دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

حضور سینمای کره جنوبی در جشنواره جهانی فجر با ۷ فیلم

سینمای کره

سینماپرس: هفت فیلم در بخش «مروری بر سینمای کره» در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

به گزارش سینماپرس، سینمای کره جنوبی در طول یکی‌ دو دهه‌ اخیر به‌مراتب موفق‌تر از گذشته بوده و با ظهور کارگردانان مستعد و توانمند هر روز به موفقیت‌های داخلی و جهانی چشمگیرتری دست یافته است. از این رو جای تعجب ندارد که امسال در جشنواره جهانی فجر یک بخش اختصاصی به مرور آثار اخیر این کشور خاور دور اختصاص یافته است.

هفت فیلم در بخش «مروری بر سینمای کره» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود. اطلاعات بیشتر درباره فیلم‌های انتخابی به شرح زیر است:

«میز» (The Table)

کارگردان: کیم جونگ‌کوان

خلاصه داستان: زوجی سر میز در حال صحبت‌اند؛ مرد ظاهراً از اروپا برگشته است و زن ناراحت است که او پس از چنین مدت طولانی وی را می‌بیند. گفت‌وگویی که به نظر می‌رسد هر لحظه ممکن است به پایان برسد با نشستن لبخند بر چهره‌ی زن ادامه پیدا می‌کند.

درباره فیلم: کیم جونگ‌کوان که فیلم‌کوتاه‌ساز پرکار و تحسین‌شده‌ای است و برای قالب‌های روایی خلاقانه‌اش شناخته می‌شود، سال گذشته دو فیلم بلند اول و دومش را پشت‌سرهم کارگردانی کرد که نخستین فیلمش با نام «بدترین زن» برای اولین بار در هفدهمین جشنواره بین‌المللی جئونجو به نمایش درآمد و جایزه فیپرسی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی مسکو را برنده شد.

«تور» (The Net)

کارگردان: کیم کی-‌دوک

خلاصه داستان: «تور» داستان ماهی‌گیری اهل کره شمالی است که تصادفی باعث خرابی موتور قایقش می‌شود و در نهایت سر از کره جنوبی درمی‌آورد. او پس از تحمل بازجویی‌های بی‌رحمانه سرانجام به کره شمالی فرستاده می‌شود.

درباره فیلم: جدیدترین فیلم کیم کی-‌دوک (که در کشورمان با فیلم «بهار، تابستان، پاییز، زمستان... و بهار» محصول ۲۰۰۳ برای اغلب سینمادوستان شناخته شده است) سال گذشته برای اولین بار در جشنواره تورنتو روی پرده رفت.

«قطاری به سوی پوسان» (Train to Busan)

کارگردان: یئون سانگ-‌هو

خلاصه داستان: سوک‌وو و دخترش سوآن سوار قطار سریع‌السیری می‌شوند تا از سئول به پوسان بروند. اما در طول سفرشان آخرالزمانی رقم می‌خورد و اغلب آدم‌های کره زمین به زامبی بدل می‌شوند. قطار سریع‌السیر هم از این گزند در امان نمی‌ماند و مبارزه برای بقا آغاز می‌شود.

درباره فیلم: تریلر اکشن و آخرالزمانی «قطاری به سوی پوسان» به کارگردانی یئون سانگ-‌هو که در کره جنوبی بیش‌تر با انیمه‌هایش شناخته می‌شود، سال گذشته در بخش نمایش‌های نیمه‌شب جشنواره کن روی پرده رفت و پس از اکران عمومی در کره به اولین فیلم کره‌ای سال ۲۰۱۶ بدل شد که بیش از ۱۰ میلیون تماشاگر را به سالن‌های سینما کشاند. کمپانی‌های غربی مختلفی در پی تولید نسخه‌ بازسازی این فیلم در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند.

«تونل» (Tunnel)

کارگردان: کیم سونگ-‌هان

خلاصه داستان: «تونل» درباره مردی است که در راه بازگشت به خانه‌اش و هنگام عبور از یک تونل قدیمی و فرسوده با ماشینش زیر آوار می‌ماند و به دام می‌افتد.

درباره فیلم: کیم سونگ-‌هان که پیش از این فیلم‌های «چه‌طور فقدان عشق دو انسان را متأثر می‌کند» (۲۰۰۶) و «یک روز سخت» (۲۰۱۴) را کارگردانی کرده است، سال گذشته با «تونل» به جوایز «اژدهای آبی» رفت و پس از نامزدی در هفت رشته، جایزه محبوبیت را برای ستاره‌اش دونا بی به ارمغان آورد.

«تاج و تخت» (The Throne)

کارگردان: لی جون‌-ایک

خلاصه داستان: قرن هجدهم، کره. پادشاه یونگ‌جو که مدت‌هاست بر تخت پادشاهی تکیه زده است، بر سر جانشینی و واگذاری تاج‌وتخت با پسرش سادو به مشکل برمی‌خورد.

درباره فیلم: لی جون‌-ایک بیشتر برای کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم «پادشاه و دلقک» (۲۰۰۵) شناخته می‌شود که یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای کره است. او با «تاج و تخت» در جشنواره‌های داخلی و آسیایی مختلفی حضور داشت و جوایزی را هم به دست آورد.

«آخرین شاهزاده» (The Last Princess)

کارگردان: هور جین‌-هو

خلاصه داستان: داستان زندگی شاهزاده دیوک هی (۱۹۱۲-۱۹۸۹) که در آخرین خانواده سلطنتی کره در سال ۱۹۱۲ متولد شد.

درباره فیلم: هفتمین و جدیدترین فیلم بلند هور جین‌-هو که کارگردانی را از سال ۱۹۹۳ و با فیلم کوتاهی با نام «برای گو چول» آغاز کرد، در سه رشته‌ بازیگری جوایز «اژدهای آبی» ۲۰۱۶ نامزد و در نهایت برنده جایزه محبوبیت برای ستاره‌اش سون یی‌-جین شد.

«کلید شانس» (Luck-Key)

کارگردان: لی گائه-‌بیوک

خلاصه داستان: یک آدم‌کش کمال‌گرا، در سونا سقوط می‌کند و دچار فراموشی می‌شود. در این میان کلید قفسه‌ او با یک بازیگر بی‌مایه عوض می‌شود و زندگی هر دو تغییر می‌کند. آدم‌کش به قهرمان اکشن تلویزیون تبدیل می‌شود اما به‌تدریج چیزهایی را به خاطر می‌آورد.

درباره فیلم: دومین فیلم بلند لی گائه-‌بیوک پس از «دیو و دلبر» (۲۰۰۵) بازسازی یک کمدی ژاپنی با عنوان «کلید زندگی» (۲۰۱۲) است.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.