یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

مسیری که نتیجه اش معلوم نیست! / تلاش اصناف «خانه سینما» برای قانونی شدن در مجمع عمومی ۱۵ اسفند

سر در خانه سینما

سینماپرس: در حالی «خانه سینما» خبر از انتخابات 15 اسفند می دهد که اصناف زیر مجموعه آن در تلاش هستند تا روند ثبت قانونی در وزارت کار را پیگیری کنند.

به گزارش سینماپرس، در حالی ۱۵ اسفندماه مجمع عمومی خانه سینما برگزار خواهد شد که تمامی اصناف به دستور مدیرعامل و هیات مدیره خانه سینما باید در وزارت کار ثبت قانونی شوند و تا رسیدن به تاریخ مجمع کلیه صنوفی که در وزارت کار مراحل قانونی شدن را سپری کنند، می توانند در انتخابات شرکت کنند.

براساس این گزارش، ثبت انجمن های صنفی خانه سینما گفته می شد که باید در وزارت ارشاد که محل تزریق بودجه به خانه سینما از فصل پنجم آن است باید انجام شود اما طبق پیشنهاد وزیر کار (دکتر ربیعی) و موافقت هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما قرار بر این شد تا صنوف خانه سینما روند ثبت در وزارت کار را سپری کنند که در این شرایط کلیه اعضای صنوف به عنوان کارگر شناخته می شوند و شورای مرکزی هر صنف به عنوان هیات موسس آن صنف قلمداد می شود!

براساس شنیده ها تاکنون کانون کارگردانان حاضر نشده است تا این شرایط جدید را قبول کند اما دیگر صنوف در حال سپری کردن ثبت در وزارت کار هستند تا بتوانند در انتخابات مجمع خانه سینما حضور داشته باشند.

Image result for ‫جواد شمقدری‬‎

گفتنی است،آنچه که باعث شد تا از سوی رییس سابق سازمان سینمایی‌(جواد شمقدری) خانه سینما منحل شود به دلیل روند فانونی نشدن این خانه بود که در مصاحبه سال ۹۲ جواد شمقدری به صراحت گفته است:«بازگشایی خانه سینما باید از یک روند قانونی محقق شود. تدوین اساسنامه یک گام بود که این اساسنامه باید در شورای عالی سینما یا وزارت ارشاد قانونی شود.یکی از مهمترین مراحل قانونی شدن سینما این است که صنوف قانونی شوند و قانونی تشکیل شوند. البته ۱۱ صنف قانونی شدند و مسیر قانونی شدن را طی کردند و می‌توانند خود آن‌ها مبنای تشکیل مجمع عمومی شوند.»

شمقدری افزود: «البته ما ترجیح می‌دهیم که صنوف دیگر هم بیایند و قانونی شوند. اگر سایر صنوف بیایند و قانونی شوند ما می‌توانیم زوتر اقدامات لازم را انجام دهیم، اما اگر این کار انجام نشود، ما باید صنوف قانونی جدیدی را طراحی کنیم یا اینکه با همین ۱۱ صنف مجمع عمومی را تشکیل دهیم.»

فرهادی توحیدی؛ رییس سابق هیات مدیره خانه سینما همزمان با روی کار آمدن ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی که خانه سینما توسط او باز شد،در مصاحبه ای نسبت به گفته جواد شمقدری درباره قانونی شدن خانه سینما گفت:  از دوستان سازمان سینمایی تشکر می کنم که بحث ثبت قانونی اصناف خانه سینمای ایران را حل کردند و با تدبیر اندیشیده شده، صورت جلسه ای مبنی بر اینکه خانه سینما به عنوان موسسه ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند چتر خودش را حفظ کند و نیازی به ثبت جداگانه اصناف نیست. این دستاورد بسیار بزرگی است و هیاهوی چندسال اخیر به سرانجام رسید.

این گفته های توحیدی دال بر این نکته بود که دیگر با تدبیر رییس سازمان سینمایی نیاز به ثبت جداگانه صنوف نیست اما حالا با فشار مدیران خانه سینما، روند قانونی شدن به طریق دیگر رخ می دهد.در حالی که مشخص نیست وزیر بعدی حضور اصناف سینما را برای وزارت خانه خود قبول داشته باشد و این نگرانی برای اهالی سینما وجود خواهد داشت.

حجت الله ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی تاکنون موضعی را در قبال ثبت صنوف در وزارت کار نداشته است، در حالی که طبق قانون اهالی محترم خانه سینما با احترام بسیار به قشر کارگر در روند کاری کاملا متفاوت با این قشر هستند و این مسیر تازه هم یک اتفاق جدید برای اصناف سینما تلقی نمی شود بلکه یک راهی است بهتر از وزارت ارشاد که باید یک بار برای همیشه تکلیف صنوف سینما را مشخص کند تا شاهد موازی کاری و انشعاب در صنف ها نباشیم.

در ادامه اطلاعیه مجمع عمومی ۱۵ اسفند آمده است:

مجمع عمومی خانه سینما با استناد به مواد ۱۷، ۱۸، ۱۹ و۲۰ اساسنامه خانه سینما ساعت ۱۷ روز یکشنبه پانزدهم اسفندماه در تالار زنده‌یاد سیف‌اله داد خانه سینما (ساختمان خیابان بهار) برگزار می‌شود.

دستور جلسه این مجمع عبارت است از:
۱- استماع و رسیدگی به گزارش عملیاتی- مالی هیئت مدیره و بازرس
۲- اصلاح آئین‌نامه داوری
۳- انتخاب اعضای هیئت مدیره
۴- انتخاب بازرس

هیئت مدیره خانه سینما با صدور اطلاعیه‌ای از نمایندگان و بازرسان تشکل‌های عضو خانه سینما تقاضا کرده است تا در جلسه مجمع عمومی شرکت کنند.

* 30نماایران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.