شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

فیلم‌های مساله‌دار در جشنواره جهانی/ مجوزهای ضمنی که در بازار جهانی داده می‌شود!

آرم فجر جهانی

سینماپرس: فیلم‌های مساله‌داری که در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید چگونه توجیه می‌شود و آیا نمایش فیلم‌ها در بازار مجوزهای ضمنی این فیلم‌ها به شمار می‌آید؟

به گزارش سینماپرس، فارس نوشت: این روزها در رسانه‌های خبری ارائه فیلم «لرد» محمد رسول اف در جشنواره فیلم کن با واکنش‌های مختلفی مواجه شد این در شرایطی است که فیلم به دلیل مسایل سیاسی که در آن مطرح می‌شود مجوز نمایش دریافت نکرد و فیلم برای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درنیامد که بخواهند درباره اثر نظر بدهند.

وزارت ارشاد هنوز واکنشی به ارائه فیلم «لرد» به جشنواره کن نشان نداده و احتمالا مسئولین اعلام می‌کنند که فیلم در اختیار تهیه‌کننده است و خودسرانه اقدام به ارائه فیلم به جشنواره کن کرده است. اما عملکرد وزارت ارشاد در  جشنواره جهانی فیلم فجر تناقضات زیادی را برای اهالی سینما ایجاد می‌کند . در میان اسامی فیلم‌هایی که قرار است در بازار جهانی فیلم فجر به نمایش درآید نام فیلم‌های «دلم می‌خواد» ساخته بهمن فرمان آرا و «ملی و راه‌های نرفته‌اش» دیده می‌شود. فیلم فرمان آرا علاوه بر این مهم که محتوای آن بارها با ممیزی مواجه شد سرمایه‌گذار با سازنده اثر هنوز با مشکل مواجه هستند . 

فیلم «ملی و راه‌های نرفته اش» نیز در جشنواره فیلم فجر سی و پنجم با حواشی زیادی مواجه بود این فیلم که المان‌های فمنیستی پررنگی در آن دیده شد نتوانست در جشنواره فیلم فجر حاضر شود. این فیلم که مرد ستیز است حواشی برای جشنواره ایجاد کرد ابتدا اعلام شد فیلم به جشنواره نرسیده بعد میلانی با انتشار عکسی اعلام کرد :  واقعیت این است که فیلم بدلیل موضوع آن (خشونت خانگی) که از نظر من و همسرم اولویت فرهنگی است و می‌تواند راهگشای زوج‌های جوان به زندگی بهتر شود، مورد پذیرش هیئت انتخاب قرار نگرفته است و فقط همین. امیدوارم در اکران عمومی تاثیر خود را در کاهش خشونت خانگی بگذارد. به نظر ما عوامل فیلم شایستگی تشویق داشتند که ممکن نشد.

حال فیلمی که به دلیل اعلام شده از سوی سازنده اثر هنوز امکان نمایش ندارد چگونه در بازار جشنواره جهانی به نمایش درمی آید و عرضه آن برای حضور در جشنواره‌های جهانی امکان پذیر خواهد بود. با ارائه فیلم در بازار جهانی فیلم فجر مجوز تلویحی فیلم برای حضور در جشنواره‌ها را صادر می‌شود. و این نوع عملکرد پارادکسی برای اهالی رسانه و فیلمسازان ایجاد می‌کند. فیلمی که هنوز مجوز نمایش ندارد و اجازه اکران آن با اما و اگرهای زیادی روبرو است در بازار جهانی فیلم فجر به نمایش در می آید و این عملکرد تناقضات زیادی به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.