یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

تحلیلی سینمایی از شعار سال/ ۲

عظیمی: اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان عمومی جامعه بدل شود/ اغلب آثار سینمایی هیچ رنگ و بویی از اقتصاد مقاومتی ندارد

مهدی عظیمی میرآبادی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پی نامگذاری سال ۹۶ به عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» توسط مقام معظم رهبری گفت: بی اعتنایی مدیران سازمان سینمایی به شبکه نمایش خانگی در تضاد با شعار اقتصاد مقاومتی است چرا که بر اساس تجربیات گذشته توجه به این حوزه می توانست زندگی اهالی سینما را ارتقا دهد و امروزه آن ها وضعیت شغلی و رفاهی بهتری داشته باشند.

مدیر مسئول نشریه «سینمای خانگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شبکه نمایش خانگی این پتانسیل را دارد تا بیش از ۸ برابر فروش سالن های سینما بتواند فروش داشته باشد اما چون سینمای سالنی جلوه بهتری دارد و مدیران سینمایی هم به دنبال ظاهرگرایی هستند توجه به سینمای خانگی از اولویت آن ها خارج شد و علیرغم دلسوزی متعهدانه هنرمندان بخش خصوصی که می خواستند این حوزه سرپا بماند شبکه نمایش خانگی به دلیل غفلت مدیران سینمایی جایگاه ارزشمند خود را به طور کلی از دست داد و به افول رفت!

وی ادامه داد: امروزه تنها افرادی حاضر به سرمایه گذاری در شبکه نمایش خانگی هستند که سرمایه خفته ای دارند و هیچ نگرانی برای بازگشت و یا عدم بازگشت سرمایه شان ندارند و اغلب تهیه کنندگان سینما جرأت ریسک کردن برای سرمایه گذاری در این حوزه بسیار مهم را از دست داده اند.

عظیمی میرآبادی با تأکید بر اینکه اگر اقتصاد مقاومتی در سینمای کشور حاکم شود بهترین روش برای برداشت اقتصادی از آن در حوزه سینمای خانگی است اظهار داشت: سینمای خانگی چون هیچ محدودیتی برای تولید آثار ندارد می تواند هر تعداد فیلم ساخته شده را در طول سال پخش کند. اگر در طول یک سال تنها ۳۰۰ فیلم در این حوزه تولید شود و برای هر فیلم تنها ۴۰ نفر عوامل به کار گرفته شوند بیش از ۱۲ هزار نفر از اهالی سینما و تلویزیون در طول یک سال می توانند کار کنند و زندگی معیشت خود را تأمین نمایند و ما شاهد این همه فقر و بیکاری در جامعه سینمایی نباشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» خاطرنشان کرد: ما پیش از این در حوزه شبکه نمایش خانگی این کارها را انجام داده ایم و شاهد آن بوده ایم که فروش یک سال شبکه نمایش خانگی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان شده است که تقریباً بیش از ۱۰ برابر فروش کل یک سال سینمای ایران در آن زمان بود؛ پس دیگر هیچ آزمون و خطایی برای انجام این کار صورت نمی گیرد و تنها اگر دغدغه ای از سوی متولیان و مدیران سینمایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد ما می توانیم شاهد این عملکرد باشیم.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان عمومی جامعه بدل شود اظهار داشت: از آنجا که امور فرهنگی همیشه در هر جامعه ای بسیار موثر است و می تواند به مثابه یک کلاس درس برای عموم افراد جامعه شناخته شود نیاز است تا مدیران فرهنگی کشور با دعوت از افرادی که در حوزه فرهنگ سازی اقتصاد فعالیت می کنند برای هنرمندان کنفرانس ها، ورک شاپ ها و جلسات آموزشی برگزار کنند و به آن ها بیاموزند که چگونه می توان از طریق انجام کارهای فرهنگی مانند سینما، تلویزیون و... جامعه را با اقتصاد مقاومتی آشنا کرد.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا روحیه اشرافی گری که در فیلم ها و سریال ها وجود دارد با اقتصاد مقاومتی منافات دارد یا خیر گفت: بله، متأسفانه در اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما شاهد نشان دادن مردمی هستیم که زندگی شان هیچ رنگ و بویی از اقتصاد مقاومتی ندارد و این ها جزو مسائلی است که مدیران فرهنگی باید با آن به صورت جدی برخورد کنند.

عظیمی میرآبادی در خاتمه این گفتگو گفت: قطعاً سینما، تلویزیون و سایر حوزه ها نباید با انجام کارهای شان کاری کنند تا جامعه دچار دوگانگی شود؛ اینکه مقام معظم رهبری شعار اقتصاد مقاومتی را برای دومین سال متوالی انتخاب کرده اند نشانگر اهمیت این موضوع است و همه افراد جامعه و به خصوص مدیران فرهنگی و هنری باید به آن توجه جدی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.