزرگ» استخراج شده که پس از تدوین نهایی برای حضور در جشنواره های مستند عرضه خواهد شد.

گفتنی است؛ عوامل اصلی این فیلم عبارتند از: کارگردان : سعید چاری - مجری طرح : رضا رحمانیان - مدیر تولید - سید محمد پاچناری - فیلمنامه :ثنا صادقی - گریم : قدسی شریعتی - دستیار کارگردان و برنامه ریز : سیاوش چاووشی  - جانشین تولید : مهران اسبقی...

در خلاصه داستان فیلم ۱۷۵ غواص آمده است: عملیات «کربلای ۴» لو می‌رود و بخاطر این خیانت، لشگری که فرمانده ای آن را حبیب و حاج عبدالرضا بر عهده داشتند گرفتار عراقی ها شده و زمین گیر می‌شوند. در نتیجه این حرکت همه رزمنده‌ها شهید و مجروح شدند. در این حال حاج عبدالرضا می‌خواهد نیروهایش را به عقب برگرداند اما حبیب مجروحین را تنها نمی گذارد... سالها می‌گذرد و حبیب بر نمی‌گردد تا اینکه در سال ۹۴ پیکر حاج حبیب توسط حاج عبدالرضا که اکنون رئیس تفحص است در یک گور دسته جمعی پیدا می‌شود که ۱۷۵ غواص دست بسته را که زنده به گور شده بودند به خاک وطن باز می‌گرداند...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.