جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

نقد شفاهی فیلم های نوروزی در گفتگو با آذین؛

«آباجان» فیلمی متوسط با قصه ای سطحی و سرگردان میان سینمای تجاری و اجتماعی است

آباجان

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران نوروزی فیلم سینمایی «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی گفت: «آباجان» که نابجا در میان ۲ فیلم قابل توجه اجتماعی نوروز ۹۶ نشسته است یک فیلم اجتماعی ضعیف و سطحی است که دوری از استانداردهای سینمایی و ضعف شناخت و تصویرسازی از مضامین و موضوعات اجتماعی از آن یک فیلمک سرگردان میان آثار اجتماعی و تجارتی ساخته است.

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «آباجان» ساخته ضعیفی است که فاقد درام و فیلمنامه ای پرداخت شده، شخصیت پردازی های درست و بازی های مناسب و تأثیرگذار است. سازنده این فیلم حتی در نمایش درست و ارائه شناسنامه ای باورپذیر از شرایط اجتماعی و سیاسی دوران و سال ۶۵ ناتوان بوده است؛ تجربه جدید هاتف علیمردانی او را از تجربه های سینمایی قبلی اش جلوتر نشان نمی دهد.

وی ادامه داد: او که فیلمسازی علاقمند به سینمای اجتماعی می نماید هنوز و همچنان در سینما و فیلمسازی از موضوعات اجتماعی و انسانی کم توان و کم توشه سینمایی است در حالی که لازمه تولید چنین آثاری پژوهش و شناخت جامع از پدیده های اجتماعی، ابعاد انسانی و ویژگی های خانوادگی و همچنین ارتقای دانش و تجربه سینمایی است که علیمردانی در این عرصه ها چندان پیشرفت نداشته است.

آذین با تأکید بر اینکه «آباجان» حتی اگر می خواست یک ملودرام خانوادگی و اجتماعی باشد باز هم به دلیل کمرنگی مسائل اجتماعی و بی رنگی موضوعات خانوادگی در این زمینه ناموفق است اظهار داشت: نداشتن اطلاعات مکفی و تحقیق اندک از دهه ۶۰ و آدم ها و موقعیت زندگی اجتماعی آن ها سبب شده تا بستر پردازش قصه ضعیف «آباجان» قوام داستانی و سینمایی نیابد. «آباجان» تنها به عنوان یک فیلمک تجربی در کارنامه سینمایی کارگردانش جای می گیرد و با آنکه کوشیده تا ماجراهایش را بر روی احساسات و عواطف سطحی آدم هایش و همچنین تماشاگر بچیند گرچه همین موضوع شاید برای او مخاطب دست و پا کند ولی تا تبدیل شدن به یک اثر استاندارد سینمایی و اجتماعی راهی طولانی در پیش رو دارد.

وی خاطرنشان کرد: علیمردانی حتی نتوانسته از بازیگری توانا چون فاطمه معتمدآریا بازی خوبی بگیرد و باعث شده این بازیگر توانا و مستعد یکی از ضعیف ترین نقش آفرینی های خود بر پرده سینما ثبت کند به ویژه که «آباجان» به عنوان یک فیلم شخصیت محور می توانست تداوم بازی قدرتمندانه این بازیگر در «گیلانه» باشد.

آذین در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: فیلمنامه و داستان ضعیف، کارگردانی متوسط و بازی های معمولی و جذاب نبودن مضامین و ضعف در پرداخت محتوایی داستان آن از «آباجان» یک فیلم متوسط با قصه ای سطحی ساخته که تماشاگر فیلم های علیمردانی را راضی نخواهد کرد.

گفتنی است؛   عوامل اصلی این اثر سینمایی عبارتند از: نویسنده و کارگردان: هاتف علیمردانی، مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، تدوین: امیر ادیب پرور، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی، صدابردار: محمود خرسند، آهنگساز: افشین عزیزی، طراح جلوه های ویژه: محمد لطفعلی، منشی صحنه: نسیم سید علیخانی، عکاس: علی نیک رفتار، مشاور رسانه ای: آریان امیرخان و تهیه کننده: هاتف علیمردانی. بازیگران: فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمی، محمود نظرعلیان، فریبا متخصص، ماهان نصیری ندا، محمدرضا غفاری و...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.