شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱

راهکار نهادینه سازی مفهوم اقتصاد مقاومتی از منظر سینماگران؛

به کارگماردن مدیران متعهد و ارزشی، پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گری بویژه در جشنواره ها و همسویی با آرمان های نظام و انقلاب اسلامی

آقامحمدیان-عظیمی میرآبادی-سیدزاده-بهمنی-مستغاثی-قهرمانی-اسلاملو

سینماپرس: بسیاری از کارشناسان، فعالان و دست اندرکاران سینمای کشور بر این باور هستند که به کارگماردن مدیران متعهد و ارزشی در سینما، پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گری و همسویی با آرمان های نظام و انقلاب اسلامی تنها راه نهادینه سازی مفهوم اقتصاد مقاومتی است و طی سال های اخیر هیچ یک از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور کار سازنده ای در این زمینه انجام نداده اند.

نامگذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب انجام می‌دهند و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان سیاسی را مخاطب تلاشی همه‌ جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌دانند. دقت در نامگذاری ها نشان می‌دهد این نامگذاری به دو گونه بوده‌اند. گاه دستیابی به هدف و حل مشکلی اقتصادی یا سیاسی مدنظر بوده است گاهی هم این نامگذاری ها راهبرد محور بوده‌اند، به این معنا که امام خامنه‌ای خواهان تغییر نگرش راهبردی نسبت به مسائل کشور بوده‌اند؛ مانند سال های ۹۵ و ۹۶ که مبحث مهم اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال انتخاب شده است.

مقصود از اقتصاد مقاومتی، مدیریت امور اقتصادی است، به گونه‌ای که از سرمایه ملی و مردمی به بهترین شکل استفاده شده و ملت از نظر اقتصادی خودکفا گردیده و به مقاومت در مقابل دشمنان ادامه دهد و توطئه‌های تحریم و محاصره اقتصادی دشمن را خنثی و بی‌اثر کند. به نوعی اقتصاد مقاومتی یعنی برخورداری از مزایای اقتصادی با ادامه مقاومت و مبارزه در مقابل دشمنان مستکبر و متجاوز.

به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر می تواند یکی از مهمترین حوزه هایی باشد که مفهوم شعارهای سال را به خوبی به جامعه تزریق کرده و آن را نهادینه کند اما متأسفانه طی سال های اخیر همواره ما شاهد آن هستیم که مدیران فرهنگی گویا بیشتر چشم به غربی ها دارند و بر اساس منافع غربی ها گام برمی دارند و چشمی به آینده کشور و منافع جمعی و ملی کشور ندارند و به همین دلیل هم طی همه سال هایی که مبحث مهم اقتصاد مقاومتی مطرح بوده ما شاهد هیچ کار درخور و شایسته ای از سوی مدیران فرهنگی و هنری و به ویژه مدیران سینمایی برای نهادینه سازی این مفهوم غنی و ارزشمند نبوده ایم!

برخی افراد بر این باور هستند که بریز و بپاش های بسیار زیادی که در سینمای ایران انجام می شد به طور قاطع در تضاد با مفهوم مهم اقتصاد مقاومتی و در راستای ترویج روحیه و زندگی اشرافی و طاغوتی است.

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با ۷ فعال حوزه سینمای ایران از جمله: شفیع آقامحمدیان، مهدی عظیمی میرآبادی، سیدسعید سیدزاده، حمید بهمنی، سعید مستغاثی، محمد قهرمانی و محمدرضا اسلاملو داشته و  نظرات آن ها را در مورد چگونگی نهادینه سازی مفهوم اقتصاد مقاومتی از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری جویا شده که ماحصل و خلاصه از آنها آن برای اطلاع و آگاهی بیشتر مخاطبان این رسانه در ذیل مطلب نقل می گردد:

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی نامگذاری سال ۹۶ به عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» گفت: اشرافی گری که در اغلب فیلم های سینمایی شاهد آن هستیم آب به آسیاب دشمن می ریزد، فیلمسازان ما به جای آنکه همواره زندگی های اشرافی و خانه های لوکس و ماشین های آنچنانی را نشان دهند باید در پی آن باشند تا برای مردم الگوی صحیح مصرف را به درستی تعریف کنند. علاوه بر اینکه طی ۲ سال گذشته مقام معظم رهبری شعار سال را بر اساس اصل اقتصاد مقاومتی انتخاب کرده اند، این مبحث سال ها است که توسط ایشان و بسیاری از دغدغه مندان و فرهیختگان نظام اسلامی مورد توجه قرار گرفته و به مناسبت های مختلف ذکر شده است. ما می دانیم که استکبار جهانی هدف اصلی اش نابودی اقتصاد کشور ما است اما متأسفانه تاکنون در حوزه فرهنگ و هنر هیچ اقدام درست و عملی در راستای نهادینه کردن این مفهوم انجام نشده است.

مهدی عظیمی میرآبادی  معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز در این باره گفت: بی اعتنایی مدیران سازمان سینمایی به شبکه نمایش خانگی در تضاد با شعار اقتصاد مقاومتی است چرا که بر اساس تجربیات گذشته توجه به این حوزه می توانست زندگی اهالی سینما را ارتقا دهد و امروزه آن ها وضعیت شغلی و رفاهی بهتری داشته باشند. شبکه نمایش خانگی این پتانسیل را دارد تا بیش از ۸ برابر فروش سالن های سینما بتواند فروش داشته باشد اما چون سینمای سالنی جلوه بهتری دارد و مدیران سینمایی هم به دنبال ظاهرگرایی هستند توجه به سینمای خانگی از اولویت آن ها خارج شد و علیرغم دلسوزی متعهدانه هنرمندان بخش خصوصی که می خواستند این حوزه سرپا بماند شبکه نمایش خانگی به دلیل غفلت مدیران سینمایی جایگاه ارزشمند خود را به طور کلی از دست داد و به افول رفت! امروزه تنها افرادی حاضر به سرمایه گذاری در شبکه نمایش خانگی هستند که سرمایه خفته ای دارند و هیچ نگرانی برای بازگشت و یا عدم بازگشت سرمایه شان ندارند و اغلب تهیه کنندگان سینما جرأت ریسک کردن برای سرمایه گذاری در این حوزه بسیار مهم را از دست داده اند.

سیدزاده: عرصه فرهنگ و هنر باید با فرمایشات مقام معظم رهبری همسویی داشته باشد/ به جای تولید برای خوش آمد غربی ها، در رابطه با اقتصاد مقاومتی فیلم بسازیم

سیدسعید سیدزاده نیز در این باره اظهار داشت: عرصه فرهنگ و هنر باید با فرمایشات مقام معظم رهبری همسویی داشته باشد و مشکل عمده ما این است که در ادوار مختلف از ولایت پیروی نداشته ایم که اگر پیروی می کردیم امروزه هیچ مشکلی در کشور وجود نداشت. سال گذشته زمانی که مقام معظم رهبری شعار سال را «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» انتخاب کردند ما باید آن را جدی می گرفتیم و با انجام کارهای فرهنگی در تمامی حوزه ها اعم از تئاتر، سینما، تلویزیون و... کاری می کردیم که مردم به خوبی با مفهوم اقتصاد مقاومتی آشنا شوند اما به دلیل اهمال کاری مدیران فرهنگی کار به جایی رسید که مقام عظمای ولایت بار دیگر سال جاری را با عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» نامگذاری کردند و این بار نیاز است همه ما کمر به همت بسته و در عرصه فرهنگ و هنر کاری کنیم که مفهوم اقتصاد مقاومتی برای همه مردم به خوبی جا بیفتد و بتوانیم به یک خودباوری برسیم.

بهمنی: روند اجرایی تولید و محتوای آثار سینمایی ایران هیچ گونه قرابتی با مفهوم اقتصاد مقاومتی ندارد

حمید بهمنی کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۶ به عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» توسط مقام معظم رهبری گفت: روند اجرایی تولید و محتوای آثار سینمایی ایران هیچ گونه قرابتی با مفهوم اقتصاد مقاومتی ندارد چرا که ما همواره شاهد آن هستیم که بدون داشتن هیچ گونه ضرورتی برخی از سینماگران از بازیگران، فیلمبرداران، آهنگسازان و سایر عوامل سینمایی خارج از کشور دعوت می کنند که با دریافت پول های هنگفت در آثار سینمایی کشور حضور داشته باشند و این در حالی است که بسیاری از سینماگران زبده کشور در بیکاری به سر می برند. خوشبختانه ما در سینمای کشورمان نیروهای بسیار زبده، کارآزموده و هنرمند داریم که توانسته اند در داخل و خارج از کشور تحسین بسیاری از افراد را برانگیزند اما بی توجهی به این نیروها باعث می شود تا طی سال های اخیر بسیاری از سینماگران خارجی در تولید آثار سینمایی ما نقش داشته باشند و ضمن دریافت پول های هنگفت به بیکاری بیشتر سینماگران ایرانی دامن بزنند؛ این نکات به دلیل بی توجهی مدیران سینمایی کشور است و هیچ گونه سنخیتی با مفهوم اقتصاد مقاومتی ندارد.

مستغاثی: سینمای ایران از مردم و آرمان های نظام و انقلاب دور است/ اقتصاد مقاومتی مورد بی توجهی مدیران فرهنگی است

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز در این باره گفت: سینمای ایران از مردم دور است و هیچ نزدیکی با آرمان های نظام و انقلاب ندارد و به جز جرقه های اندکی از سوی برخی از سینماگران متعهد که دغدغه نظام و انقلاب اسلامی را دارند ما هیچ گاه شاهد حرکت مثبت در این سینما نبوده ایم. طبیعتاً زمانی که یک پدیده مانند سینما از مردم به دور باشد و به مسائل آن ها بی توجه باشد به دغدغه های آن ها ورود پیدا نمی کند؛ امروزه وضعیت سینما نیز در کشورمان به همین گونه است و به همین دلیل است که ما هیچ گاه شاهد ورود سینما به مسائلی نظیر مقاومت مردم در برابر سلطه آمریکا، حمایت و جانفشانی های مردم برای حرمین شریفین، اقتصاد مقاومتی و... نیستیم!

قهرمانی: نباید شاهد جشنواره های متعدد و بریز و بپاش های تجملاتی و برگرفته از فرهنگ غرب در سینما باشیم/ هنرمندان فراخوان بزنند

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی نامگذاری سال ۹۶ به عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» توسط مقام معظم رهبری گفت: با توجه به شعار سال نباید شاهد برگزاری جشنواره های متعدد و بریز و بپاش های تجملاتی و برگرفته از فرهنگ غرب در سینما باشیم و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور باید به این نکته مهم توجه جدی داشته باشند و اکیداً از این بریز و بپاش ها بپرهیزند. سینما به عنوان یک رسانه مهم و تأثیرگذار و ابزاری که به صورت مستقیم با عامه مردم در ارتباط است باید همواره سعی بر آن داشته باشد تا مفاهیم ارزشی و معنوی را به مخاطبان خود تفهیم کند و نباید با انجام کارهایی که ۱۰۰ درصد برخلاف یک امر ارزشی هستند قدم بردارد.

اسلاملو: تا زمانی که مدیران ناباور به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی در رأس امور فرهنگی هستند نمی توانیم امیدی به آینده داشته باشیم

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: تا زمانی که مدیران ناباور به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی در رأس امور فرهنگی هستند نمی توانیم امیدی به آینده داشته باشیم و تصور کنیم که آن ها گامی برای نهادینه سازی شعارهایی همچون اقتصاد مقاومتی برمی دارند. متأسفانه مدت های مدیدی است که ما شاهد حضور مدیرانی در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور هستیم که در پی هم می آیند و می روند اما باوری به اصل اساسی انقلاب اسلامی ندارند و هیچ کاری برای توجه به ارزش ها، شعارها، آرمان ها و مفاهیم انقلابی در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری انجام نمی دهند و رفتارشان در این زمینه کاملاً شبیه به یکدیگر است. بنده معتقدم تا زمانی که ما شاهد حضور مدیران متعهدی نباشیم که انقلاب اسلامی را به درستی بشناسند و نسبت به تبیین مفاهیم و آرمان های آن دغدغه مند باشند نمی توانیم معانی و مفاهیم ارزشمند و غنی شعارهایی همچون اقتصاد مقاومتی را از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری در جامعه ترویج دهیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.