چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۴

قاچاق آثار سینمایی و انفعال مدیران/۴

اصغری: قاچاق فیلم علاوه بر زیان اقتصادی برای تهیه کنندگان سینما، تأثیرات مخرب فرهنگی برای جامعه در پی دارد

ابراهیم اصغری در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در واکنش به قاچاق گسترده آثار سینمایی گفت: قاچاق فیلم علاوه بر زیان اقتصادی برای تهیه کنندگان سینما تأثیرات مخرب فرهنگی برای جامعه در پی دارد و از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر در کشور باید هرچه سریعتر و به صورت قاطع به مقابله با قاچاق محصولات سینمایی برخیزد و دست قاچاقچیان را برای همیشه کوتاه کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «به کبودی یاس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخورد قاطع و سریع با متخلفان و قاچاقچیان مطالبه عمومی تمامی سینماگران است و ما مدت های مدیدی است که از مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی درخواست شناسایی و مبارزه با این قاچاقچیان را داشته ایم اما متأسفانه تا به امروز هیچ گونه اقدام جدی از سوی آن ها صورت نگرفته و همین امر باعث شده تا قاچاقچیان با خیال راحت تری به کارشان ادامه دهند.

وی تأکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که یکی از نهادهای زیرمجموعه دولت است باید به مسأله قاچاق آثار سینمایی به عنوان یک کالای فرهنگی ورود پیدا کند و همکاری جدی با مسئولان سینمایی انجام دهد تا افرادی که قطعاً در یکی از دستگاه های مرتبط با سینما مبادرت به قاچاق فیلم ها می کنند شناسایی و توبیخ شوند.

اصغری سپس با بیان اینکه مدیران سازمان سینمایی باید دغدغه صیانت از محصولات و حقوق مادی و معنوی تهیه کنندگان و فعالان سینما را داشته باشند خاطرنشان کرد: مسئولان سینمایی کشور می توانند هرچه سریعتر با نهادهای قضایی و انتظامی برای شناسایی مجرمان و قاچاقچیان وارد تعامل شوند. آن ها باید بدانند که دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن به نفع سینمای ایران نیست و اگر مقابله با قاچاقچیان هرچه سریعتر انجام نشود در آینده ای نه چندان دور تبعات منفی بسیار زیادی گریبان سینمای کشور را خواهد گرفت.

تهیه کننده فیلم سینمایی «او خوب سنگ می زند» در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به دیجیتالی شدن سینما اظهار داشت: از زمانی که سینماها دیجیتالی شدند امکان صیانت از محصولات سینمایی برای تهیه کنندگان به حداقل ممکن رسید چرا که نسخ فیلم به راحتی در اختیار همه قرار می گیرد و هرکسی به راحتی می تواند در مدت زمان کوتاهی کپی با کیفیت از فیلم بردارد. ما نباید فراموش کنیم که در سینما هم مانند سایر جاهای دیگر افرادی فرصت طلب و سوء استفاده گر وجود دارند که تنها منافع شخصی شان برایشان مهم است و برای دستیابی به مادیات حاضرند هر عمل غیر انسانی و شرعی را انجام دهند.

این تهیه کننده تأکید کرد: این افراد متخلف قطعاً با مجموعه هایی سازمان یافته که امکان رایت و توزیع گسترده محصولات سینمایی را دارند در ارتباط و تعامل هستند و به همین علت است که ظرف یک مدت کوتاه یک اثر سینمایی در سراسر کشور پخش و توزیع می شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» در خاتمه این گفتگو با تأکید بر اینکه خواهان جزای سخت برای متخلفان هستیم گفت: اگر مدیران سینمایی همچنان بی تدبیری و اهمال کاری کنند، دادستانی موظف است به عنوان مدعی العموم وارد این ماجرا شود و این تخلفات گسترده و سازمان یافته را پیگیری کند و عاملان آن را به اشد مجازات محکوم کند تا شاهد بازدارندگی برای وقوع این گونه جرایم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.