چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۶

قاچاق آثار سینمایی و انفعال مدیران/۵

شهیدی: مشکل قاچاق فیلم ها از نهادهای اصلی سینمایی سرچشمه می گیرد/ در هیچ نقطه ای از جهان شاهد چنین بی نظمی نیستیم

یدالله شهیدی

سینماپرس: یدالله شهیدی تهیه کننده سینما در واکنش به قاچاق گسترده آثار سینمایی گفت: مشکل قاچاق فیلم ها از نهادهای اصلی سینمایی سرچشمه می گیرد چرا که آن ها می توانند به سادگی با تدوین و اجرایی کردن قوانین سخت گیرانه و نظارت دقیق بر کارمندان و عوامل زیرمجموعه شان مشکل قاچاق فیلم را برای همیشه حل نمایند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شام آخر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از بدو انقلاب اسلامی که سینما در کشور ما جدی شد و سر و شکلی تازه به خود گرفت همه تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سینما از مسئولان سینمایی و وزاری فرهنگ و ارشاد خواهان آن بودند که ضمن به کارگیری قانون مهم کپی رایت، نظارت جدی و دقیقی برای عدم قاچاق آثار سینمایی داشته باشند تا به این صورت از حقوق همه اهالی سینما و به خصوص تهیه کنندگان دفاع شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد و مدیران وقعی به این درخواست ها نگذاشتند.

شهیدی ادامه داد: ما در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان شاهد آن هستیم که قانون کپی رایت به درستی رعایت می شود و نظارت های جدی و دقیقی برای عدم قاچاق فیلم های سینمایی وجود دارد؛ البته در برخی از این کشورها گاهاً شاهد قاچاق فیلم و عرضه آن به شکل گسترده در جهان هستیم اما به جرأت می توانم عنوان کنم که در هیچ نقطه ای از جهان ما شاهد این بی نظمی که در سینمای ایران وجود دارد نیستیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «دختر ایرونی» خاطرنشان کرد: همه ما قبول داریم که با توجه به دیجیتالی شدن سینما و آمدن دی وی دی ها و سی دی ها و امکان رایت بسیار سریع و باکیفیت آن ها نمی توان به شکل جدی جلوی قاچاق آثار فرهنگی و هنری را گرفت اما قطعاً می توان آن را به میزان بسیار زیادی کاهش داد. برای کاهش قاچاق آثار سینمایی ما نیاز به یک اقدام فوری و جهادی از سوی مدیران و مسئولان سینمای کشور داریم. قطعاً با وعده و شعار جلوی قاچاق آثار سینمایی و فرهنگی را نمی توان گرفت و باید برای آن راهکاری عملی اندیشه کرد.

وی تأکید کرد: سال های درازی است بسیاری از آثار سینمایی ایران به شکل غیرقانونی توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می شوند و متأسفانه دولت هنوز نتوانسته جلوی این اقدام که یک دزدی آشکار محسوب می شود را بگیرد و از حقوق سینماگران و سرمایه گذاران سینما دفاع کند.

این تهیه کننده سینما در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه نیاز به ورود دستگاه های امنیتی و قضایی و انتظامی به مسأله قاچاق آثار سینمایی این روزها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود اظهار داشت: امیدوارم اگر مدیران سینمایی و فرهنگی ما در این زمینه منفعلانه عمل می کنند دستگاه های قضایی نسبت به این اتفاق شوم منفعل نباشند و اقدامی جدی و قاطع به عمل آورند و با شناسایی دسته ها و باندهایی که مبادرت به  قاچاق و توزیع گسترده آثار سینمایی می کنند و تعیین مجازات های شدید علیه آن ها یک بار برای همیشه خیال اهالی سینما را راحت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.