چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹

یک رسانه مدعی شد؛

بدون ترس به سینما بروید، افزایش صدرصدی قیمت بلیت سینما شکست خورد!

افزایش قیمت بلیت

سینماپرس: شنیده های یک رسانه حکایت از آن دارد که برخی سینماداران به دنبال افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت سینما هستند که با توجه به بالاتر بودن این درصد از تورم ۱۰ درصد مورد اشاره دولت، ظاهراً در بدنه وزارت ارشاد نسبت به این پیشنهاد نیز رویکرد مساعدی وجود نخواهد داشت.

پس از فشار افکارعمومی در مخالفت با افزایش ۱۰۰ درصد بهای بلیت سینما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با این رشد چشمگیر قیمت بلیت ها مخالفت کرد تا گروهی از سینمادارها به دنبال راهبرد تازه ای برای افزایش قیمت بلیت ها باشند و بحث افزایش حداقل ۲۰ درصد قیمت بلیت سینماها مطرح شود؛ اما آیا مسئولان سازمان سینمایی با این سطح از افزایش قطعی و فراگیری قیمت بلیت سینما به جای افزایش صددرصدیِ شناور قیمت موافق خواهند کرد؟

با وجود آنکه اکران نوروزی رسماً آغاز شده و فیلم های نوروزی را اکنون می توانید در شماری از سینماها ببینید، همچنان بلیت سینما با قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد و اثری از افزایش قیمت بلیت ها به بیست هزار تومان در هیچ یک از پردیس های سینمایی تهران و برای هیچ فیلم سینمایی دیده نمی شود. این اتفاق بی شک نشان شکست شورای صنفی نمایش در افزایش ۱۰۰ درصد قیمت بلیت سینماست و ظاهراً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشنهاد این شورا برای رشد چشمگیر قیمت بلیت سینما مخالف کرده است.
 
در همین ارتباط، رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به اعتراضات به افزایش قیمت بلیت سینما گفته است: «آن چیزی که قطعی است، ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت خواهیم کرد و امکان اینکه یک شوک قیمتی در حوزه فروش بلیت رخ بدهد را قطعاً مانع می شویم.» و بدین ترتیب موضع این وزارتخانه صد در صد مخالف سینماداران است. رویکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد تا سینماداران به دنبال تاکتیک های تازه ای برای افزایش قیمت بلیت سینما به شیوه سال های پیشین باشند.

بدون ترس به سینما بروید، افزایش صدرصدی قیمت بلیت سینما شکست خورد

شنیده های «تابناک» حکایت از آن دارد که برخی سینماداران به دنبال افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت سینما هستند که با توجه به بالاتر بودن این درصد از تورم ۱۰ درصد مورد اشاره دولت، ظاهراً در بدنه وزارت ارشاد نسبت به این پیشنهاد نیز رویکرد مساعدی وجود نخواهد داشت. سینماداران با این استدلال که ۱۰ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده به بهای بلیت ها افزوده شده که از تماشاگر دریافت نکرده اند، بر افزایش حداقل ۲۰ درصدی بلیت سینما اصرار دارند و ظاهراً قرار بر این شده که در این زمینه رایزنی های نهایی صورت پذیرد.
 
برخی خبرها حکایت از آن دارد که شماری از پردیس های سینمایی قصد دارند تا در صورت عدم افزایش چشمگیر قیمت بلیت سینما، مالیات بر ارزش افزوده را جدا از قیمت بلیت سینما از تماشاگران دریافت کنند که با این حساب در صورت عدم افزایش قیمت بلیت سینما، حداقل هزار تومان به بهای بلیت سینما در شماری از پردیس های سینمایی با نام «مالیات بر ارزش افزوده» اضافه خواهد شد؛ افزایشی که البته در قیاس با تلاش برای رشد ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت سینما قابل تحمل است.
 
در مجموع بعید به نظر می رسد قیمت بلیت سینما از ۱۲ هزار تومان افزون شود، هرچند با ارزش گذاری کنونی نیز قیمت بلیت سینما نسبت به متوسط درآمد مردم ایران، حدود سه برابر آمریکاست و هم اکنون نیز قیمت بلیت سینما نسبت به سطح درآمد و دریافتی ایرانی ها بسیار بالاست. در صورت عدم افزایش چشمگیر قیمت بلیت برای سال ۱۳۹۶، انتظار می رود فروش سینمای ایران با مدیریت درست و چینش مناسب فیلم ها در فصول اکران، شاهد رشد حداقل ۵۰ درصدی فروش سینمای ایران باشیم.
 
بدون تردید با افزایش شدید قیمت بلیت سینما، راهبرد استمرار افزایش شمار مخاطبان سینما شکست می خورد و از این منظر، مقاومت در مقابل خواسته نامشروع سینماداران برای افزایش چشمگیر قیمت بلیت سینما می تواند نشانه عقلانیت برای حفظ طیفی از مخاطبانی باشد که در چند سال اخیر با سینمای ایران آشتی کرده اند و وضعیت مالی سینمای ایران را بهبود بخشیده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.