دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات سینماگران/۱۲

صادقی: امنیت شغلی، رفاه و توسعه فرهنگی مطالبه اصلی هنرمندان از رئیس جمهور جدید است/ از عملکرد دولت یازدهم ناراضی هستیم

دکتر قطب الدین صادقی*

سینماپرس: قطب الدین صادقی مدرس دانشگاه، کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: : امنیت شغلی، رفاه و توسعه فرهنگی مطالبه اصلی هنرمندان از رئیس جمهور جدید است و امیدوارم با انتخاب فردی اصلح و دغدغه مند توسط مردم به عنوان رئیس جمهور بتوانیم به این خواسته ها و مطالبات مان دست پیدا کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر شخصی به عنوان رئیس جمهور به قدرت می رسد باید بداند و آگاه باشد که خواسته و نیاز اولیه هنرمندان امروزه مبحث بسیار مهم تأمین امنیت شغلی و کاری است؛ هنرمندان امروزه به واسطه مدیریت های غلط مدیران فرهنگی و بی تدبیری مسئولان کشور در بدترین شرایط زندگی به سر می برند و بسیاری از آن ها در تأمین نیازهای اولیه زندگی خود اعم از اجاره خانه، تأمین بیمه درمانی و... ناچار مانده اند و دست های شان جلوی دیگران دراز شده است.

وی ادامه داد: این وضعیت اسفباری که اینک در کشور به وجود آمده به واسطه دغدغه مند نبودن مدیران اجرایی دولت است؛ امنیت ما بسیار ضعیف شده و واقعاً نمی دانیم که اگر شرایط به همین منوال بخواهد پیش برود آینده مان چه می شود؟

مدرس سابق دانشکده هنرهای زیبا سپس با بیان اینکه ما متناسب با تاریخ و هویت چندین هزار ساله مان نیازمند رفاه بیشتری در سطح کشور هستیم اظهار داشت: میزان تورم طی سال های اخیر برخلاف شعار مدیران دولت بسیار زیاد شده و قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است؛ رفاه در جامعه دیگر جایی ندارد و تأمین معیشت برای آحاد افراد جامعه و همینطور جامعه هنری کشور بسیار دشوار شده است و به خصوص جوانان هیچ گونه رفاهی ندارند و امیدشان را نسبت به آینده و تشکیل یک زندگی سالم و ساده از دست داده اند.

صادقی در بخش دیگری از این گفتگو به نبود آزادی خلاقیت و اندیشه در مبحث تولید آثار فرهنگی و هنری به عنوان یکی از بدترین اتفاقات سال های اخیر یاد کرد و گفت: یک مولف یا هنرمند باید بدون گیر و گرفتاری های رایج و بدون داشتن دغدغه های زائد بتواند به اندیشه های خود جامه عمل بپوشاند و حرف هایش را بی واسطه و بدون مستقیم با مردم در میان بگذارد اما سانسورهای بدون تفکر و حتی خودسانسوری هایی که گریبان جامعه هنری کشور را گرفته مانع از این اتفاق شده است.

بازیگر سریال های تلویزیونی «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» تصریح کرد: این روزها مدیران فرهنگی و اجرایی کشور تخم بدبینی را در اذهان هنرمندان رشته های مختلف کاشته اند و همین باعث شده تا هنرمندان کاملاً مأیوس و ناامید به زندگی شان ادامه دهند.

کارگردان نمایش «سرود مترسک پرتقالی» سپس به بحث توسعه اندک در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه توسعه در کشور ما بسیار اندک است خاطرنشان کرد: به نسبت گسترش شهرها و افزایش جمعیتن و ارتباط با جهان توسعه فرهنگی و هنری در کشور ما بسیار ناچیز است؛ طی تمامی سال هایی که از انقلاب می گذرد وزارت ارشاد تنها ۲ سالن تئاتر را اضافه کرده و همین باعث شده تا عده ای هنرمندان دغدغه مند با قرض و هزاران بدبختی تئاترهای کوچک راه اندازی کنند که متأسفانه این سالن ها شرایط لازم و مکفی هنری را نداشته و مجهز هم نیستند.

این هنرمند پیشکسوت در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: مسئولان کشوری باید بدانند ما هنرمندان توقع رفع این ۴ معضل مهم را داریم و هیچ گاه دست از مطالبات مان نخواهیم کشید؛   ما از عملکرد دولت یازدهم ناراضی هستیم و این نارضایتی ما به خصوص در رابطه با کمبود بودجه است و امیدواریم که با حضور رئیس جمهوری دغدغه مند بتوانیم شاهد رفع این قبیل مشکلات و معضلات در سطح کلی کشور و به خصوص حوزه فرهنگی و هنری باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.