سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱

اما اگرهای اکران نوروزی ۹۶

آیا باز هم فرصت طلایی اکران نوروزی نصیب متوسط‌ها خواهد شد؟/ شکست حربه تکراری انصراف از جشنواره و گرفتن اکران نوروزی

یک روز

سینماپرس: اکران نوروزی امسال نیز همانند سال‌های گذشته گزینه‌های مختلفی را پیش رو دارد. گزینه‌هایی که موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها در فروش نقش بسیار مهمی در فروش کلی سینمای ایران در سال بعد خواهد داشت.

تعطیلات نوروزی جز یکی از پرطرفدارترین بازه‌های زمانی اکران در سینمای ایران است. جرا که تجربه سال‌های اخیر نشان داده که اغلب آثار نمایش داده شده در این بازه زمانی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو می‌شوند؛ به ویژه آن که تلویزیون در چند سال گذشته عملکرد قابل قبولی در تولید آثار جذاب و مخاطب‌پسند نمایشی نداشته و همین امر باعث ریزش بیشتر مخاطبان و سوق پیدا کردن آن‌ها به سوی تفریحات جایگزین از جمله سینما شده است.

فرصت طلایی برای متوسط‌ها
اما این فرصت طلایی آفت‌هایی نیز دارد که از جمله آن جنجال‌ها و جدل‌های میان اهالی سینما برای دستیابی به این فرصت در جهت رسیدن به میزان فروش بالاتری است. البته این موضوع یک نکته قابل توجه دیگر نیز دارد که مربوط به نمایش آثاری است که به دلایل مختلفی در جشنواره فجر به نمایش درنیامده‌اند.  
آیا باز هم فرصت طلایی اکران نوروزی نصیب متوسط‌ها خواهد شد؟ / شکست حربه تکراری انصراف از جشنواره و گرفتن اکران نوروزی
دو سال پیش بود که فیلم سینمایی «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی که به واسطه فضای بیش از اندازه تلخ اثر و برخی از ممیزهایی اعمال شده بر اثر از راهیابی به جشنواره فیلم فجر بازمانده بود؛ با فشار تیم تولید اثر و البته عقب‌نشینی مدیران سینمایی توانست به فرصت طلایی اکران نوروزی دست پیدا کند؛ تا اثری متوسط در سینمای ایران به فروشی میلیاردی دست پیدا کند.
از جشنواره انصراف بده، اکران نوروزی بگیر!
یکی از اتفاقات جالب توجه جشنواره فجر سال گذشته آن بود که برخی از فیلم‌ها با وجود پشت سرگذاشتن مراحل فنی خود و داشتن آمادگی لازم برای نمایش در جشنواره فجر، از شرکت در این رویداد هنری کناره‌گیری کردند. مسئله‌ای که باعث ایجاد شایعاتی در ارتباط با ممیزی‌های فراوان این آثار و عدم نمایش آن‌ها در جشنواره فجر برای جلوگیری از حواشی احتمالی در جهت هموارتر شدن مسیر اکران عمومی این آثار بود. درواقع صاحبان این فیلم‌ها با انصراف از حضور در جشنواره، فیلم را بدون نمایش عمومی و به دور از جنجال‌هایی که ممکن بود به واسطه نمایش این فیلم‌ها و موضوعات و محتوای آن‌ها به وجود آید؛ فیلمشان را مستقیما برای اکران آماده می‌کردند و وقتی فیلم به روی پرده رفت دیگر کار از کار گذشته بود و احتمال ایجاد مشکلی در مسیر اکران اثر تقریبا به صفر می‌رسید.
آیا باز هم فرصت طلایی اکران نوروزی نصیب متوسط‌ها خواهد شد؟ / شکست حربه تکراری انصراف از جشنواره و گرفتن اکران نوروزی
اتفاقی که سال گذشته برای فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» ساخته مانی حقیقی افتاد تا یکی از عجیب‌ترین آثار سینمای ایران در زمینه عبور از خط قرمزهای اخلاقی جامعه با بهانه وجود اثری دیگر از همان کارگردان در جشنواره، از شرکت در این رویداد انصراف دهد و مستقیما راهی اکران شود و به مدت زمانی زیادی را بر پرده سینماها جولان دهد!
تکرار یک ترفند تکراری 
اتفاقی که برای فیلم به اصطلاح کمدی مانی حقیقی افتاد باعث شد تا برخی از کارگردانان سینمای ایران نیز به سراغ همین ترفند جواب پس داده بروند و با انصراف از حضور در جشنواره فجر به بهانه‌هایی همچون آماده نبودن اثر و یا تلاش برای حضور چشمگیرتر در اکران عمومی، مانع نمایش اثرشان در جشنواره فجر و البته انتقادهای احتمالی به آثارشان شوند.
ترفندی که به نظر می‌رسد سازندگان دو فیلم سینمایی «نهنگ عنبر سلکشن رویا» و «ساعت پنج عصر» نیز به دنبال اجرای آن بودند ولی در آخرین دقیقه و با عدم صدور پروانه نمایش این دو اثر، تیرشان به سنگ خورد!
«نهنگ عنبر سلکشن رویا» که در واقع قسمت دوم فیلم «نهنگ عنبر» است جدیدترین ساخته سامان مقدم است که براساس اخبار منتشر شده، پیش از آغاز جشنواره فجر امسال آماده نمایش عمومی شده بود ولی از حضور در جشنواره انصراف داد. این درحالی است که در جشنواره امسال دو اثر کمدی «خوب بد جلف» و «گشت۲» حضور داشتند و مشکلی برای حضور در جشنواره نداشتند. اما کناره‌گیری سازندگان «نهنگ عنبر سلکشن رویا» از حضور در جشنواره این احتمال را قوت می‌بخشد که فیلم دارای ممیزی‌های زیادی بوده که از خط قرمزها عبور می‌کردند. اتفاقی که با توجه به محتوای قسمت اول این فیلم و اعتراض علی جنتی وزیر وقت ارشاد به محتوای اثر در بازدیدش در پشت صحنه اثر، چندان دور از ذهن نیز به نظر نمی‌رسد.
آیا باز هم فرصت طلایی اکران نوروزی نصیب متوسط‌ها خواهد شد؟ / شکست حربه تکراری انصراف از جشنواره و گرفتن اکران نوروزی
ادامه کشمکش‌ها بر سر یک «قاتل اهلی»
فیلم سینمایی «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی نیز یکی دیگر از گزینه‌های جدی اکران نوروزی بود که به دلیل ادامه ماجرای مشکلات بین تهیه کننده و کارگردان اثر که گویا در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است، هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش از سوی اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نشده است و همین اتفاق جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی را از گردونه رقابت در نوروز ۹۶ خارج کرد.  
همه گزینه‌های روی میز
در چند روز گذشته در حالی اخباری در مورد گزینه‌های جدی اکران نوروزی امسال مطرح می‌شد که روز گذشته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با اعلام نام فیلم‌های «گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی، «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «هاری» به کارگردانی امیراحمد انصاری، «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان، «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، «آشوب» به کارگردانی کاظم راست گفتار، «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی زاده، «رگ خواب» حمید نعمت الله، «سه بیگانه» به تهیه کنندگی مسعود ردایی و «کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانی منوچهر هادی، این ۱۲ اثر را نامزدهای اکران نورزوی امسال دانست.  
آیا باز هم فرصت طلایی اکران نوروزی نصیب متوسط‌ها خواهد شد؟ / شکست حربه تکراری انصراف از جشنواره و گرفتن اکران نوروزی
اما موضوع قابل توجه در این زمینه آن است که با توجه به مصوبه شورای صنفی نمایش در ارتباط با محدودیت نمایش دو فیلم برای هر دفتر پخش، برخی از این آثار خواه ناخواه نمی‌توانند در اکران نوروزی امسال حضور داشته باشند؛ چرا که پخشش کننده آن‌ها مسئولیت اکران بیش از دو اثر را برعهده دارد. با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که از میان این همه متقاضی، کدام فیلم‌ها شانس این را دارند که در نوروز امسال روانه پرده نمایش سینماهای کشور شوند.
* فردا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.