شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

حیدریان از بازنگری فیلم‌های توقیفی در آستانه انتخابات سخن گفت

پوپولیسم به جای تغییر ساختاری؟!

محمد مهدی حیدریان و سید رضا صالحی امیری در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گرایش به شعارهای پوپولیستی افزایش پیدا می‌کند و دست گذاردن روی آزادی یکی از این حربه‌هاست.

هنر از حوزه‌هایی محسوب می‌شود که شعار آزادی در آن همواره در بیان سیاستمداران بیش از سایر حوزه‌ها امکان بروز داشته است. بر همین اساس محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی روز گذشته از بازبینی برخی فیلم‌های سینمایی سخن گفته که در سال‌های گذشته اکران آنها متوقف شده است: «در ماه‌های آینده برخی فیلم‌های پربحث که هنوز مجوز اکران نگرفته‌اند، دوباره بازبینی خواهند شد.»

با روی کار آمدن دولت یازدهم و شعارهایی که داده شد، تعدادی از سینماگران احساس کردند که فضا برای سوءاستفاده از این مدیوم برای تولید آثاری که ارزش‌ها را زیر سؤال می‌برد بیش از پیش باز شده است. این احساس کاذب به واسطه سکانداری مدیری غیرسینمایی و ناآشنا با سینما در سال‌های ابتدایی، شکلی بی‌ضابطه به خود گرفت و چند سینماگر از بی‌تجربگی حجت‌الله ایوبی سوءاستفاده و با بودجه فارابی آثاری تولید کردند که اساساً امکان اکران‌شان در سینما به دلیل عبور از خط قرمزهای اخلاقی وجود نداشت.

«خانه دختر»، «ارادتمند، نازنین، بهار، تینا» و «خانه پدری» جزو این آثار محسوب می‌شوند. در فیلم «خانه دختر» برای بار نخست موضوع زنای با محارم آن هم به عنوان پدیده‌ای رایج در میان خانواده و جامعه سنتی ایران دستمایه ساخت فیلم قرار گرفت که منجر به توقیف آن شد. فیلم «ارادتمند، نازنین، بهار، تینا» نیز با وجود مخالفت شورای صدور پروانه با اصرار و لابی‌گری رئیس سازمان سینمایی ساخته شد؛ اثری که به قول یکی از اعضای وقت شورا امکان اکرانش وجود نداشت.

فیلم «خانه پدری» نیز داستان زنده به گور کردن دختری به دست پدر و برادرش است که به دلیل خشونت بیش از حد در سکانس کشتن دختر و استنکاف کارگردان از حذف آن سکانس اکران نشد. «من عصبانی نیستم» نیز عنوان فیلمی است که در آن نظام اسلامی به اتهاماتی غیرمنصفانه و بی‌اساس متهم می‌شود.

محمدمهدی حیدریان که پیشتر گفته بود فیلم‌هایی که از چارچوب نظام عبور کنند، نمی‌توانند به اکران امید داشته باشند، روز گذشته درباره بازبینی برخی فیلم‌های توقیفی گفت: «برای آن سه، چهار فیلمی که درباره آنها بحث وجود دارد در چهار، پنج ماه باقی‌مانده از دولت یازدهم بررسی دیگری انجام خواهیم داد و به نظرم باید از این تب و تابی که ممکن است ما را به سمت یک تصمیم غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی هل دهد، بگذریم. پس حتماً باید آنها را دوباره بازبینی کنیم و فکر می‌کنم اگر فیلمی برای نمایش دادن مشکل دارد، هزینه اصلاح و اکران آن کمتر از هزینه روانی و بایگانی کردن آن در سینما و نیز پرداختن و نپرداختن نقدی به آن است. بنابراین راه اول را بیشتر می‌پسندم که فیلم‌ها اصلاح شوند و به نمایش دربیایند.»

جالب است که فیلم سینمایی رستاخیز با وجود اصلاحاتی که در آن انجام شد به بهانه جشن به اصطلاح هسته‌ای از سوی علی جنتی از پرده پایین کشیده شد و مجوز اکران آن تا به حال داده نشده است. تنها چند روز از رفتن حجت‌الله ایوبی از ساختمان سازمان سینمایی می‌گذشت که او در مصاحبه‌ای گفت با آمدن محمدمهدی حیدریان، در آینده اتفاقات خوبی برای فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش خواهد افتاد.

او البته تأکید کرد که بعید به نظر می‌رسد در زمان مدیریت جدید سازمان سینمایی، سایر فیلم‌های توقیفی بتوانند در سینماهای کشور به نمایش درآیند، اما حالا حیدریان حرف‌های دیگری می‌زند و در آستانه انتخابات از بازنگری فیلم‌های توقیفی سخن می‌گوید. این در حالی است که حتی فیلمی مانند رستاخیز نیز از توقیف دولتی درنیامده است. به نظر می‌رسد حیدریان در آستانه انتخابات به جای اجرای تغییرات ساختاری که قولش را داده بود، به شعارهای پوپولیستی روی آورده است.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.