جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/ ۴

احمدجو: کیفیت پایین سریال ها باعث روگردانی مخاطب از رسانه ملی می شود/ تقلیدهای نازل و سردستی آفت مهم تلویزیون

امرالله احمدجو

سینماپرس: امرالله احمدجو کارگردان برجسته سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۹۶ گفت: کیفیت پایین سریال های تلویزیونی باعث روگردانی مخاطب از رسانه ملی شده است و متأسفانه گویا هیچ یک از شوراها و اتاق های فکر سازمان صدا و سیما به درستی کارشان را انجام نمی دهند.

کارگردان سریال محبوب «روزی روزگاری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه در ایام خاص همچون ماه مبارک رمضان، عید سعید نوروز، ماه محرم و... سریال های مناسبتی تولید شود امری بسیار نیکو است؛ قطعاً جامعه هم از مدیران رسانه ملی این انتظار را دارد تا برنامه هایی فراخور زمان های مختلف تولید کنند تا آن ها بتوانند در ایام خاص تماشاگر این برنامه ها باشند اما متأسفانه ما طی سال های اخیر همواره شاهد تولید سردستی این برنامه ها هستیم و از کیفیت هیچ خبری نیست.

وی ادامه داد: آنچه باید در اولویت مدیران رسانه ملی و سازندگان آثار باشد مبحث بسیار مهم کیفیت است ما نیاز به برنامه ریزی و کیفیت مطلوب داریم و قطعاً اگر مردم از برنامه های رسانه ملی روگردان شده و ترجیح داده اند نیازهای خود را در جاهای دیگری همچون شبکه های ماهواره ای فارسی زبان جستجو کنند به دلیل آن است که برنامه های آن ها با کیفیت تر از برنامه های ما است.

احمدجو سپس با تأکید بر اینکه عوامل مختلفی در زیر مجموعه واژه کیفیت جای می گیرند اظهار داشت: شبکه های ماهواره ای اتاق فکرهای متعددی دارند که یکی از وظایف این اتاق فکرها شناسایی ذائقه و نیاز مخاطب امروزی است؛ این نکته مهمی است که ما در کشورمان به شدت از آن غافل مانده ایم. از سوی دیگر آن ها برنامه ریزی های کوتاه مدت مطلوبی را دارند تا بتوانند در درازمدت به اهداف اصلی شان دست پیدا کنند اما ما حتی از برنامه ریزی های کوتاه مدت هم عاجزیم و همه کارهای مان را به صورت عجولانه و سردستی انجام می دهیم.

این فیلمساز با این سوأل که آیا ما طالب آن هستیم تا قهر مردم با رسانه ملی را بدل به یک آشتی کنان کنیم یا خیر، خاطرنشان کرد: ماهواره ها تنها غرایز مخاطبان را نشانه گرفته اند و کارشان هم آسان است و به همین دلیل در کوتاه مدت توانسته اند به موفقیت برسند؛ قطعاً علاوه بر غرایز نکات بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که کارشناسان رسانه ملی در کشور می توانند با تمرکز روی آن ها ذائقه مخاطب را به سمت تماشای آثار وطنی برگردانند.

کارگردان سریال «سردار جنگل» تأکید کرد: در هر جامعه ای اقشار مختلف زندگی می کنند و سلایق مختلفی میان آن ها وجود دارد از این رو قطعاً نازل ترین سریال ها هم طرفداران خاص خود را دارند اما ما باید در پی آن باشیم تا بتوانیم رضایت حداکثری را برای برنامه های تلویزیونی مان جلب کنیم و از این رو توجه به عناصری همچون تنوع و دوری از تکرار وتقلید های نازل و ناشیانه و سردستی بسیار مهم است.

وی افزود: تقلیدهای نازل و سردستی آفت مهم برنامه های تلویزیونی است؛ این نکته ای است که بسیاری از هنرمندان و مردم به آن اذعان دارند اما گویا این موارد بسیار مهم از چشم مسئولان شوراهای متعدد رسانه ملی که وظیفه تصویب فیلمنامه ها را بر عهده دارند دور مانده است و به همین دلیل هم ما مرتباً شاهد پخش و تولید سریال های تکراری و تقلیدی هستیم.

احمدجو در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: ما باید از خودمان این سوأل را بپرسیم که آیا افرادی که در شوراهای متعدد سازمان صدا و سیما نشسته اند شایستگی حضور در این شوراها را دارند؟ آیا اساتیدی که در دانشگاه ها و موسسات آموزشی آزاد و دولتی که سینما درس می دهند شایستگی آموزش به هنرجویان و دانشجویان را دارند؟ ما باید سرشاخه های اصلی دلیل افت کیفی آثار سینمایی و تلویزیونی را پیدا کنیم و زمانی که دلایل اصلی را که می تواند نشأت گرفته از این موارد باشد یافتیم در پی آن باشیم تا مشکلات را به صورت ریشه ای برطرف کنیم و کاری کنیم که در سال های نه چندان دور بتوانیم مجدداً شاهد اقبال عمومی جامعه نسبت به برنامه های رسانه ملی باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.