سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵

«چرخ» جدید تلویزیون چطور می‌چرخد؟

ایسنا: تهیه‌کننده سری سوم برنامه «چرخ» با اشاره به تغییر در ساختار و محتوای این برنامه گفت: مخاطب شبکه‌ چهار دارای تعریف مشخصی است؛ مخاطبی که اهل علم است و می‌خواهد در جریان بروزترین اطلاعات علمی قرار گرفته و به حواشی مباحث علمی توجهی نداشته باشد.

برنامه «چرخ» که از آذرماه امسال با تغییراتی در گروه تولید همراه بود، از نظر  محتوایی و ساختار نیز تغییر کرده است و تاکنون نزدیک به ۶۰ قسمت از این برنامه راهی آنتن شبکه چهار سیما شده است.


مریم فیروزی، تهیه‌کننده سری سوم برنامه «چرخ» این برنامه را مجله‌ای علمی دانست و گفت: ویژگی مجله علمی این است که تنها یک آیتم ندارد و بسته به زمان دو یا چند آیتم جداگانه دارد. ما هم تلاش کردیم که در هر  قسمت از برنامه «چرخ» دو آیتم داشته باشیم و برای اینکه رشته‌های مختلف علمی را جا نگذاریم، هر آیتم را به یکی از رشته‌های علوم اختصاص دادیم. به عنوان مثال برای آیتم پزشکی که شامل سلامت روح، جسم، روان، سبک زندگی و ... می‌شود، آیتم «چرخ حیات» را در نظر گرفتیم. همچنین برای علوم شناختی هم آیتم جداگانه‌ای تحت عنوان «چرخ نیلوفری» وجود دارد و به علوم فنی و مهندسی از مهندسی شیمی تا عمران و مکانیک در آیتم «چرخ‌دنده» پرداخته می‌شود.

تهیه‌کننده سری سوم برنامه «چرخ» با بیان اینکه «در این برنامه تلاش می‌شود تا با نگاهی ترویجی به مباحث، علمی نگاه شود»، ادامه داد: ترویج علم یکی از ماموریت‌های اولیه و مهم شبکه چهار سیماست. معمولاً برنامه‌سازی در شبکه چهار باید براساس آخرین یافته‌های علمی و حرکت در مرزهای دانش باشد و درواقع باید دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان جامعه را مورد توجه قرار بدهد و با نهادهای علمی کشور در ارتباط باشد.

فیروزی یکی از مهمترین ماموریت‌های سری سوم «چرخ» را ارتباط مدام با نهادهای مجری و سیاست‌گذار علمی برشمرد و یادآور شد: به طور کلی می‌توان گفت که این سری از برنامه «چرخ» نسبت به دو سری گذشته با تغییراتی در ساختار و محتوا از نوع موضوعاتی که به آنها پرداخته و مهمان‌هایی که به برنامه دعوت می‌شود گرفته تا شکل و حال و هوای برنامه همراه بوده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات ایجاد شده در ساختار و محتوای برنامه «چرخ» باعث ریزش مخاطبان این برنامه نشده است، با بیان اینکه سری سوم این برنامه ارتباط خوبی با مخاطبان داشته است، اظهار کرد: به نظرم مخاطب شبکه‌ چهار دارای تعریف مشخصی است؛ مخاطبی که اهل علم است و می‌خواهد در جریان بروزترین اطلاعات علمی قرار گرفته و به حواشی مباحث علمی توجهی نداشته باشد. این میخاطب می‌تواند دانشگاهی یا به طور کلی به مباحث علمی علاقه‌مند باشد.

این تهیه‌کننده تلویزیونی با اشاره به شعار سری سوم برنامه «چرخ» تحت عنوان «چرخ؛ ساده شگفت‌انگیز» گفت: تلاش می‌کنیم تا این مباحث علمی را به زبانی ساده مطرح کنیم و در همین راستا هم آقای شهریار ربانی (مجری برنامه «چرخ») سعی می‌کند در مطالعاتی که قبل از هر برنامه دارد، در وهله اول خودش موضوع را متوجه شود و آن را به مفاهیم ساده‌تری تبدیل کند و روی  بخش‌هایی از آن موضوع مانور بدهد که برای همه مخاطبان جالب باشد. درست است که همه مباحث برنامه علمی است، اما تلاش می‌شود به موضوعاتی پرداخته شود که برای همه مخاطبان برنامه جذابیت داشته باشد. به عنوان مثال یکی از قسمت‌ها به موضوع جنگل‌های هیرکانی اختصاص داشت. اول توضیح دادیم که این جنگل‌های چه ویژگی‌هایی و چه تاریخچه‌ای دارند، ولی برای درگیر کردن مردم این پرسش را مطرح کردیم که مسئولیت اجتماعی مردم در حفظ این جنگل‌ها چیست؟

فیروزی اضافه کرد: برای اینکه دیگر وقت برنامه صرف بیان تاریخچه درباره مضوعات مورد بحث در برنامه نشود، آیتم‌های کوتاه ضبط شده‌ای را در نظر گرفتیم که به صورت خلاصه مخاطب را در جریان پیشینه آن موضوع قرار می‌دهد؛ به این ترتیب دیگر مهمانان برنامه وقتشان را برای بیان توضیحات ابتدایی نمی‌گذارند و درباره اصل مطلب صحبت می‌کنند.

او با اشاره به شبکه‌های اجتماعی گفت: در حال حاضر با گسترش شبکه‌های اجتماعی مخاطبان نقش تعاملی‌تری پیدا کرده‌اند و در همین راستا نیز با توجه به اینکه بیش از ۵۰  قسمت از برنامه گذشته است، تصمیم‌ گرفته‌ایم تا نظر مخاطبان را برای موضوعات بعدی برنامه جویا شویم؛ اما به طور کلی انتخاب موضوعات برنامه برعهده اتاق فکر است که از یک تیم تحصیل‌کرده و نخبه تشکیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، برنامه «چرخ» کاری از گروه دانش شبکه چهار سیما است که از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۹ راهی آنتن می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.