جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸

آقای وزیر! آیا همکاری با شبکه های ماهواره ای برای همکاران ارشاد مجاز است؟

 جشنواره فیلم عصر

سینماپرس: چگونه است که سازمان سینمایی وزارت ارشاد «جشنواره فیلم عصر» را به رسمیت نمی‌شناسد، اما بیشتر افراد حاضر در این جشنواره که در آنکارا برگزار شد از کارمندان قراردادی این وزارتخانه اند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در حالی که پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکه های ماهواره ای مشمول توقیف فیلمها میشود اما اخیرا جشنواره ای توسط یک شبکه ماهواره ای در آنکارا برگزار شده که نه فقط تعداد زیادی از سینماگران ایرانی و از جمله سینماگری منتقد دائمی پخش غیرقانونی فیلمهای ایرانی از همین شبکه ماهواره ای، در آن شرکت داشته بلکه کار اطلاع رسانی جشنواره هم توسط کارمندان واحدهای زیرمجموعه سازمان سینمایی و از جمله کارمند فارابی و جشنواره جهانی فجر انجام شده است.

جشنواره فیلم‌های ‌ایرانی موسوم به عصر از سوی اکبر ایزددوست، صاحب یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان برگزار می‌شود و برای رد گم کردن و حساس نشدن مسئولان ایرانی شروع مراسم افتتاحیه را مشابه برنامه‌های رسمی داخل کشور و با تلاوت قرآن کریم و اجرای سرود ملی کشورمان برگزار کرد. قرار است بخش بین‌الملل این جشنواره نیز شهریورماه سال آینده در ترکیه برگزار شود. اصلی‌ترین کارویژه جشنواره‌های فیلم در جهان خط دادن به فیلمسازان و الهام‌بخش بودن در گرایش‌های مضمونی فیلم‌هاست. اینکه در جشنواره فیلم‌های ایرانی صوت قرآن یا سرود ملی ایران پخش شود، موضوعی فرعی است و صرفاً برگزاری این تشریفات برای حفظ ظاهر نمی‌تواند نگرانی‌های فرهنگی چنین رویدادهایی را کمرنگ کند. البته همین حالا و در جشنواره فجر انقلاب به فیلم‌هایی جایزه داده می‌شود که بعضاً سنخیتی با اهداف و آرمان‌های کشور ندارند و معلوم است که در جشنواره‌ای که در کشور ترکیه برگزار می‌شود، قرار است چه رویکردهایی لحاظ شود.

با اینکه سازمان سینمایی وزارت ارشاد دولت یازدهم اعلام کرده بود که «جشنواره فیلم عصر» را به رسمیت نمی‌شناسد، اما حضور کارمندان قراردادی این وزارتخانه در آنکارا نشان می‌دهد که حتی خود کارمندان این وزارتخانه تره‌ای برای این حرف‌ها خرد نمی‌کنند. برخی اعضای اصناف سینمایی نیز که انتظار می‌رود رفتاری پدرانه نسبت به سینما داشته باشند، جزو افرادی هستند که در چند روز گذشته خود را به آنکارا رسانده‌اند.

اما گویا کسب درآمد از جشنواره ای که بودجه اش را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می داده و همچنین کارمندی برای یک گروه سینمایی کم مخاطب که آن هم بودجه اش از ارشاد می آید و تولید کتابچه برای این گروه کم بوده و حالا برای درآمد بیشتر تشبث ایجاد شده است به یک شبکه ماهواره ای کاملا معلوم الحال.

آیا وزارت ارشاد و اداره نظارتی که مدام سینماگران را از پخش تیزرهایشان در شبکه های ماهواره ای نهی می کند حواسشان است که بیخ گوششان کارمندی دارند که آشکارا به حقوق بگیر یکی از همین شبکه های معاند بدل شده است؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.