پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۶

فقدان هنرمندان در نوروز ۹۶ و واکنش همکاران شان؛

مرزبان: باید از امثال بهمن زرین پور ها به خوبی حراست شود/ خواندن ۲ کتاب سینمایی هیچ کس را هنرمند نمی کند!

مرزبان-زرین پور

سینماپرس: هادی مرزبان بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر که با زنده یاد بهمن زرین پور دوستی دیرینه ای داشته در اولین نوروزی که این هنرمند دیگر در میان ما نیست ضمن ادای احترام به روح وی گفت: فقدان بهمن برای جامعه هنری کشور مایه تأسف است و ما باید از بهمن زرین پور و بهمن هایی که در سینما، تلویزیون و تئاتر حضور دارند و به مثابه گنجینه ای برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم محسوب می شوند به خوبی حراست کنیم.

کارگردان نمایش های «ملودی شهر بارانی» و «پایین گذر سقاخونه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من از سال های دور با زنده یاد بهمن زرین پور دوستی دیرینه ای داشتم و همیشه در مراوداتم با وی از تجربیات نابش بهره بردم؛ دوستی من با این هنرمند بعد از بازی ام در سریال «گالش های مادربزرگ» که بهمن آن را کارگردانی می کرد مستحکم تر شد و تا زمان حیاتش همواره با هم رفت و آمد داشتیم.

وی ادامه داد: در آن زمان «گالش های مادربزرگ» بسیار موفق شد و به خوبی در خاطر دارم که اغلب بازیگرانی که در آن سریال نقش آفرینی کرده بودند به واسطه بازی در آن نزد مردم محبوب شدند و به شهرت دست پیدا کردند و بعدها در فیلم ها و سریال های مهم و متعدد به ایفای نقش پرداختند.

مرزبان سپس با تأکید بر اینکه اگر نسل قدیمی و فرهیخته سینما، تلویزیون و تئاتر کشور از بین بروند ما در آینده در حوزه فرهنگ و هنر با آسیب و فقدان جدی روبرو خواهیم شد اظهار داشت: نسل بهمن زرین پور نسلی بود که با دانش و خرد وارد حوزه فرهنگ و هنر شده بود و به واسطه سال ها کسب علم و تجربه در این حوزه کار می کرد اما امروزه اغلب افرادی که به حوزه فرهنگ و هنر وارد می شوند متأسفانه یا فاقد مهارت و تجربه کافی هستند و یا دانش مکفی در این زمینه ندارند.

بازیگر فیلم سینمایی «بچه های ابدی» خاطرنشان کرد: البته بنده معتقدم اگر یک هنرمند در ۱۰ دانشگاه هم تحصیل کرده باشد و ده ها مدرک آکادمیک داشته باشد باز هم نمی تواند به میزانی که تجربه اندوزی مهم است به فرهنگ و هنر خدمت کند؛ بنده شخصاً چه در ایران و چه در خارج از کشور در حوزه های هنری تحصیل کرده ام اما یقین دارم یک هنرمند باید روی صحنه تئاتر و یا جلوی دوربین سینما خود را به محک آزمایش بگذارد و از دانشی که کسب کرده در این دو جا استفاده کند؛ در واقع علم و تجربه مانند حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل هستند و این قدیمی ها بودند که این زنجیره را به صورت کامل در اختیار داشتند.

این هنرمند تأکید کرد: در حال حاضر نسل جدیدی که به سینما، تلویزیون و تئاتر وارد شده به این مسائل توجهی ندارد و فکر می کند که احیاناً خواندن ۲ کتاب سینمایی او را بدل به هنرمند برجسته می کند در حالی که اگر او تجربه کافی از یک سو و از سوی دیگر خمیره لازم را نداشته باشد به هیچ جایی نخواهد رسید.

کارگردان نمایش های «شب روی سنگفرش خیس» افزود: بهمن زرین پور یکی از همان هنرمندانی بود که زنجیره کامل هنرمند بودن را دارا بود و از همین رو فقدانش ضایعه بسیار بزرگی در حوزه فرهنگ و هنر ما است؛ زرین پور هنرمندی بود که مانند بسیاری از هنرمندان امروزی به دنبال جنجال و حاشیه و خبرسازی نبود و به صورت آهسته و پیوسته کار خود را انجام می داد و فیلم و سریال می ساخت و رمان و فیلمنامه می نوشت و مرتب مطالعه می کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: زمانی که من نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» را در تالار وحدت روی صحنه برده بودم امین زندگانی و استاد علی نصیریان در آن نمایش بازی می کردند؛ روزی زندگانی پیش من آمد و با قدردانی از من که این فرصت را برایش فراهم کرده بودم گفت: «تجربه حضور در مقابل علی نصیریان به عنوان بازیگر روی یک صحنه مثل این است که آدم ۵ تا دانشگاه رفته باشد و چندین مدرک آکادمیک داشته باشد»

مرزبان ادامه داد: من از این تعبیر امین زندگانی بسیار خوشم آمد و متوجه شدم او یکی از معدود هنرمندان جوانی است که به پیشکسوتانش احترام می گذارد و از همین رو می تواند آینده درخشانی داشته باشد؛ من امیدوارم که نسل جوان ما همه این گونه باشند و با بهره گیری از تجربیات و مهارت ها و دانش و آگاهی قدیمی های حوزه فرهنگ و هنر کاری کنند تا خود و فرهنگ این مرز و بوم را به اعتلا برسانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.