پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰

توصیه‌های ایمنی در یک جشنواره جهانی

چگونه در سینمای وحشت جشنواره فجر زنده بمانیم!

پوستر بخش سینمای وحشت«سایه های ترس» سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: سانس پایانی جشنواره جهانی فجر به پخش فیلم‌های ژانر وحشت (horror) اختصاص دارد، بخشی که بیگمان در قحطی فیلمهای این ژانر در سینمای ایران مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است، اما پس از نمایش این فیلم‌ها مشاهدات حاکی از یخ‌زدگی مخاطبان است!

به گزارش سینماپرس،  سانس پایانی نمایش فیلم‌های جشنواره جهانی فجر، شبهای سرد و هراس‌انگیزی را برای مخاطبین به‌وجود آورده است. در این یادداشت کوتاه قصد داریم راههای مقابله با این ترس و یخ‌زدگی را بررسی کنیم.

1 ــ بهترین راه در امان ماندن از این هراس، بخشیدن لقای سانس ساعت 23:30 سالن یک چهارسو به عطای آن و رفتن به منزل است. وقتی فیلم آغاز شود دیگر راه فراری از آن نیست و نمی‌توان به این راحتی‌ها از صندلی جدا شد!

2 ــ افکتهای صدایی همیشه یکی از فاکتورهای سینمای وحشت بوده‌اند، در این باره جیرجیرهای رعب‌آور صندلی‌های سالن یک چهارسو هنگام جابه‌جا شدن در آن  (مخصوصاً موقعی که دارید خمیازه می‌کشید یا بدنتان را کش‌وقوس می‌دهید) در سکوت سالن می‌تواند فضایی هراس‌انگیز ایجاد کند، برای همین پیشنهاد می‌شود از ابزاری مانند هندسفری با هدفون استفاده کنید و با گوش کردن موسیقی‌هایی که قبلاً‌ انتخاب کرده‌اید نگذارید فضای سالن مرگ، شما را مقهور خود کند.

3 ــ همراه داشتن پتو، لباس گرم و تجهیزات مناسب هوای سرد، می‌تواند راه‌حل مناسبی برای حضور در سانس سینمای وحشت جشنواره باشد. درست است که زمستان به پایان رسیده و فصل گرما آغاز شده، ولی در چند روز گذشته مخاطبان جشنواره همگی اذعان داشتند که هنوز سرمای زمستان را در سالنها می‌توانند احساس کنند. البته که تهویه سالن‌ها کار خود را درست انجام می‌دهند، بخش بزرگی از این سرما به خود فیلم‌ها برمی‌گردد که با افت فشار خون مخاطب ممکن است باعث خواب‌آلودگی او شود.

4 ــ استفاده از نوشابه‌های انرژی‌زا و یا خوراکی‌هایی مانند قُوَّتو می‌تواند در این سانس بسیار اثربخش باشد. همان‌طور که مهران مدیری در برنامه دورهمی همواره بر آن تأکید می‌کند، نباید اجازه داد انرژی مخاطبان بیفتد. این افت انرژی ممکن است باعث خواب‌آلودگی بیننده شود و همه این موضوع را از فیلم‌ها آموخته‌ایم که خواب‌آلودگی در سرما حتی ممکن است باعث مرگ شود.

5 ــ میل زودهنگام شام می‌تواند به مخاطبی که به سانس سینمای وحشت جشنواره فجر می‌رود کمک شایانی کند. همان‌طور که گفته شد خواب‌آلودگی در سرما بسیار خطرناک است و دیر شام خوردن می‌تواند با تغییراتی که در فشار خون ایجاد می‌کند خود مسبب خطر خواب‌آلودگی و در نهایت اتفاقاتی ناگوار شود.

7 ــ اگر نوشابه انرژی‌زا یا پتو همراه نداشتید می‌توانید با چک‌کردن فضاهای مجازی در گوشی تلفن همراه خود را بیدار نگه‌دارید (پیشنهاد می‌شود قبل از ورود به سالن عضو چند کانال تلگرامی شاد شوید). همچنین گفتگو با نزدیک‌ترین شخص در سینما به شما می‌تواند بیدار نگه‌تان دارد. در وهله اول به نظر می‌رسد این گفتگو شاید باعث مزاحمت افراد دیگر شود ولی می‌توانید اطمینان داشته باشید مخاطبان دیگر هرگز اعتراضی نخواهند داشت چرا که آنها نیز یا خوابیده‌اند یا با کسالتی که بر آنها مستولی  شده تلاشی مذبوحانه را برای بیدار ماندن آغاز کرده‌اند.

6 ــ همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، ولی حتی برای مسابقات فوتبال هم همیشه یک آمبولانس کنار زمین آماده است تا مصدومان را به بیمارستان بفرستد. وجود آمبولانس مقابل درب سینما، نه‌تنها باعث قوت قلب مخاطبینی که به سینمای وحشت می‌روند می‌شود، می‌توان به‌وسیله آن در صورت بروز حادثه (سرمازدگی) مصدوم را در کمترین زمان به بیمارستان یا جایی که هنوز وسایل گرمایشی روشن است انتقال داد.

7 ــ مورد دیگری که اهمیت بالایی دارد، پاس‌داشتن وجوب انسانیت در درون مخاطبان است. انسانیت ایجاد می‌کند همواره از حال افراد کنار دستی‌مان باخبر باشیم و نگذاریم که خواب او در سرمای سالن،‌ خانواده‌ای را عزادار کند. همچنین وسایل گرمایشی و یا خوراکی‌های انرژی‌زایی را که در اختیار داریم با اطرافیانمان شریک شویم تا قدمی هرچند کوچک برای جلوگیری از فاجعه برداریم.

8ــ آخرین راه‌حل که به مسئولان برگزاری جشنواره بازمی‌گردد، همان به پرده بردن فیلم‌های واقعی ژانر وحشت است که می‌تواند گرمابخش سالن سینما باشد، فیلم‌هایی که مخاطبین با امید دیدن آنها تا پاسی از شب در چهارسو می‌مانند و برگشت سخت به منزل (اگر وسیله شخصی نداشته باشند) در نبود وسایل نقلیه عمومی را به جان می‌خرند.

* تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.