دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

واکنش فرهاد توحیدی به تغییر هیأت مدیره خانه سینما و رئیس سازمان سینمایی

فرهاد توحیدی در نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز

شرق: با فرهاد توحیدی، رئیس اسبق هیئت‌مدیره خانه سینما، هم‌کلام شدیم و نظرش را درباره اولویت‌های خانه سینما در سال پیش‌رو جویا شدیم.

یک ‌سال گذشته حوزه فرهنگ روزهای پرفرازونشیبی را پشت ‌سر گذاشت. در این مدت بسیاری از چهره‌های فرهنگی و هنری نقدهایی به چگونگی تعیین خط‌مشی‌ها و راهکارهایی برای ارتقای وضعیت پیشنهاد کردند. مدتی قبل مجمع عمومی هیئت‌مدیره خانه سینما برگزار شد و براساس‌این فاطمه معتمدآریا، کامران ملکی، مرتضی رزاق‌کریمی، ابراهیم حقیقی، سیدعلی قائم‌مقامی، همایون اسعدیان و روانبخش صادقی به‌عنوان اعضای اصلی و سعید عقیقی و ایمان کرمیان به‌عنوان اعضای علی‌البدل هیئت‌مدیره دوره چهاردهم خانه سینما انتخاب شدند. به همین بهانه با فرهاد توحیدی، رئیس اسبق هیئت‌مدیره خانه سینما، هم‌کلام شدیم و نظرش را درباره اولویت‌های خانه سینما در سال پیش‌رو جویا شدیم.

  در ماه‌های گذشته خانه سینما تغییرات مدیریتی جدیدی را تجربه کرد و تصمیمات متفاوتی گرفته شد، از نظر شما مهم‌ترین اولویت خانه سینما در سال پیش‌رو چیست؟

به نظر من یک اولویت بیشتر وجود ندارد و آن هم کوشش برای تشکیل سازمان نظام سینمایی است. وقتش رسیده است که خانه سینما نیز مثل سازمان‌های نظام‌پزشکی یا نظام‌مهندسی دارای چنین مرتبه‌ای شود و تشکیل سازمان نظام سینمایی در این شرایط الزامی به نظر می‌رسد. در واقع نیاز است تا برای تشکیل سازمان نظام سینمایی لایحه‌ای به مجلس ارائه شود و بعد از تصویب آن درباره بقیه مسائل صحبت کرد. با تشکیل سازمان نظام سینمایی می‌توان موازین امنیت شغلی را بهتر تبیین کرد. همان‌طورکه پیش‌ازاین نیز گفته‌ام، باید به تعریف‌های بهتری از سینمای ایران رسید و سینمای کشور ما نیز مثل سایر کشورها به‌عنوان یک صنعت شناخته شود و متأسفانه درحال‌حاضر سینمای ایران به‌عنوان یک صنعت معرفی نمی‌شود و در صورت تشکیل سازمان نظام سینمایی می‌توان بسیاری از مشکلات را مرتفع کرد.

  یکی از اتفاقات مثبتی که در خانه سینما شکل گرفت، عضویت صنوف در وزارت کار بود که درحال‌حاضر بسیاری از صنوف در وزارت کار ثبت قانونی شدند. تا چه حد موارد این‌چنینی را مثبت می‌دانید؟

بله. ثبت صنوف در وزارت کار یکی از اقدامات مثبت بود که با همکاری صنوف به بهترین شکل اتفاق افتاد و دریچه جدیدی را به سوی اصناف خانه سینما باز کرد. با مشخص‌شدن اصناف کارگزار و کارفرما به گمان من مسئله وزارت کار اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و موضوع امنیت شغلی که پیامد همین موضوع ثبت در وزارت کار خواهد بود، قوت بیشتری پیدا می‌کند. طبعا نیاز است در چنین شرایطی صنوفی که همچنان در مسیر ثبت در وزارت کار هستند، با جدیت این مسیر را دنبال کنند؛ چراکه در آینده منفعت‌های این اتفاق متوجه صنوف خانه سینما خواهد شد.

  برخی از نام‌های مطرح سینمایی در هیئت‌مدیره جدید خانه سینما حضور دارند و تصمیمات جدیدتری اتخاذ خواهد شد. این ترکیب را چطور می‌بینید؟

امیدوارم دوستانم در هیئت‌مدیره جدید خانه سینما موفق باشند و حرکت آهسته و پیوسته که در سه دوره هیئت‌مدیره و دو دوره پیشین خانه سینما اتفاق افتاد، همچنان حفظ شود و اهداف گذشته قابل پیگیری باشد و در اولویت کاری دوستان قرار گیرد. به‌هرحال ترکیب خوبی در هیئت‌مدیره خانه سینما دیده می‌شود و دوستان در حوزه‌های مختلف کاری نماینده‌ای درهیئت‌مدیره دارند؛ از این منظر به نظر می‌رسد اتفاقات خوبی در آینده شکل خواهد گرفت.

  ارزیابی شما از تغییرات مدیریتی که به‌تازگی در سازمان سینمایی اتفاق افتاده، چیست؟

به‌هرحال آقای حیدریان از مدیران باسابقه سینمای ایران است و در یک دوره زمانی با توجه به حضورشان در معاونت سینمایی تجربه‌های ارزشمندی در زمینه مدیریت فرهنگی دارند و به مسائل و پیچ‌وخم‌های این حوزه آشنا هستند. گمان می‌کنم با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته در حوزه سینما تجربه کردیم و آسیب‌ها و اعتراض‌هایی که در جریان جشنواره فیلم فجر شاهدش بودیم، این فرصت فراهم شود تا بازنگری اساسی در شکل برگزاری جشنواره فجر به عمل‌ آید و در سازوکارهای سینمای ایران درباره برون‌سپاری مسئولیت‌ها و حضور مؤثرتر اصناف و شرکت‌های خصوصی تصمیمات بهتری اتخاذ شود؛ اما نباید از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که آقای ایوبی حرکت‌های مثبتی را در حوزه سینما به سرانجام رساند و متأسفانه یکی از عادت‌های بد ما این است که به محض رفتن مدیری فقط از کارهای ناکرده او صحبت می‌شود و خیلی زود یادمان می‌رود که قدم‌های مثبتی نیز برداشته است و بلافاصله از مدیر بعدی انتظار معجزه داریم؛ درحالی‌که معجزه‌ای در کار نیست و معجزه در نگاه مدیران است؛ به این معنی که شجاعت آنها در تصمیم‌گیری باعث به‌وجودآمدن اتفاقات مثبت می‌شود و انتظار می‌رود از تغییرات نترسند و معتقد به کارهای مقطعی نباشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.