دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

حسین الهی قمشه ای در گفتگو با سینماپرس؛

لزوم تولیدات آثار فرهنگی و هنری همراه با ایمان و عشق به خدا/ الهی قمشه ای: هنرمند باید به سلوک مردم کمک کند

حسین الهی قمشه ای

سینماپرس: دکتر حسین الهی قمشه ای سخنران، مترجم و نویسنده کشور و مدرس دانشگاه که مشاور پروژه کلیپ انیمیشن «باور» به کارگردانی ایمان قائم مقامی با مضمون دینی و مذهبی است گفت: تولید آثار فرهنگی و هنری همراه با ایمان و عشق به خدا جزو ضروریات اصلی برای هر جامعه ای است و هنرمندان با این قبیل تولیدات باید به سلوک مردم کمک کنند.

مولف آثاری همچون «شرح گلشن راز» و «مناجات منظوم حضرت علی (ع)» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پنج آموزگار ما نخست همان فطرت است که نماینده خداست، دوم انبیاء و اولیا و قدیسان هستند، سوم حکیمان و دانشمندان هستند، چهارم مشاهده اطوار طبیعت است و پنجم شاعران و هنرمندان؛ این مسأله مهمی است که ما باید در زندگی مان به آن توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در باب موسیقی باید بگویم موسیقی خوب و متعالی به نوازنده و سازنده آهنگ متکی است و ساز نقشی در آن ندارد. اگر نوازنده به درجه کمال برسد و آهنگی را که انسان برجسته ای در خاطرش نقش بسته را بنوازد، تا مرز ابدیت پیش می رود و طعمی از ابدیت و معنویت جاودانه را خواهد چشید. موسیقی خود هنری ارزشمند می تواند باشد. کلیپ های کوتاه مانند «باور» که یادآور صداقت و پاکی و عشق ما است به شدت نیاز جامعه است.

دکتر الهی قمشه ای سپس با تأکید بر اینکه خود هنرمندان نیاز به شدت نیازمند تولید آثار این چنینی هستند اظهار داشت: ما اگر از چنین تولیداتی که با عشق به خدا در قالب یک اثر ارائه می شود حمایت کنیم بی شک به سلوک خودمان کمک کرده ایم زیرا ایمان جایگاهی والا دارد در سلوک و عشق بازی؛ من امیدوارم که مسئولان کلان فرهنگی و هنری در کشور ما به این مسأله مهم توجه جدی داشته باشند.

مدیر مسئول و سردبیر فصلنامه «چلیپا» در بخش دیگری از این گفتگو به کلیپ «باور» اشاره کرد و گفت» ما در این کلیپ معنوی شاهد سبز شدن دانه باور زیر لگد ناباوران هستیم؛ موزیک ویدیویی که ایمان شیطان را هم بارور می کند. با زاویه عقل وفطرت، با استدلالی پرقدرت، به قلب اندیشه های تاریک می زند. لرزه به پیکره اندیشه های پوسیده باستانی وکتاب های داستانی ودهکده جهانی می اندازد.

وی ادامه داد: در این موزیک ویدیو مومن و کافر هردو در میدان محک با نگرانی تمام در دورانند. محل شکنجه شدن فلسفه، لحظه رسوا شدن مدعیان عشق، زمان شکستن گچ بروی تخته سیاه؛ پوست اندازی ایمان، نشستن ترک بر بت های تفکر، دراین کویرسوزان با پای عریان؛   چه کسانی که ندویدند درپی یار، روی خار وشنزار، ولی هر جا که نظر انداختن چیزی ندیدند جزء افق خالی.

الهی قمشه ای تأکید کرد: سوأل های زیادی برای ما وجود دارد که در این کلیپ سعی شده پاسخ هایی برای آن ها باشد؛ سوألاتی از قبیل اینکه نکند بین بی نهایت مخلوق، خدا از خاطر انسان مدعی پاک شده باشد؟ نکند آن مهربان با ما قهر کرده باشد؟ آیا در مدار زمین شیطان های شکارچی با انداختن پارازیت روی امواج قلب عاشقان مانع رسیدنشان به خدا می شوند؟ نکند نفس سرکشمان تابلوی راه عشق را زده و کج کرده است؟

وی در خاتمه افزود: سوأل های دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه دست های خالی که به آسمان باز شده بودند ویاری می خواستند مانند شاخه های قطع شده درختان به پایین می افتند. خبری نیست، آیا مردم خدا را شناخته اند؟ انسان به دنبال خداست یا خدا به دنبال انسان است؟ آدرس خدا را چه کسی دارد؟ موزیک ویدیوی باور، ابرهای سیاه را بارور می کند و قطرات ایمان را از این ابرها، قطره قطره بر سر آدمیان می ریزد. تا اینکه ابرها محوشده وآن بی نهایت آبی، برای چشمهای بینا نمایان می شود. شیخ محمود در گلشن راز می فرماید: در آن روزی که گِلها می سرشتند/ به دل در قصه ایمان نوشتند.

گفتنی است؛ عوامل اصلی تولید این کلیپ عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان : ایمان قائم مقامی، مشاور پروژه: حسین الهی قمشه ای، نویسنده متن قلب مالک: ایمان قائم مقامی، نویسنده: زهرا توکلی، سرپرست انیمیشن: ایمان قائم مقامی، دستیار اول سرپرست انیمیشن: حسین یار احمدی، طراحی کانسپت و محیط: بهاری فرزادی فر، دیوید بالاک، کارین آرترام، طراحی استاپ موشن: سمیرابحرانی، طراحی متحرک :زهرا اسدالهی فرد، نرگس صالحی، مهسا حسینیان، خوانش فارسی: امیرنیکاری، زهراتوکلی، خوانش انگلیسی: محمدحسین‌علی‌پور، بنفشه شاهرخی، خوانش عربی : الهه حامدی، خوانش ترکیه ای : الناز باقری، خوانش هندی : ایمان قائم مقامی، خوانش چینی : چان لِئون، آهنگ سازی و تنظیم : محمدحسین‌علی‌پور، مَسترینگ:استودیو صدای‌برتر، میکس:ایمان‌قائم‌مقامی، محمدحسین‌علی‌ پور، ترجمه‌ی انگلیسی :محمدحسین‌علی‌پور، ترجمه‌عربی:مریم بوعذار، اصلاح و ویرایش : الهه حامدی، ترجمه‌ی ترکیه ای : مژگان مقامی، اصلاح و ویرایش : الناز باقری، تیم تولید : حسین یار احمدی، کمپانی لیزوار، کمپانی هُپلوئین، کمپانی جامو، کمپانی لهستان مرکزی.

نظرات

  • اله ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۷:۱۹
    5 0
    واقعا دمتون گرم واقعا خوشحالم برای باور واقعا مرحبا
  • مهدی ۱۳۹۵/۱۲/۱۳ - ۲۲:۲۶
    3 0
    بیصبرانه منتظر باور هستم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.