شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

مجموعه طنز «دست انداز» در شبکه سه

جام جم: در این برنامه سعی بر این بوده که با ایجاد ریتم درونی تند و نگارش دیالوگ‌های مختصر اما پرمایه از خستگی ذهنی مخاطب جلوگیری شود.

همه ساله در ایام بهار حال و هوای برنامه‌های تلویزیونی هم بهاری و شادی‌بخش می‌شود. حال و هوایی که بواسطه پخش فیلم‌های جذاب و سریال‌های طنز، همه اهل خانه از کودک تا بزرگسال را بیشتر از ایام دیگر سال به خود جذب می‌کند. شبکه سه سیما به‌عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیونی، از امروز ساعت 8 و 45 دقیقه با مجموعه طنز تلویزیونی«دست انداز» به کارگردانی مهرداد تابع‌گر و تهیه‌کنندگی رضا توداری مهمان خانه‌ها می‌شود تا ساعتی شاد را برای مخاطبان خود رقم بزند.

در هر قسمت از این مجموعه چند آیتم نمایشی اجرا می‌شود که یکی از هنرمندان حوزه سینما، تلویزیون و موسیقی چون فرشید نوابی، حسن ریوندی، سعید پیردوست، شایان احدی‌فر، امیر زریوند، بهنام صفاریان و... مهرداد تابع‌گر را همراهی می‌کند.

همچنین در آیتم گزارش مردمی نیز رضا توداری نظر اقشار مختلف مردم را در مورد سوژه برنامه جویا می‌شود.

ترکیب فضای رئال و انیمیشن

رضا توداری، تهیه‌کننده دست انداز درباره این مجموعه به جام‌جم گفت: پیش‌تولید و تولید این مجموعه طنز از اسفند سال 1394 شروع شد و در 40 قسمت برای پخش از شبکه سه سیما آماده شده است. هر قسمت از برنامه 20 دقیقه است که دارای شش آیتم نمایشی، چهار آیتم گزارشی و چهار وله انیمیشن است. برنامه دارای دو تیتراژ است و بنا به موضوع، چهار آیتم نمایشی با محوریت مسائلی که در رسانه به آنها کمتر پرداخت شده در دستور کار قرار گرفته است. همچنین اتاق خبر یکی دیگر از آیتم‌های دست انداز است که نتیجه گیری هر موضوع به استناد در این آیتم مطرح می‌شود.

وی افزود: دست‌انداز با بیش از 60 جلسه تصویربرداری و حضور 33 بازیگر در واقع ترکیبی از فضای نمایشی رئال و فضای انیمیشن است. بنابراین با توجه به کسری فضای گرافیکی در برنامه‌های سیما، امید است این برنامه با موضوعات جذاب و خاص بین مردم جایگاهی خاص پیدا کند.

نمایش با نشاط چالش‌های زندگی

در ادامه، امیر زریوند دیگر بازیگر این مجموعه گفت: من در برنامه‌های طنز زیادی حضور داشتم اما مجموعه طنز دست‌انداز را به نوعی متفاوت و نوآور نسبت به برنامه‌های قبلی دیدم. دست‌انداز سعی دارد چالش‌های اجتماعی را در قالبی جدید و نشاط آور و با زبان طنز برای مخاطب روایت کند و نمایش دهد. وجود هنرمندان جوان و پرانرژی باعث شده تا برنامه نیز انرژی بخش و امیدآفرین باشد.

زریوند تصریح کرد: مشکلات مالی نباید رسانه ملی را در ساخت برنامه‌های طنز به مشکل اندازد چرا که از یک سو نیاز امروز جامعه ما شادی است و از سوی دیگر پخش برنامه‌های طنز همیشه مورد استقبال مخاطب بوده است. همچنین نباید برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده به‌دلیل کم تعداد بودن فقط به شبکه نسیم محدود شود، بلکه باید رویکرد تولید این‌گونه برنامه‌ها به تمام شبکه‌ها سرایت کند.

حضور تازه هنرمندان جوان

فرشید نوابی هم با اشاره به اهمیت وجود شادی برای جامعه امروز ایرانی گفت: ساخت برنامه‌هایی مانند دست انداز نیاز رسانه امروز است چرا که با خلاقیت سعی دارد از فضای کلیشه‌ای برنامه‌سازی فاصله گرفته و بیشتر با مخاطب ارتباط برقرار کند.

نوابی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مجموعه، بهره‌گیری از هنرمندان جوان و باذوق است و کار رسانه ملی در اعتماد به جوانان برای ساخت برنامه تلویزیونی بسیار درست است. همان‌طور که باغ به نهال جدید برای شکوفایی نیاز دارد، بخش هنری جامعه هم به افکاری جوان و مستعد نیاز دارد تا بیش از پیش نوآوری کند.

دست‌انداز، طنزی نو

همچنین محمد صیادی، مجری و بازیگر دست‌انداز گفت: پرداختن به رفتارهای ناهنجار اجتماعی با زبان طنز به‌عنوان موضوع اصلی نگارش در دستور کارقرار گرفته است. در واقع گروه دست‌انداز سعی بر این داشته تا فضایی کمیک از شخصیت‌های نامتعادل را به تصویر بکشد؛ چرا که معتقدیم نسل جوان امروز حتی برای شنیدن و دیدن، رسانه‌ای را انتخاب می‌کند تا با رویکردی متفاوت و غیرکلیشه‌ای، مفهومی اخلاقی را به مخاطب عرضه کند، از این‌رو دست‌انداز با مطرح کردن مسائلی که کمتر در کتاب‌های اخلاقی به آن پرداخته شده تلاش دارد صفت‌های نامتعارف افراد را در الگوهای مختلف تصویری به بینندگان ارائه کند.

صیادی افزود: بهره‌گیری از بازیگران با پس زمینه طنز این تاکید را دارد که نقد فکاهی طرفدار بیشتری دارد زیرا در خود، ادبیاتی منحصربه‌فردتر و لحنی شیرین‌تر برای شنیدن دارد. دوری از هرگونه تمسخر و اجتناب از دیالوگ‌های سخیف، گروه را ملزم کرد تا با ساخت موقعیت کمیک مفاهیم اخلاقی را متفاوت‌تر به تماشاچیان ارائه دهند و تکیه بر عناصر گرافیکی ساده اما پرمعنا به عنوان یک ابزار قدرتمند محور روایت تصویری قرار گیرد.

مجری طنز دست‌انداز گفت: در این برنامه سعی بر این بوده که با ایجاد ریتم درونی تند و نگارش دیالوگ‌های مختصر اما پرمایه از خستگی ذهنی مخاطب جلوگیری شود. متاسفانه امروزه تعلیق بی‌دلیل در مجموعه‌های طنز و نمایشی یک حس کسالت را برای بیننده در پی داشته است. همچنین گزارش‌های خیابانی به جذابیت طنز اجتماعی این اثر کمکی شایان کرده است به‌طوری که مصاحبه‌کننده با ذکر اولین سوال، خنده را بر لبان مصاحبه شونده پدیدار می‌کند و در بعضی مواقع حتی یک شگفتی و گیجی را برای پاسخ به همراه دارد.

صیادی افزود: مطرح‌کردن واژه‌ها و ضرب‌المثل‌هایی مثل در دیزی باز حیای گربه کجا رفته، بادمجان دور قاب چین، خاله زنک، پا تو کفش کسی کردن، آش کشک خاله، آدم‌های چتر و دیگر موضوعات این چنین زمینه قلقلک ذهنی را برای تماشا فراهم می‌کند.

دست‌انداز، بازتاب روی خوش زندگی

سعید پیردوست، هنرمند و چهره آشنای تلویزیون درباره این مجموعه طنز گفت: سال که نو می‌شود، طبیعت هم تازه و روحیه انسان نیز متحول می‌شود. رسانه ملی هم باید همگام با حال و هوای جامعه برنامه‌های شاد و فرح بخش را تولید و پخش کند.

وی افزود: هنوز غم از دست دادن عزیزان آتش‌نشان تازه است اما شادی و امید هم نیاز یک جامعه است ؛ بنابراین رسالت رادیو و تلویزیون برای انتقال مفاهیم و تصاویر شاد و امیدآفرین بسیار مهم است. تلویزیون باید با ساخت برنامه‌های خوب از جمله مجموعه طنز «دست‌انداز» بازتاب‌دهنده روی خوش زندگی باشد تا مردم، سال 96 را با نگاهی روشن و انگیزه‌ای مضاعف آغاز کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.