شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

انصافی: در «نوروز خوانی» آیین ها و سنت ها نوروزی به تماشاگران نشان داده می شود/ پردیس تئاتر تهران هنوز برای مخاطبان شناخته شده نیست

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی که این روزها با نمایش «نوروز خوانی» در پردیس تئاتر تهران میزبان علاقمندان نمایش های فولکلور است گفت: با تحقیقات متعدد و فراوان تمام تلاش خود را به کار برده ایم تا در بازه زمانی یک ساعته تمامی آیین ها و سنت های نوروزی را به تماشاگران نشان دهیم و نوروزخوانان سراسر ایران را که با عنوان های مختلف شناخته می شوند به مردم معرفی کنیم.

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بسیاری از مردم کشور تنها «عمو نوروز» و «حاجی فیروز» را به عنوان نوروز خوان می شناسند و این در حالی است که ما نوروز خوان های زیادی را در شهرهای مختلف کشور داریم؛ از جمله «تکمچی» که مربوط به آذری ها است، «نوروزه سلطان» که مربوط به مازندرانی ها است و «عروس گلی» که مربوط به گیلانی ها است. علاوه بر این این ها «ریشکی و ماسی» مربوط به استان مرکزی، «نوروزه نوا» مربوط به استان البرز و طالقان و «آتش افروز» که اغلب مردم شهرهای ایران او را به عنوان نوروزه خوان می شناسند نیز وجود دارند که ما در این نمایش همه آن ها را برای مخاطبان اجرا می کنیم.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا اجرای این نمایش را که مربوط به آیین های نوروزی است بعد از تعطیلات نوروز مناسب می داند یا خیر اظهار داشت: متأسفانه زمان دیگری برای اجرای این نمایش به ما داده نشد و من بسیار خوشحالم که توانستیم در همین زمان و در پردیس تئاتر تهران این نمایش را روی صحنه ببریم؛ خوشبختانه موضوعات نوروزی آنقدر جذاب و وسیع است که در هر بازه زمانی می تواند با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو شود. نوروز در صدر تمامی آیین های ایرانی است و مردم به آیین ها و سنت های کهن آن همچنان پایبند هستند و از جان دل آن ها را انجام می دهند. من این نمایش را بر اساس یک پژوهش ۵ ساله روی صحنه برده ام و حتی در مورد آیین ها و سنن نوروزی یک کتاب با عنوان «نوید بهار و نمایش نوروز و پیروز» به رشته تحریر درآورده ام.

انصافی ادامه داد: تمامی آیین ها و سنت های نوروزی ما دلایل اجتماعی و فلسفی زیادی دارد که ما در این نمایش سعی کرده ایم در قالب طنز این ابعاد را به مخاطبان مان آموزش دهیم؛ از جمله این سنن روش و طریقه چیدن سفره هفت سین است. ما بعد از تحقیقات متعدد به این نتیجه رسیدیم که ایرانیان باستان اولین چیزی را که بر سر سفره هفت سین می گذاشتند «سنجد» بوده چرا که معنای سنجد از سنجیدن، شعور و فهمیدن می آید و خداوند هم زمانی که انسان را آفرید در ابتدا مغز را به او داد تا بتواند زندگی پیرامون خود را بررسی کند و بسنجد و درست رفتار کند.

این سیاه باز پیشکسوت کشورمان افزود: خوشبختانه مخاطبان از اینکه آیین ها و سنت های نوروزی که یادگار نیاکان شان است را به درستی می شناسند بسیار خرسند هستند اما از آنجا که پردیس تئاتر تهران هنوز برای مخاطبان حرفه ای هنرهای نمایشی چندان شناخته شده نیست و در جنوبی ترین نقطه شهر قرار داد استقبال از نمایش «نوروز خوانی» به صورت متوسط بوده اما ما در هر صورت تا ۲۵ ام فروردین ماه میزبان مخاطبان این نمایش کمدی موزیکال هستیم.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: من فکر می کنم باید جوان ها را تشویق کرد که به سمت آیین های خودمان بیایند، بعد پژوهش کنند و آن را تبدیل به نمایش نمایند. حداقل این است که این نمایش ها را ببینند تا جرقه نوینی در ذهن آن ها به وجود بیاید. امیدوارم مسئولان و مدیران تئاتری سعی بر حمایت ویژه و جدی از نمایش های آیینی و سنتی داشته باشند.

گفتنی است؛ در این نمایش بازیگرانی چون جواد انصافی، امیرمحمد انصافی، امیرحسین انصافی، فروغ یزدان، محمدرضا لوانی، تینا نوروزی، فرشته اعظمی، نیلوفر سیاری و احمد آهسته ایفای نقش می کنند. همچنین حامد نصرآبادیان طراح حرکت، ساسان فرهادپور طراح صحنه، فروغ یزدان طراح لباس، امیرحسین انصافی آهنگساز، حبیبه رضایی و فروغ یزدان عروسک ساز، سمیرا انصافی منشی صحنه این نمایش هستند. نمایش «نوروزخوانی» به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی از تاریخ ۸ فروردین ماه هر شب راس ساعت ۲۰ در تماشاخانه مشایخی پردیس تئاتر تهران روی صحنه می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.