چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲

با وجود تاکید مکرر مقام معظم رهبری به مسئله «فرهنگ»

جای خالی «فرهنگ» در برنامه مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری/ ضرورت بازنگری در این رویکرد

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶

سینماپرس: سه برنامه مناظره برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به صورت موضوعی در نظر گرفته شده که به ترتیب با محوریت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود. این امر در حالیست که کلید واژه مهم این سالهای مقام معظم رهبری موضوع «فرهنگ» بوده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، موضوعات مناظره های تلویزیونی با موضوعات مختلف توسط نامزدهای ریاست جمهوری در صدا و سیما برگزار می شود.  از نکات قابل تامل برنامه ریزی این دوره از مناظرات، جای خالی موضوع مهم فرهنگ در برنامه های کاندیداست.

در حالیکه طی سالهای گذشته در سخنان مقام معظم رهبری مسئله فرهنگ از موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید ایشان بوده و هست. حال قبل از این هم شاهد بی توجهی محض به موضوع فرهنگ در عمل و سخنان مسئولان بودیم تا جایی که بعد از تشکیل مجلس دهم شورای اسلامی نیز کمیسیون فرهنگی از کمترین استقبال ممکن از سوی نماینده های منتخب مردم همراه شد که با انتقاد بسیار جدی از سوی برخی اهالی فرهنگ و هنر روبرو گردید. همچنین عدم توجه دولت یازدهم و شخص ریاست جمهوری به مسئله فرهنگ نیز همواره سبب انتقاد چهره های شاخص فرهنگی و هنری در کشور نیز شد.

در این بین دو نماینده مجلس شورای اسلامی به عدم توجه به موضوع مهم و اساسی فرهنگ در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان دادند و خواستار بازنگری کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در این موضوع شدند.

علی مطهری  با انتقاد از جای خالی فرهنگ در مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بهتر بود؛ کلمه "فرهنگ" در محورهای این مناظرات نیز تصریح می‌شد چراکه بخشی مشکلات و معضلات جنبه فرهنگی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صرف آوردن عنوان "اجتماعی" مناظرات را ناقص می‌کند، ادامه داد: اقدامات اجتماعی لزوما شامل موضوعات فرهنگی نمی‌شود لذا بهتر است عنوان "فرهنگی" نیز به محورهای مناظره اضافه می‌شود چراکه ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی ما فرهنگی است بنابراین پیشنهاد می‌شود این آیتم اضافه شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید مناظره تلویزیونی مستقل در حوزه فرهنگ برای نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پیش‌بینی شود.

همچنین نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن انتقاد از درنظر نگرفتن حوزه فرهنگ در محورهای مورد بحث مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: نپرداختن به این عرصه اشتباه بزرگی است زیرا چالش های فرهنگی موجب نگرانی رهبر انقلاب و صاحبنظران حوزه فرهنگ بوده و این ضعف و  نگرانی در آینده کشور را تهدید خواهد کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مسائل اساسی که در مناظره‌های انتخاباتی باید به آن توجه شود، عرصه فرهنگی است، اظهار کرد: امروزه اتفاقا روشن شدن مواضع افراد در حوزه فرهنگ یکی از موضوعات مهم است و تقابل اصلی در بین دیدگاه نامزدها در حوزه فرهنگی است.

وی تصریح کرد: نگاه به سبک زندگی مردم، توجه به نیازهای فرهنگی، تدابیر مربوط به حوزه کتاب، سینما و هنر، رویکردهای فرهنگی، نوع حمایت‌ها، واگذاری‌های بخش خصوصی در حوزه فرهنگ، تمرکزگرایی یا تمرکززدایی در حوزه فرهنگ و غیره از جمله موضوعات و مسائلی است که مردم درگیر آن هستند و باید نسبت به آنها پاسخ داده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: امروزه در کشور وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد از این رو هر نامزد ریاست جمهوری باید برای این بخش برنامه داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دستیابی به اقتصاد پویا، رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی و غیره نیاز به فرهنگ‌سازی دارد از این رو باید به مسائل فرهنگی توجه جدی شود، خاطرنشان کرد: به مسئولان و تصمیم‌گیران در این حوزه توصیه می‌کنم که نسبت به طرح مسائل فرهنگی در مناظره‌های انتخاباتی دقت داشته باشند و نسبت به بازنگری رویکرد کنونی مناظره‌ها اقدام کنند.

 سه برنامه مناظره برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به صورت موضوعی در نظر گرفته شده که به ترتیب با محوریت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.