شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

حضور «اسپانیا» با پنج فیلم در سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فجر

فیلم های اسپانیایی جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: اسپانیا در بخش‌های مختلف سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور چشمگیری دارد.

به گزارش سینماپرس،  امسال پنج فیلم اسپانیایی (سه فیلم بلند ودو فیلم کوتاه) در جشنواره به نمایش درمی‌آید. از این تعداد، فیلم بلند «خانه دیگران» به کارگردانی روسودان گلوریدزه که محصول مشترک گرجستان، اسپانیا، کرواسی و روسیه است، در بخش جلوه‌گاه شرق (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی) روی پرده می‌رود. «چوپان» به کارگردانی جاناتان سنزوال برلی دیگر تولید مشترک اسپانیا (با همکاری بریتانیا) است که در دو بخش «جشنواره جشنواره‌ها» و «مهربان بامحیط زیست» به نمایش درخواهد آمد. در بخش «جشنواره جشنواره‌ها» فیلمی به کارگردانی ماریانو کان و گاستون دوپرابا عنوان «شهروند برجسته» هم نمایش دارد که تولید مشترک آرژانتین و اسپانیا است.

دو فیلم کوتاه اسپانیایی نیز در بخش سینمای سعادت(مسابقه بین‌الملل) حاضرند و شانس کسب موفقیت ودریافت جایزه را دارند.

فهرست و اطلاعات بیش‌تری درباره فیلم‌های اسپانیایی این دوره جشنواره از این قرار است:

فیلم‌های بلند

«خانه دیگران» (House of Others) - بخش جلوه‌ گاه شرق (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی)

کارگردان: روسودان گلوریدزه

خلاصه داستان: خانواده‌ای به یک خانه بزرگ روستایی نقل مکان می‌کند که در آرامش کوهستان فرو رفته است و یک باغ بزرگ لیمو در پس پنجره‌اش دیده می‌شود. این طور به نظرمی‌رسد که همه‌ی عناصر لازم برای یک زندگی شاد یک جا جمع شده‌اند. اما اوایل دهه‌ 1990 در آبخاز است و فقط مدت زمان کوتاهی از جنگ خونین و هراسناک گرجستانی‌ها وآبخازی‌ها می‌گذرد که قبلاً همسایگان خوبی بودند.

درباره فیلم: روسودان گلوریدزه که در دانشگاه دولتی تفلیس،زبان و ادبیات فرانسه خوانده و در انستیتو فیلم و تئاتردولتی گرجستان در رشته‌های فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی تحصیل کرده است، سال گذشته با «خانه‌ دیگران» به جشنواره‌های مختلف رفت، از جمله جشنواره فیلم کارلوویواری که در بخش مسابقه شرق غرب برنده جایزه بهترین فیلم  شد.

محصول مشترک: گرجستان، اسپانیا، کرواسی، روسیه.

«چوپان» (The Shepherd) - جشنواره جشنواره‌ها و مهربان با محیط زیست

کارگردان: جاناتان سنزوال برلی

خلاصه داستان: «چوپان» ماجرای چوپانی میانسال به نام آنسلمو است که زندگی شادی در یک خانه دورافتاده در کشتزارهای اسپانیا دارد. او پیشنهاد وسوسه‌انگیز یک کمپانی ساختمان‌سازی را نمی‌پذیرد که می‌خواهد یک مجتمع جدید در ملک او بسازد. چوپان نمی‌داند رد کردن پیشنهاد، زندگی او  را زیر و رو خواهد کرد.

محصول مشترک: اسپانیا، بریتانیا.

«شهروند برجسته» (The Distinguished Citizen) - جشنواره جشنواره‌ها

کارگردان: ماریانو کان و گاستون دوپرا

خلاصه داستان: مردی به نام دانیل مانتووانی (با بازی اسکارمارتینس) در سه دهه‌ی گذشته در اروپا زندگی کرده است. او برنده جایزه نوبل ادبیات و نویسنده‌ای مشهور است. رمان‌های وی زندگی در سالاس را تصویر می‌کند، شهری کوچک که دانیل در آن به دنیا آمده و از وقتی خیلی جوان بود به آن بازنگشته است. دولت محلی سالاس، دانیل را دعوت می‌کند تا بالاترین نشان شهر یعنی مدال شهروند ممتاز را به او اعطا کند. این سفر یک بازگشت پیروزمندانه به شهری است که دانیل در آن به دنیا آمده است، سفری به گذشته تا بار دیگردوستانش، داستان‌های عاشقانه و چشم‌اندازهای جوانی خود را ببیند، اما فراتر از همه، این سفری به دل دنیای ادبی او ومنبع الهامش است.

درباره فیلم: کمدی و درام «شهروند برجسته» سال گذشته نماینده آرژانتین برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار بود. این فیلم اولین بار سال پیش در بخش مسابقه بین‌الملل هفتادوسومین جشنواره ونیز به نمایش درآمد و اسکار مارتینس جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد رادریافت کرد.

محصول مشترک: آرژانتین، اسپانیا.

فیلم‌های کوتاه

«موقعیت» (A Place) - سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل)

کارگردان: ایوان فرناندز دی کوردوبا

خلاصه داستان: یک مهاجر عرب باید با نامهربانی‌ها وتعصب‌های یک خانواده‌ی اروپایی کنار بیاید و بر آن‌ها چیره شود تا بتواند ماشینش را دوباره راه بیندازد و راهی مقصدش شود.

مدت زمان: 12 دقیقه

«روزهای آخر» (Last Days) - سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل)

کارگردان: آرتورو لئون لیرنا

خلاصه داستان: رامون خیاط کهنه‌کاری است که چند دهه لباس‌های مردانه‌ی استادانه دوخته است، اما در سال‌های اخیرکار و کاسبی‌اش کساد شده چون انگار دچار یک نا به‌هنگامی تاریخی است و در دوره و زمانه‌ دیگری قرار گرفته است.

محصول مشترک: پرو، اسپانیا.

مدت زمان: 11 دقیقه

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، 8-1 اردیبهشت 1396(21 تا 28 آوریل 2017) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.