شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/ ۵

هدایت: پاشنه آشیل افول سریال های مناسبتی عدم وجود مدیران لایق و فیلمنامه های قوی است/ برخی سریال های نوروزی مبتذل و چندش آور بود

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۶ گفت: پاشنه آشیل افول سریال های مناسبتی عدم وجود مدیران لایق و فیلمنامه های قوی است؛ بنده معتقدم برای ایجاد تحول در صدا و سیما و رفتن به سوی پیشرفت نیازمند یک خانه تکانی اساسی در میان مدیران برای حل شدن مشکلات بنیادین هستیم.

کارگردان سریال تلویزیونی «روز سرنوشت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نه تنها سریال های مناسبتی که اغلب سریال های تلویزیونی از فیلمنامه های به شدت ضعیف و بی هویت در رنج هستند. متأسفانه مدیران سازمان صدا و سیما تنها از برخی فیلمنامه نویسان خاص استفاده می کنند و جایی برای بروز و ظهور استعدادهای جوان، خلاق و درخشان باقی نگذاشته اند و به همین علت ما روز به روز بیشتر در حال پسرفت و عقبگرد هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با یک اشتباه تاریخی و نا به جا مدت مدیدی است که بازیگر سالاری در تلویزیون حرف اصلی را می زند و بخش اعظمی از بودجه های تولید یک سریال تلویزیونی صرف حضور بازیگران مطرح سینمایی می شود که کاری بسیار غلط است چرا که تلویزیون مانند سینما گیشه ندارد که حضور بازیگران خوش رنگ و لعاب اما بی استعداد بتواند برایش حائز اهمیت باشد. مخاطبان تلویزیون هیچ گاه برای اینکه فلان بازیگر مطرح در یک سریال بازی کرده است آن را تماشا نمی کنند و آنچه برایشان بسیار مهم است قصه و داستان سریال است. حضور این بازیگران در سریال های متعدد باعث می شود مخاطب تلویزیون به شدت از بازی های یکنواخت، تکراری و بی حس آن ها در رنج باشد و رغبتی برای ادامه تماشای سریال از خود نشان ندهد.

هدایت سپس با تأکید بر اینکه علاوه بر تمامی این مسائل حضور تعداد اندکی از کارگردانان و تهیه کنندگان برای ساخت سریال های مناسبتی باعث شده تا کلیشه و تکرار در تلویزیون حرف اول و آخر را بزند اظهار داشت: گویا برخی از این کارگردانان که ساخت اغلب سریال های مناسبتی در نوروز، ماه رمضان و... را در دست دارند از نسبتی با مدیران صدا و سیما دارند چرا که کار تنها به آن ها سپرده می شود و مدت های مدیدی است که جز این ۱۰-۱۵ کارگردان و تهیه کننده هیچ هنرمند دیگری نتوانسته در تلویزیون فعالیتی داشته باشد؛ این درست در حالی است که ما بیش از ۶۰۰ کارگردان و ۱۰۰ تهیه کننده نامی و مطرح داریم که آثار درخشانی را برای تلویزیون پیش از این تولید کرده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» تأکید کرد: معتقدم با فجایعی که ما در نوروز ۹۶ به عنوان سریال های مناسبتی شاهد بودیم دیگر وقت آن رسیده که با اتحاد و همسویی و همدلی از مدیران تلویزیون سوأل کنیم چرا دایره را تا این حد تنگ کرده اند و به جای دعوت و حمایت از فیلمسازان برجسته از افرادی برای ساخت سریال های تلویزیونی استفاده می کنند که کمترین درکی از رسانه ملی و ذائقه مخاطبان آن ندارند؟

این فیلمساز خاطرنشان کرد: امروزه ما نیازمند تغییر ماهیتی مدیران سازمان صدا و سیما هستیم؛ آن ها طی این سال ها لطمات بسیار زیادی را به رسانه ملی وارد ساخته اند و سعی کرده اند تا سلیقه های شخصی و اغلب نا به جای خود را حاکم کنند.

هدایت در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه برخی سریال های نوروزی بسیار مبتذل و چندش آور بودند اظهار داشت: یکی از چندش آورترین ها سریالی بود که از یکی از شبکه پخش می شد؛ من قصد توهین به هیچ شخص خاصی را ندارم اما گویا کارگردان این سریال تصور می کند که تلویزیون ملک شخصی اش است و می تواند با هر خزعبلی مخاطب را پای تلویزیون بنشاند.

وی در خاتمه گفت: سریال های امسال همگی توهین به شعور مخاطبان فهیم تلویزیون بود و به همین علت ما شاهد استقبال بسیار اندک مخاطبان از سریال های مناسبتی بودیم و امیدوارم به زودی بتوانیم شاهد تغییر و تحولی اساسی در برنامه های تولیدی سازمان صدا و سیما باشیم. برنامه های تولید شده در تلویزیون کشور باید به حدی جذاب باشد که مخاطب را جلوی تلویزیون میخکوب کند اما متأسفانه با وجود شوراهای متعددی که برای ساخت برنامه های تلویزیونی در سازمان صدا و سیما وجود دارد ما همواره شاهد «فیدبک» های بسیار ضعیفی هستیم که نشانگر آن است که مخاطب ایرانی این گونه برنامه ها را نمی پسندد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.