سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱

تحلیل روزنامه جوان در خصوص تولید نشدن سریال «موسی(ع)»

«ع.ن» از محکومیت در دادگاه انقلاب تا نفوذی در سیما علیه سریال‌های ارزشی!

سالگرد درگذشت مرحوم فرج‌الله سلحشور

سینماپرس: مقاومت سازمان صداوسیما در برابر ساخت سریال تاریخی و فاخر «حضرت موسی(ع)» اینگونه در رسانه‌ها منتشر شده است که صرفاً مباحث مالی باعث شده‌ میراث هنری مرحوم سلحشور به تولید نرسد، اما شواهد نشان دهنده مسائل دیگری است.

به گزارش سینماپرس، مقاومت سازمان صداوسیما در برابر ساخت سریال تاریخی و فاخر «حضرت موسی(ع)»  اینگونه در رسانه‌ها منتشر شده است که صرفاً مباحث مالی باعث شده‌ میراث هنری مرحوم سلحشور به تولید نرسد، اما شواهد نشان دهنده مسائل دیگری است.

در این گزارش به اینکه چه جریانی در راه تولید سریال موسی(ع) سنگ اندازی می کند، پرداخته‌ایم.

   

نقش «ع. ن» در ساخته نشدن سریال موسی(ع)

 طبق اخبار و گزارش‌های رسیده به روزنامه جوان و به گفته دست‌اندرکاران ساخت این سریال، متأسفانه شخص «ع- ن» تقریباً در تمامی جلسات کارشناسی مربوط به سریال موسی(ع)، رسماً علم مخالفت و بهانه‌تراشی برافراشته و با طرح انواع شبهات و برخی سنگ‌اندازی‌ها عملاً کار ساخت این سریال عظیم قرآنی را به حاشیه برده است. متأسفانه نامبرده با کشاندن برخی مباحث از داخل جلسات خصوصی سیما و کشاندن آن به برخی رسانه‌ها و حتی قلم‌فرسایی در فضای مجازی، کار تولید این سریال را از شرایط عادی خارج کرده و سازندگان این سریال فاخر قرآنی را که دارای پیشینه‌ای روشن در تولید آثار ارزشی و انقلابی هستند، با زبان تمسخر و کنایه به انواع بهتان‌ و تشکیک‌ها آلوده کرده است. جمال شورجه، کارگردان درگفت‌وگو با «جوان» از احتمال قطع همکاری با تلویزیون در خصوص ساخت این سریال سخن گفته و به خاطر فشارها و کارشکنی‌های موجود در صداوسیما سخن به میان آورده.

بعد از این مصاحبه بود که «ع ـ ن» در تلگرام نوشت: «واقعا رهبری مظلومه... سوءاستفاده از فرمایش آقا برای یک کاسبی ۲۵۰میلیارد تومانی!....البته به قول خودشان «برآورد اولیه ۲۵۰ میلیاردی»...چون تا ۶۵۰میلیارد هم امکان رسیدن داره!.» وی همچنین در مطلب دیگری مدعی شد: «نکته همینه فقط ۱۰۰‌میلیارد پول بازیگر در برآورد نوشته اند.   ۱۰۰ میلیارد برای بازیگران درجه دو ایرانی! حالا شما خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل... ۱۰۰میلیارد بازیگر درجه دو ایرانی رو تصور بفرما و فرض بگیر واقعاً در این حرف صادق هستند و می‌خواهند ۱۰۰‌میلیارد به بازیگرهای درجه دو ایرانی بدهند، ببین اگر چنین اتفاقی بیفته چه آشفته بازاری درقیمت بازیگر رخ می‌ده...». البته ادعاهای «ع-ن» به سرعت از سوی حسن نجاریان قائم مقام پیشین بنیاد فارابی و از نزدیکان میرعلایی که قرار است تهیه کننده سریال موسی باشد، رد شد. نجاریان در پاسخ به این ادعاها نوشت: «آیا تهمت زدن به کسانی در فضای مجازی که حضور ندارند و امکان دفاع ندارند صحیح است و جوانمردی است؟ دوستان با سابقه تهیه و تولید اینجا زیاد هستند بحث برآورد بحث طولانی و خاصی است و ارائه ارقام هرچند نادرست به زعم شما در فضاهای خارج از کار جوانمردی نیست. یک برآورد دستخوش هزار تغییر و جابه‌جایی می‌شود و بحث باید با دلائل کارشناسی انجام شده و جواب برآورد داده شود نه جنجال‌ها و حاشیه های ژورنالیستی! واقعا فکر می‌کنید این راه صحیح است؟ ارقام گفته شده از طرف شما واقعاً فقط برای بازنویسی است یا مثلاً پیری ویز و استوری‌برد و بسیاری کارهای مقدماتی دیگر را هم شامل می‌شود؟ من دلم نمی‌خواست وارد این بحث بشم در این فضا ولی شما با ادامه این رفتارتون باعث شدید که من مطالبی رو بنویسم، ولی بترسیم از زمانی که مطالب اونطور که ما دلمون می‌خواست و طرح کردیم در روز داوری بررسی نشوند.»

اما «ع-ن» کیست که مانع تولید سریال موسی(ع) شده و سنگ‌اندازی‌هایش کار تولید سریال را به برزخ کشانده؟ برای شناخت این شخص باید کمی به گذشته بازگردیم.

  

«ع. ن» کیست؟

اواخر شهریور ۱۳۷۸ و تنها دو ماه پس از غائله کوی دانشگاه، جامعه به خصوص دانشگاه‌ها فضای سیاسی ملتهبی را تجربه می‌کنند. در همین فضای ملتهب نشریه دانشجویی «موج» - نشریه انجمن اسلامی- دانشگاه امیرکبیر اقدام به انتشار نمایشنامه‌ای به نام «کنکور وقت ظهور» می‌کند که به جنجال‌تبدیل می‌شود: «داستان پسری پشت کنکوری که در مناجاتش با امام زمان حرف می‌زند و آرزوی ظهور می‌کند؛ اما میان خواب و بیداری صدایی را می‌شنود که به او خبر ظهور را می‌دهد و از او برای همراهی دعوت می‌کند، اما آن دانش‌آموز به محضر امام عصر(عج) رفته و بهانه می‌تراشد که ظهور حضرت موجب بروز جنگ و تعطیلی دانشگاه‌ها می‌شود، حال آنکه او آرزوی رفتن به دانشگاه را دارد و در میان آن بهانه‌تراشی‌ها برای تأخیر در ظهور ناگهان بیدار می‌شود و می‌فهمد که سر جای خودش در مسجد نشسته و همه مشغول دعا برای ظهورند!»
نویسنده آن داستان موهن درباره حضرت حجت(عج) کسی نبود غیر از «ع-ن» دانشجوی دانشگاه آزاد و از فارغ‌التحصیلان دبیرستان مفید که و به واسطه‌ دوستان سابقش در مدرسه مفید که از فعالان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر بودند، مطلبش در نشریه موج به چاپ رسید. پس از انتشار این نمایشنامه موهن، جوش و خروش ملت غیور و امت حزب‌الله در سراسر کشور در محکومیت توهین به آستان امام عصر(عج) به حرکت درآمد و مردم خواستار برخورد با عوامل انتشار آن نمایشنامه شدند. در پی این اعتراضات انقلابی ملت مسلمان، «ع-ن» از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شد. در این میان مقام معظم رهبری نیز در سخنانی خواستار مجازات عوامل مرتبط با انتشار نمایشنامه مذکور شدند. «ع-ن» در دادگاه انقلاب به  سه سال حبس محکوم می‌شود، حتی گفته شده که حکم اولیه وی «اعدام» بوده است.

مجرم عفو شده از صداوسیما سردرآورد!

رهبر فرزانه انقلاب که به شهادت اهل ادب، یکی از ادیبان چیره‌دست و زبردست هستند، با همان تیزبینی و برخوردهای کریمانه خود در حکمی به دادگاه انقلاب، توهین مندرج در مقاله را ناشی از «ضعف اندیشه و ضعف قلم» نگارنده دانستند و او را مورد عفو قرار می‌دهند. جالب اینکه همین فرد که به فرموده مقام معظم رهبری «دچار ضعف اندیشه و ضعف قلم است»، اکنون از عناصر و حلقه اولیه تصویب و تعیین اولویت سریال‌ها و آثار نمایشی است و همچنان بی‌سروصدا به فیلمنامه‌نویسی و برنامه‌سازی و ایجاد درآمد شخصی در این زمینه مشغول است و در عین حال با پیش کشیدن مشکلات بودجه‌ای به خصوص برای برنامه‌سازان ارزشی، عملاً به عاملی برای توقف برخی سریال‌های نمایشی در سیما تبدیل شده است.

«ع-ن» که امروز به عنصری فکری و فرهنگی در صداوسیما تبدیل شده  فیلمنامه یک سریال تلویزیونی  را که در ماه رمضان ۱۳۸۹ پخش شد، نگاشته است. در فیلمنامه این سریال ردپای تفکر مسموم او و همان «ضعف اندیشه و ضعف قلم» به وضوح آشکار است. در زمان نگارش سریال این فرصت را پیدا کرد تا در قالبی لمپن‌گونه و به سبک فیلمفارسی‌های دوره پهلوی و با استفاده از ادبیات تمسخرآمیز، مثلث‌های عشقی و هوس‌گرایی را در نحله‌ای خاص که زاییده ذهن نویسنده بود، رواج دهد. تکه‌پرانی به نظام به بهانه جنایات کهریزک و توهین به مقدسات و همکاری با برخی افراد مسئله‌دار تنها بخش کوچکی از پرونده کاری نامبرده است. او این روزها فرد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در بخش‌های فیلم و سریال سیماست. اتاق فکر یک شبکه را مدیریت می‌کند و یکی از مهره‌های حذف نیروهای مذهبی و انقلابی در ساختار سیماست.

با وجود همه اهمیت‌هایی که برای حوزه نمایش و ضرورت توجه به انتصاب مدیران در این بخش ذکر شد، متأسفانه معاون سیمای رسانه ملی که پیش از این مسئولیت معاونت اجتماعی وزارت کشور دولت فعلی را عهده‌دار بود، همزمان با بازگشت به رسانه ملی «ع- ن» را هم به معاونت سیما دعوت و طی حکمی که در پنجم اردیبهشت‌ امسال در رسانه‌ها منتشر شد، وی را به «دبیری شورای هماهنگی تولیدات نمایشی سیما» منصوب کرد. مرتضی میرباقری در این حکم، تمهیدات لازم به منظور فرآیند تولیدات نمایشی و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای! عوامل مختلف سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی را از جمله مأموریت‌های اصلی «ع- ن» برشمرده است. آیا چنین شخصی صلاحیت قرار گرفتن در چنین جایگاهی را دارد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.