یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

حضور آلمان با ۱۱ فیلم در سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر

فیلم های آلمان در جشنواره جهانی

سینماپرس: امسال آلمان با ۱۱ فیلم بعد از فرانسه بیشترین تعداد فیلم را در جشنواره جهانی فیلم فجر دارد.

به گزارش سینماپرس، ۱۱ فیلم بلند آلمانی در بخش‌های مختلف سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

از این تعداد یک فیلم در بخش «جلوه‌گاه شرق» (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی)، چهار فیلم در بخش «نمایش‌های ویژه» (آثار برگزیده بزرگان سینما)، یک فیلم در بخش «مستند زیر ذره‌بین» و پنج فیلم در بخش «جشنواره جشنواره‌ها» روی پرده خواهند رفت.

البته از بین این آثار، سه فیلم «سفر زمان»، «رد پا» و «درود از فوکوشیما» در بخش «مهربان با محیط زیست» هم نمایش داده می‌شوند. تعدادی از فیلم‌های آلمانی جشنواره تولیدات مشترک هستند.

فهرست فیلم‌های آلمانی این دوره‌ی جشنواره به این شرح است:

«کارآموز» -  (Apprentice) جلوه‌گاه شرق (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی)

کارگردان: جانفنگ بو

خلاصه داستان: اِیمن یک افسر ۲۸ ساله دارالتأدیب است که به زندان بزرگسالان منتقل می‌شود. او در آن‌جا با رحیم دوست می‌شود که مأمور اعدام اصلی زندان است و در کارش یکی از پرکارترین‌های جهان به شمار می‌رود!

درباره فیلم: «کارآموز» اولین بار ماه مه ۲۰۱۶ در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نمایش داده شد و سال گذشته نماینده سنگاپور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان بود. جانفنگ بو (متولد ۱۹۸۳) یکی از خوش‌آتیه‌ترین فیلم‌سازان جوان سنگاپور است که در مدارس سینمایی کشورش و اسپانیا تحصیل کرده است. او که فیلم‌هایش اغلب بر مضامینی چون هویت، خاطره و جنسیت تمرکز دارند، از سال ۲۰۰۵ با فیلم‌های کوتاهش به جشنواره‌های جهانی متعدد و معتبری رفته است. اولین فیلم بلند او با عنوان «قلعه‌ شنی» در بخش هفته منتقدان بین‌المللی جشنواره کن به نمایش درآمد.

محصول مشترک: سنگاپور، آلمان، فرانسه، هنگ‌کنگ، قطر

«سفر زمان» (Voyage of Time) -   نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما) و مهربان با محیط زیست

کارگردان: ترنس مالیک

خلاصه داستان: در این مستند خاستگاه جهان، پیدایش ستارگان و کهکشان‌ها، سرآغاز زندگی روی زمین و تحول گونه‌های مختلف بررسی می‌شود.

درباره فیلم: تازه‌ترین ساخته کارگردان گوشه‌گیر آمریکایی، سپتامبر پیش به عنوان یکی از رقبای جایزه شیر طلای جشنواره ونیز در لیدو روی پرده رفت. مالیک سال‌ها روی این مستند کار می‌کرد. «سفر زمان» با نام اصلی «سفر زمان: سفر زندگی» در دو قالب روی پرده رفت: یک نسخه ۹۰ دقیقه‌ای که کیت بلانشت راوی آن است و یک نسخه ۴۰ دقیقه‌ای آیمکس که براد پیت راوی آن است. در ونیز نسخه ۹۰ دقیقه‌ای نمایش داده شد. منبع الهام مالیک در ساخت «سفر زمان: سفر زندگی» دو نقل قول از ریچارد فاینمن فیزیکدان آمریکایی و آلبرت اینشتین فیزیکدان آلمانی درباره گیتی و معمای آن بود. مالیک طی بیش از چهار دهه حضور در دنیای سینما تنها هشت فیلم ساخته است. او سال ۱۹۹۹ با «خط قرمز باریک» برنده جایزه خرس طلای جشنواره برلین شد و در ۲۰۱۱ با «درخت زندگی» جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد. «برهوت»، «روزهای بهشت»، «دنیای نو»، «به سوی شگفتی» و «شوالیه جام به دست» دیگر فیلم‌های اوست.

محصول مشترک: فرانسه، آلمان، آمریکا

«من، دانیل بلیک» (I, Daniel Blake) -  نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)

کارگردان: کن لوچ

خلاصه داستان: دانیل بلیک نجار ۵۹ ساله‌ای است که بیش‌تر عمرش را در نیوکاسل گذرانده است. او پس از سکته قلبی و ازکارافتادگی باید از کمک هزینه تأمین اجتماعی ارتزاق کند. راه دانیل با مادری مجرد به نام کتی و دو فرزند کوچکش، دیزی و دیلن یکی می‌شود. تنها فرصت کتی برای فرار از یک خوابگاه یک‌خوابه مخصوص افراد بی‌سرپناه در لندن این است که زندگی در آپارتمانی در شهری ناآشنا را بپذیرد که ۳۰۰ مایل دورتر است. این‌جاست که دانیل و کتی در سرزمینی متعلق به هیچ‌کس، گرفتار کاغذبازی‌های اداره بهزیستی می‌شوند.

درباره فیلم: «من، دانیل بلیک» سال گذشته جایزه نخل طلای شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن را برای کن لوچ کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی به همراه آورد. لوچ در فیلم جدیدش بار دیگر با پل لاورتی همکار فیلمنامه‌نویس خود همکاری کرده است. سال گذشته برای شانزدهمین بار فیلمی از لوچ در کن نمایش داده ‌شد. او در ۲۰۰۶ نیز برای «باد بر مرغزار می‌وزد» جایزه نخل طلا را دریافت کرد. لوچ در ۱۹۹۰ برای «دستور کار پنهان»، در ۱۹۹۳ برای «بارش سنگ‌ها» و در ۲۰۱۲ برای «سهم فرشتگان» جایزه هیأت داوران این جشنواره را برنده شده است.

محصول مشترک: بریتانیا، آلمان، بلژیک، فرانسه

«نمک و آتش» (Salt and Fire) - نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)

کارگردان: ورنر هرتسوگ

خلاصه داستان: دو زیست‌شناس برای تحقیقات سازمان ملل درباره یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی به آمریکای جنوبی فرستاده می‌شوند. اما مدیر تبهکار یک کمپانی بزرگ و مسئول فاجعه، آن‌ها را می‌رباید. نشانه‌هایی از یک آتشفشان عظیم به چشم می‌خورد و آن‌ها برای جلوگیری از فاجعه باید متحد شوند

درباره فیلم: هرتسوگ در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ با فیلم‌های بلند سینمایی چون «آگیره، خشم خداوند» (۱۹۷۲)، «معمای کاسپار هاوزر» (۱۹۷۴) و «فیتس کارالدو» (۱۹۸۲) نام خود را به عنوان بخشی از جنبش موج نوی سینمای آلمان مطرح کرد. او در کنار راینر ورنر فاسبیندر، ویم وندرس، الکساندر کلوگه، فولکر شلندورف و مارگارت فن تروتا از چهره‌های پیشرو سینمای آلمان در آن سال‌ها بود. در سال‌های اخیر فیلم‌های مستند هرتسوگ مانند «مرد گریزلی» (۲۰۰۵)، مستند نامزد اسکار «برخوردها در انتهای دنیا» (۲۰۰۹) و «بند اعدامی‌ها» (۲۰۱۲) بیش از همه مورد توجه بوده‌اند.

محصول مشترک: فرانسه، بولیوی، آمریکا، آلمان، مکزیک

«رد پا» (Spoor) - نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما) و مهربان با محیط زیست

کارگردان: آگنیشکا هولاند

خلاصه داستان: یک مهندس عمران بازنشسته، در یک دهکده کوهستانی در مرز لهستان و جمهوری چک دور از دیگران زندگی می‌کند. مرگ اسرارآمیز تعدادی از مردان ده که همگی جزو ستون‌های روستا و همگی از شکارچیان هستند، پرسش‌هایی را به همراه دارد.

درباره فیلم: فیلم جدید آگنیشکا هولاند کارگردان مطرح لهستانی از روی کتاب پرفروش «گاوآهن خود را روی استخوان‌های مرده بکش» نوشته‌ی اولگا توکارچوک ساخته شده است. «رد پا» سال گذشته در جشنواره برلین برنده جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای) شد. هولاند با فیلم‌هایی چون «اروپا اروپا» و «در تاریکی» شناخته می‌شود.

محصول مشترک: لهستان، آلمان، جمهوری چک، سوئد، اسلواکی

«در تبعید» (In Exile) - مستند زیر ذره‌بین

کارگردان: تین وین ناینگ

خلاصه داستان: مستندی ۷۲ دقیقه‌ای درباره جمعی از مهاجران میانماری که به خاطر جنگ‌های داخلی به تایلند پناهنده شده‌اند و حالا در کشتزارها مانند برده مشغول کارند.

محصول مشترک: میانمار، آلمان

«در آخرین روزهای شهر» (In the Last Days of the City) - جشنواره جشنواره‌ها

کارگردان: تامر السعید

خلاصه داستان: قاهره، سال ۲۰۰۹. خالد کارگردان ۳۵ ساله‌ای است که می‌کوشد فیلمی درباره روح شهر قاهره بسازد و این در حالی است که او در زندگی شخصی خود با مشکلاتی روبه‌رو است. خالد با کمک دوستانش که فیلم‌هایی از زندگی خود در شهرهای بیروت، بغداد و برلین می‌فرستند قدرت پیدا می‌کند تا راه خود را از میان مشکلات و زیبایی‌ها بیابد.

محصول مشترک: مصر، آلمان، بریتانیا، امارات متحده عربی

«انتقاد از خود سگ بورژوا» (Self-criticism of a Bourgeois Dog) - جشنواره جشنواره‌ها

کارگردان: جولیان رادلمایر

خلاصه داستان: ماجرای این کمدی سیاسی درباره یک سگ بورژوا و کارگردان پیشین است که اعتراف می‌کند با شکست در عشق، خوردن سیب و تحول به یک حیوان چهارپا تبدیل شده است!

درباره فیلم: «انتقاد از خود سگ بورژوا» فیلم پایان‌نامه‌ی جولیان رادلمایر فیلمساز جوان آلمانی است که پیش از این در جشنواره برلین به نمایش درآمده.

محصول مشترک: آلمان، ایتالیا

«درود از فوکوشیما» (Greetings from Fukushima) - جشنواره جشنواره‌ها و مهربان با محیط زیست

کارگردان: دوریس دوری

خلاصه داستان: ماجرای دوستی یک زن جوان آلمانی و یک پیرزن ژاپنی در ناحیه‌ی فوکوشیمای ژاپن پس از زلزله سال ۲۰۱۱.

«آنیشوارا» (Anisoara) - جشنواره جشنواره‌ها

کارگردان: آنا فلیسیا-اسکوتلنیسو

خلاصه داستان: دختری ۱۵ ساله در یک روستای قدیمی و زیبا زندگی می‌کند. او چند سال است که از برادر کوچک‌ خود آندره و پدر دائم‌الخمرش پترو نگهداری می‌کند. آنیشوارا در پانسیونی کار می‌کند تا بتواند پول مختصری درآورد و...

محصول مشترک: مولداوی، آلمان

«باد سیاه» (The Dark Wind) - جشنواره جشنواره‌ها

کارگردان: حسین حسن

خلاصه داستان: یک زوج ایزدی به نام‌های رکو و پرو قرار است خیلی زود ازدواج کنند که با حمله نیروهای داعش به سنجار، دختران جوان از جمله پرو به عنوان برده فروخته می‌شوند.

درباره فیلم: «باد سیاه» نخستین تجربه فیلمسازی حسین حسن، فیلمساز کرد، بر اساس ماجرای واقعی ساخته شده است.

محصول مشترک: عراق، آلمان، قطر

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.