چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

هفت همچنان خبرساز است

از نامه حمایتی مجری ثریا برای افخمی تا گزینه‌های احتمالی اجرای هفت/ چه کسی جایگزین افخمی در «هفت» می‌شود؟

برنامه هفت

سینماپرس: هرچند که شایعاتی در ارتباط با احتمال حضور گزینه‌هایی همچون اکبر نبوی نیز به گوش می‌رسد، اما تنها نگاهی به روند اجرای بی‌حس و حال و بیش از اندازه نخبگانی او در این برنامه که اساسا نه توانایی جذب مخاطب عام را دارد و نه حتی از سوی رسانه‌ها چندان مورد توجه قرار گرفته است، احتمال انتخاب او را برای اجرای برنامه‌ای که قرار بود «نود» سینمای ایران باشد؛ به حداقل می‌رساند.

به گزارش سینماپرس، فردا نوشت: انتشار ناگهانی خبر جدایی بهروز افخمی از برنامه سینمایی هفت از آن دسته خبرهایی بود که در روزهای پرهیجان ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم گم شد و از سوی بسیاری از رسانه‌های انقلابی و حتی غیرانقلابی! نیز نادیده گرفته شد.

هر چند که گروهی از رسانه‌های سینمایی و خبرنگاران وابسته به جریان سینمایی شبه روشنفکری در رسانه‌های و کانال‌های تلگرام خود با انتخاب تیتر «هفت را خدا آزاد کرد.»، عقده‌های فروخرده خود را از نقد سینمای ضدمردمی و شبه روشنفکری رواج یافته در سال‌های اخیر در سری سوم برنامه سینمایی هفت با اجرای بهروز افخمی بیرون ریختند؛ اما در این میان چهره‌هایی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. «محسن مقصودی» مجری برنامه «ثریا»  یکی از این چهره‌ها بود. 
در بخشی از یادداشت مقصودی که توسط خبرگزاری فارس منتشر شد، آمده است: «در این چند سال تقریبا جزو مشتری های دائمی برنامه هفت بودم. در یک جمله که «هفت جیرانی» را لیبرال، «هفت گبرلو» را محافظه کار و هفت افخمی را «صاحب تفکر و در مسیر انقلاب» می‌دانم، نه اینکه به آن انتقادی نداشته باشم اما هفت افخمی پر از ایده و انگیزه و خواهان تحول در سینمای راکد و روشنفکر زده ی ایران بود. در حوزه فرهنگ، محافظه کارانِ غیرانقلابی در عمل همیشه در خدمت لیبرال ها بوده اند و در برنامه هفت هم همین بوده است. دوره دوم هفت در مجموع «بدون هویت» بود و باز هم به تفکر لیبرال در حوزه سینما سواری می‌داد.
اما هفت افخمی صاحب تفکر بود و تکلیفش با خودش و مخاطب مشخص بود. فکر می کنم، اساسا برنامه های تخصصی تلویزیون نباید بی طرف باشند. پزِ بی طرف بودن در برنامه هایی که قرار است از معضلات و مسائل کشور و راهکارهای عبور از آن بگویند، پز مسخره ای است که غربی ها به اهالی رسانه های ما القاکرده اند و البته خود آنها به هیچ وجه به آن عمل نمی کنند! 
این همه تاثیرگذاری در سینمایی که بعضا با سوژه ها و فیلم نامه‌های اجاره‌ای و سفارشی از آن سوی مرزها تغذیه می‌شود و ژانر نکبت و خیانت را ترویج می‌کند جای تقدیر دارد و حالا من نمی دانم که افخمی خسته شده است یا خسته اش کرده اند، اما از او و مدیران تلویزیون می خواهم که دوباره بایستند و کم نیاورند... اگر ایرادی در تعامل هفت با برخی هنرمندان بوده است باید اصلاح شود اما رویکرد اصولی و فعال هفت نباید تغییر کند... .»
اما گذشته از این نامه، این روزها بحث‌های زیادی در ارتباط با گزینه‌های احتمالی جایگزینی بهروز افخمی در سری جدید برنامه هفت شنیده می‌شود؛ از گزینه‌های دور از ذهنی مثل فرزاد حسنی که به نظر نمی‎رسد برای اجرای یک برنامه تخصصی در حوزه سینما مفید باشد تا چهره‌هایی همچون جمشید گرگین، اکبر عالمی و سعید قطبی‌زاده که هر کدام به نوعی یا سابقه اجرای یک برنامه سینمایی را در کارنامه خود دارند یا حداقل به عنوان یک منتقد شناخته شده در سینما به حساب می‌آیند.
هرچند که شایعاتی در ارتباط با احتمال حضور گزینه‌هایی همچون اکبر نبوی نیز به گوش می‌رسد. چهره‌ای که این روزها وظیفه اجرای بخش سینمایی برنامه چشم روشن شبکه چهار را برعهده دارد؛ اما با نگاهی به روند اجرای بی‌حس و حال و بیش از اندازه نخبگانی او در این برنامه که اساسا نه توانایی جذب مخاطب عام را دارد و نه حتی از سوی رسانه‌ها چندان مورد توجه قرار گرفته است، احتمال انتخاب او را برای اجرای برنامه‌ای که قرار بود «نود» سینمای ایران باشد؛ به حداقل می‌رساند؛ مگر اینکه فشارهای شبه روشنفکران سینمای ایران برای تحمیل او به مدیران تلویزیون و تبدیل برنامه هفت به رسانه‌ای برای مجیزگویی روشنفکران در نهایت موثر شود.
البته یکی دیگر از گزینه‌های بسیار محتمل برای اجرای این برنامه، فریدون جیرانی کارگردان و اولین مجری برنامه هفت است؛ کسی که خودش برای اولین بار باعث راه‌اندازی این برنامه شد و پس از دوری چند ساله از این برنامه و تجربه سردبیری یکی از موفق‌ترین روزنامه‌های سینمایی کشور و اجرای برنامه‌های شبیه به هفت، در فضای مجازی حالا تبدیل به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های جانشینی بهروز افخمی شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.