سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۹

جبار آذین و نقد شفاهی فیلم های نوروزی؛

«خوب، بد، جلف»؛ سطحی نگری فیلمساز و مخاطبی که آزرده خاطر می شود

خوب بد جلف

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران نوروزی فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسمخانی گفت: با آنکه عبور از سطح مسائل اجتماعی در فیلم های کمدی تازگی ندارد اما این عبور گذرا نباید به سطحی نگری و بازی با سطحی ترین علایق و نیازهای جامعه منجر شود چیزی که در «خوب، بد، جلف» هم شاهد آن هستیم و مخاطب جدی و فهیم را به شدت از آن آزرده خاطر می سازد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کمدی سطحی و متوسط «خوب، بد، جلف» یک فیلم ارزشی، فاخر و بامحتوای اجتماعی نیست و از آن نباید انتظار همراهی و همگامی فرهنگی و اجتماعی با جامعه را داشت؛ استقبال از این فیلم به معنای خوب و مردمی بودن آن نیست که یادآور علاقه مردم به نشاط و سرگرمی است. چیزهایی که در سینمای ما وجود ندارد و تماشاگر به ناچار به دیدن فیلم قاسمخانی می رود. «خوب، بد، جلف» یک کمدی تجارتی متوسط گیشه ای است که موضوعات مختلف اجتماعی را در یک سبد سینمایی جمع و جور کرده و برای سرگرم سازی مخاطب و فتح گیشه راه ورود به جامعه را در پیش گرفته است.

آذین ادامه داد: قاسمخانی با توجه به پیشینه سینمایی و تلویزیونی و نگارش فیلمنامه های متعدد طنز و جدی در نوشتار و اجرا، گرفتن بازی های متوسط از بازیگران خود، روایت داستان فیلم و ساختن فرم و قالبی دارای ساختار کم و بیش سینمایی در «خوب، بد، جلف» ناموفق ظاهر نشده است.

این منتقد سینما تأکید کرد: با این همه و گرچه این فیلم جزو کمدی های سخیف رایج محسوب نمی شود و ساختار و مضمون آن را یک فیلم تجارتی صرف نشان می دهد ولی باید قاسمخانی به یاد داشته باشد که داستان فیلم او در جامعه امروز ایران رخ می دهد و این جامعه نمادهای فرهنگی و اجتماعی خاص خود را دارا است که ایران را از کشورهای مشابه متمایز می کند لذا شناسایی و معرفی مناسبات و آیین های اجتماعی فرهنگ ایرانی و اسلامی خانواده ها و جامعه باید به صورت مناسب بستر رویداد ماجراهای فیلم قرار گیرد.

آذین خاطرنشان کرد: یک اثر کمدی می تواند علاوه بر سرگرم سازی و خنده آفرینی حاوی نکات تحلیلی و انتقادی اجتماعی هم باشد و در قالب طنز و شوخی فاخر با مردم از زندگی و مشکلات آن ها بگوید و افزون بر سرگرم سازی مخاطب کاستی های زندگی را به رخ مسئولان بکشد گرچه «خوب، بد، جلف» با ترکیب کنونی یک فیلم به نسبت سرگرم کننده است لیکن توفیق گیشه آن به دلیل طنازی ها و امتیازهای فیلم نیست که به دلیل نبود پر تعداد و کیفی آثار سینمای کمدی سالم اجتماعی در سینمای ایران است.

وی در خاتمه گفت: در هر حال «خوب، بد، جلف» عنوان یک کمدی متوسط سرگرم کننده در ارضای سلیقه ها و خواسته های سطحی مخاطبان خود و انتظارات حداقلی آن ها از فیلم های کمدی سرگرم کننده به نسبت موفق است.

گفتنی است؛   «خوب، بد، جلف» درباره یک کارگردان هنری سینما است که از طرف تهیه‌کننده‌ خود تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش‌های اصلی فیلمش استفاده کند. این در حالی است که از نظر کارگردان، آن‌ها بدترین انتخاب‌های ممکن هستند، اما اگر او می‌خواهد فیلم را بسازد، مجبور است در مدت کوتاهی آن‌ها را به نقش‌هایشان نزدیک کند.

حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، مانی حقیقی، ویشکا آسایش، مجید مظفری، رضا رویگری، نسیم ادبی، رضا کریمی، نیوشا ضیغمی، آزاده صمدی، مهراب قاسمخانی، امیرمهدی ژوله، حسین پاکدل و بهاره رهنما از جمله بازیگران فیلم «خوب، بد، جلف» هستند.

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: نویسنده و کارگردان: پیمان قاسم‌خانی، تهیه‌کنندگان: محسن چگینی، عبداله اسکندری، سرمایه‌گذار: سید محمد امامی، محسن چگینی، طراح گریم: عبداله اسکندری، مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی، صدابردار: داریوش صادق‌پور، مدیر تولید: رضا کریمی، کارگردان صحنه‌های اکشن: دهقان محمدی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: زینب نصراللهی، طراح صحنه: پیام اسکندری، طراح لباس: رعنا امینی، منشی صحنه: نائله شریفی، مشاور رسانه‌ای: آریان امیرخان، عکاس: محمد بدرلو، دستیار دوم کارگردان: عباس خدری، دستیار سوم کارگردان: آرش چگینی، دستیار اول فیلمبردار: بهمن نادیاب، دستیاران صحنه: محمدرضا غفارزاده، جواد بهبودی، دستیار لباس: نسیم لطیفی، مدیر تدارکات: پوریا عطابخشی، دستیاران تدارکات: مجید رنجبر، مهدی سعدی، مجری طرح: مؤسسه تصویرغزال.

نظرات

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.