یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴

انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات سینماگران/۱۱

برزیده: متأسفانه همواره دولت ها قرابتی با فرهنگ و هنر نداشته اند/ جریان های باندی در این دولت بیداد می کرد

عبدالحسن برزیده در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: حسن برزیده کارگردان سینما در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متأسفانه سال ها است که هیچ رئیس جمهوری اهمیت و جایگاه حوزه فرهنگ و هنر را نمی داند و به آن توجهی ندارد و همیشه این حوزه و افرادی که در آن مشغول به فعالیت هستند نادیده گرفته شده و به گوشه ای رانده شده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «مزارشریف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان کشور باید بدانند که فرهنگ می تواند مقدمه ای برای دستیابی به اهداف اقتصادی، امنیتی، ارتباطات سیاسی و... باشد و هر شخصی فرهنگی به مثابه سربازی در خط مقدم جبهه ها است و دولت ها و حکومت ها باید همواره از آن ها حراست کنند اما از آنجا که جایگاه مهم عرصه فرهنگی در کشور ما هیچ گاه درست تعریف نشده و اگر شده تنها در حد شعار باقی مانده ما همواره شاهد بیشترین صدمات و ضربه ها نسبت به فعالان این حوزه مهجور بوده ایم.

وی ادامه داد: متأسفانه این رویه همواره و در نگاه تمامی دولت ها وجود داشته؛ از چپ گرفته تا راست از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا و میانه رو همگی هیچ قرابتی با حوزه بسیار مهم فرهنگ و هنر نداشته اند و دیگر این برای هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر آرزو شده که ای کاش شخصی رئیس جمهور بشود که کمی به این حوزه بسیار مهم و بخش های زیرمجموعه آن مانند سینما که ابزاری بسیار مهم و تأثیرگذار است توجه کند!

برزیده سپس در پاسخ به این سوأل که فکر می کنید دلیل بی توجهی روسای جمهور و مسئولان دولتی به حوزه فرهنگ و هنر از کجا ناشی می شود اظهار داشت: نفهمیدن و عدم درک صحیح از حوزه فرهنگ و هنر همواره باعث این گونه بی توجهی ها شده است. همین معرفی کاندیداها و مناظره هایی که در رسانه ملی پخش می شود همگی نشانگر آن است که افرادی که می خواهند رئیس جمهور شوند هیچ شناختی راجع به حوزه فرهنگ و هنر ندارند و به همین علت است که مطلبی را در رابطه با کاستی و کمبودهای این حوزه بیان نمی کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «دکل» خاطرنشان کرد: متأسفانه این بی توجهی ها باعث می شود که ما شاهد حضور افرادی به عنوان مدیران فرهنگی و سینمایی باشیم که کمترین قرابتی با آن ندارند؛ به عنوان مثال آقای ایوبی که در دولت یازدهم ریاست سازمان سینمایی کشور را بر عهده داشت فردی سیاسی بود و از این جایگاه به عنوان یک پله برای دستیابی به اهداف دیگرش استفاده کرد. حوزه فرهنگی در کشور ما همیشه مهجور است و فرهنگ آخرین جایی است که به آن توجه می شود. ما در کمیسیون فرهنگی مجلس هم همیشه شاهد آن هستیم که افرادی که از همه جا رانده شده اند به عنوان اعضای این کمیسیون انتخاب می شوند و در دیگر حوزه ها نیز وضعیت به همین شکل است.

این فیلمساز سینمای کشور در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از توجیهات غیرمنطقی برخی افراد برای بی توجهی به حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: ما گاهاً از برخی افراد این جمله را می شنویم که مردم به نان شب شان محتاج هستند و بهتر است به جای تولید یک فیلم سینمایی که مثلاً یک میلیارد تومان هزینه آن می شود این پول در اختیار افراد بی خانمان و گرسنه قرار بگیرد؛ این در حالی است که متأسفانه این پول در اختیار آن ها قرار نمی گیرد اما از سوی دیگر ما شاهد دزدی های هزاران میلیاردی و کلان در سطح کشور و ریخت و پاش های عجیب مسئولان دولتی هستیم که اگر تنها اندکی از آن بکاهند قطعاً دیگر شخصی در کشورمان گرسنه نخواهد بود!

برزیده افزود: یکی از کاندیداها  در جایی به درستی اشاره کردند که به جای این گونه توجیهات غیرمنطقی باید جلوی آن میلیاردرهایی که میلیاردها از پول همین مردم را غارت کرده اند و مشغول عیش و نوش و برج سازی و خوش گذرانی هستند گرفته شود و با آن ها برخورد صورت گیرد و پول های بادآورده آن ها به سر سفره های مردم برود.

کارگردان فیلم سینمایی «پرواز خاموش» سپس به عملکرد دولت روحانی در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: انتخاب مدیران در دولت یازدهم بسیار نامناسب بود؛ جریان های باندی در این دولت بیداد می کرد. البته ما پیش از آن هم در دولت ها شاهد این نوع باندبازی ها در سینمای ایران بودیم. ایوبی تنها از یک طیف محدودی که جزو دوستانش بودند حمایت می کرد و بودجه ها و کارها فقط و فقط در اختیار این افراد بود. این اتفاقات باعث محروم ماندن بسیاری از هنرمندان و سینماگران شد و نتوانستند در دولت یازدهم هیچ کاری انجام دهند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: بنده معتقدم فارغ از هرگونه بحث جناحی و سیاسی بایستی از هنرمندان با هر نوع دیدگاه و تفکری استفاده کرد و دست آن ها را برای تولید آثار هنری مبتنی بر تفکرات و عقاید شخصی شان باز گذاشت. امیدوارم در دولت دوازدهم ما بتوانیم پس از سال ها شاهد چنین رویکردی از سوی مسئولان دولتی باشیم و همه و همه بتوانند کار و فعالیت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.