یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

نگاه امنیتی کار دست آقای وزیر داد

توهینی که وزیر را وادار به عذرخواهی کرد/ هنرمند یا سرباز، مسئله این است!

صالحی امیری

سینماپرس: سخنان نسنجیده وزیر ارشاد در ارتباط با هنرمندان، خشم برخی از اهالی فرهنگ و هنر را در پی داشت و در نهایت نیز وزیر ارشاد را وادار به عذرخواهی کرد.

اظهارت نسنجیده وزیر ارشاد در روز برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تلاش او برای متلک‌گویی با کاندید مقابل دولت باعث شد تا صدای اعتراض برخی از هنرمندان حامی دولت درآید.

وقتی وزیر ارشاد وزارتخانه‌اش را با پادگان اشتباه می‌گیرد!
صالحی‌امیری وزیر ارشاد دولت یازدهم در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او درباره دیدار یک خواننده سرشناس زیرزمینی با یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پرسیده بود؛ گفت: «این یک طنز انتخاباتی است. این یک شوخی است، من به کاندیداهای انتخاباتی از همین‌جا پیام می‌دهم که اگر هنرمند احتیاج داشتید به من پیغام می‌دادید و من برای شما می‌فرستادم تا دچار مشکل نشوید.»
این ادبیات دور از ادب آقای وزیر در ارتباط با هنرمندان که در واقع نشان‌دهنده نگاه غیر فرهنگی او به حوزه مسئولیتش است. نگاهی آمرانه و از بالا که به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از تفکرات امنیتی آقای وزیر و عدم تناسب سوابق فعالیت‌های او با حوزه مسئولیتی امروز باشد.
آقای وزیر حواست به پوست خربزه‌ها باشه!
مسعود جعفری جوزانی کارگردان باسابقه سینمای ایران یکی از اولین کسانی بود که نسبت به این اظهارنظر وزیر ارشاد واکنش نشان داد. او با انتشار ویدئویی گفت: جعفری جوزانی در این باره اظهار داشت: «آقای صالحی امیری، من آدم ترسو دیدم، آدم خود فروش هم دیدم، آدم فروش هم دیدم اما تمام جاهای دنیا رو گشتم تا الان هنرمندی در هیج جایی ندیدم که به دستور وزیر که هیچ حتی شخص رئیس جمهور هم به کاری که عقیده ندارد تن دهد. آقای وزیر! وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سربازخانه نیست، پوست خربزه هم زیاده!»
هنرمندان، مطربان آماده به خدمت وزارت نیستند!
رضا کیانیان دیگر هنرمند حامی دولت بود که نسبت به این اظهارنظر نسنجیده اعتراض کرده بود: «همین اول بِسْم الله، از وزیر ارشاد می خواهم به خاطر توهین ناخواسته‌ای که دیروز به هنرمندان کرده اند با صدای بلند عذرخواهی کنند!
می دانیم، اگر رئیس جمهور هست، به خاطر این ست که مردم هستند! و به او رأی می دهند! و اگر وزیر ارشادی هست، چون هنرمندان هستند! وزارت ارشاد بدون هنرمندان معنا ندارد! و اگر هنرمندان وارد عرصه انتخابات می شوند به خاطر احساس مسئولیتی ست که برای آینده کشور دارند! نه برای خوش خدمتی!
بدانید! هنرمندان، مطربان آماده به خدمت وزارت نیستند! که به اشاره‌ای خوش رقصی کنند! منتظر توضیح و عذرخواهی شما هستم!»
هنرمند یا سرباز، مسئله این است!
در نهایت این اعتراضات در کنار اعتراض هنرمندان دیگری همچون کیومرث پور احمد (کارگردان)، سعید سهیلی (کارگردان)، حامد زمانی (خواننده) و رضا ایرانمنش (بازیگر) باعث عقب‌نشینی آقای وزیر از اظهاراتش شد.
اما فارغ از این که اساسا این عذرخواهی وزیر تا چه اندازه واقعی بوده و مورد اعتماد هنرمندان قرار می‌گیرد؛ به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های حسن روحانی در دولت دوازدهم تغییر نوع نگاه به فرهنگ و هنر و سپردن امور به افرادی از همین جنس است؛ وزیری که تمرکز اغلب فعالیت‌هایش بر حوزه امنیتی بوده است؛ بدون شک نگاهی بهترین از این به حوزه فرهنگ هنر نخواهد داشت.
* فردا

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۶:۲۸
    0 0
    نگاه امیری به هنرمندان مالکانه است۰ انگار هنرمندان معروف و چهره جزو اموال دولت هستند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.