شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۲

فیلم‌های جشنواره‌های اسرائیلی در جشنواره جهانی فیلم فجر؟!

آرم فجر جهانی

سینماپرس: مسوولان جشنواره‌ای که می‌تواند ملجاء فیلمسازان و سینماگران مستقل و انقلابی و آزادیخواه در سطح دنیا شود را به یک هفته فیلم دست چندم آن هم با استفاده از فیلم‌های جشنواره‌های صهیونیستی تبدیل نکنند.

در حالی که مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر مدعی بودند براساس قوانین جدید خود، فیلم‌های بخش مسابقه این جشنواره پیش از این نبایستی در هیچ جشنواره سینمایی خاورمیانه یا آسیای میانه به نمایش درآمده باشد، اما تعداد قابل توجهی از این فیلم‌ها پیش از این، درجشنواره‌های غرب آسیا و نیز جشنواره‌های رژیم غاصب صهیونیستی نمایش داشته‌اند.

مثلا فیلم «گرگ و گوسفند» علاوه براینکه در اواسط آذرماه سال گذشته در جشنواره فیلم دوبی به نمایش درآمده، در تیرماه سال 1395 نیز در جشنواره اورشلیم اسرائیل اکران شده بود. فیلم «رئوف» علاوه براینکه در آوریل 2016 در ترکیه و در سپتامبر 2016 هم در عراق به اکران عمومی درآمد، در اکتبر همین سال نیز در جشنواره اسرائیلی حیفا، شرکت داشته است. فیلم «کارآموز» در جولای 2016 در جشنواره اورشلیم به نمایش درآمد و فیلم «خانه دیگران»هم در اکتبر همین سال در جشنواره حیفا حضور داشته است.


همین‌طور فیلم «گلوری» که در دسامبر 2016 در جشنواره فیلم دوبی حضور داشته، از 11 آوریل سال جاری و از چند روز پیش هم در ترکیه به اکران عمومی در آمده است. فیلم «شبدر ازفرانسیسکوسانکتیس» نیز تیرماه سال گذشته در اسرائیل و جشنواره اورشلیم به نمایش درآمد.ضمن اینکه گفته می‌شود برخی از فیلم‌های این جشنواره دارای مضامین ضد دینی و برعلیه بعضی از احکام اسلامی است مانند فیلم مادر از کشور اندونزی که در یک فیلم ملودرام به موضوع تعدد زوجات می‌پردازد.


به نظر می‌آید مسئولان جشنواره جهانی فیلم فجر که عنوانش به نام مبارک فجر انقلاب اسلامی مزین است، بایستی حرمت این عنوان را که خون صدها هزار شهید برای تحقق و تداوم آن نثار شده و امانت بیت‌المالی که هزینه‌های مختلف جشنواره فوق را تامین می‌کند، نگه داشته و جشنواره‌ای که می‌تواند ملجاء فیلمسازان و سینماگران مستقل و انقلابی و آزادیخواه در سطح دنیا شود را به یک هفته فیلم دست چندم آن هم با استفاده از فیلم‌های جشنواره‌های صهیونیستی تبدیل نکنند.

* کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.