سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸

گلایه های هنرمند پیشکسوت نمایش های آیینی و سنتی؛

انصافی: مدیران تئاتر سلیقه ای عمل می کنند/ به تمامی گروه های نمایشی اعلام شده تنها سالی یک بار حق اجرا دارند

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح نمایش های آیینی سنتی با انتقاد شدید از شرایط کنونی تئاتر به ویژه نمایش های آیینی و سنتی گفت: متأسفانه مدیران تئاتر به شدت سلیقه ای عمل می کنند و هیچ گونه نگاه تخصصی در کارشان وجود ندارد و گرفتن تالار سنگلج از نمایش های آیینی و سنتی و اختصاص آن به سایر نمایش ها از جمله اشتباهات فاحش آن ها است.

کارگردان نمایش «کل عنایت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تالار سنگلج از بدو تأسیسش تاکنون مخصوص اجرای نمایش های آیینی و سنتی بوده و بسیاری از بزرگان تئاترهای آیینی و سنتی در این تالار مهم نمایش های خود را روی صحنه برده اند؛ واقعاً برای ما روشن نیست که مسئولان تئاتر کشور با کدامین تدبیر و تعقل دست به اقدام نسنجیده گرفتن این سالن نمایش از این گونه مهم تئاتری کرده اند؟

وی ادامه داد: معتقدم علاوه بر اینکه هنرمندان عرصه نمایش های آیینی و سنتی باید پیگیر این قضایا باشند، مطبوعات رسانه های متعهد و دغدغه مند نیز باید از مدیران تئاتری این سوأل را بپرسند و پیگیر این باشند که چرا برخی منافع شخصی باعث شد تا تالار سنگلج از نمایش های آیینی و سنتی گرفته شود؟

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» خاطرنشان کرد: تمامی هنرمندانی که در عرصه نمایش های آیینی و سنتی فعالیت می کنند به دلیل عشق مفرط شان به این هنر است که همچنان ماندگار شده اند اما حضور در عرصه هنرهای نمایشی بسیار سخت شده است و شرایط مناسب کار برای ما فراهم نیست و از این رو شاید تا مدتی دیگر کلاً نمایش های آیینی و سنتی در کشور ما برای همیشه به فراموشی سپرده شود.

انصافی سپس با تأکید بر اینکه گویا مسئولان مرکز هنرهای نمایشی هیچ علاقه ای به تئاتر و به خصوص نمایش های آیینی و سنتی و هنر فولکلور این مرز و بوم ندارند اظهار داشت: ما یکی از غنی ترین فرهنگ ها را در میان تمامی ملت های دنیا دارا هستیم و بایستی با تحقیق و پژوهش های زیاد این فرهنگ اصیل را زنده نگه داشته و آن را چون میراثی گرانبها حفظ کرده و سینه به سینه به نسل آینده کشور منتقل کنیم اما وضعیت به حدی در سیستم مدیریتی ما بغرنج است که یک سالن بدون امکانات در طول سال برای اجرای این نمایش ها اختصاص داده نمی شود.

این سیاه باز پیشکسوت کشورمان تأکید کرد: گویا آنچه اصلاً برای مسئولان کشور ما هیچ اهمیتی ندارد توجه به هنرهای فولکلوریک است؛ مسئولان هنرهای نمایشی آگاه نیستند که چه تفکر عظیمی در ورای این نمایش ها وجود دارد و به همین علت است که چنین بی رحمانه به این هنر می تازند.

این کارگردان نمایش های آیینی سنتی با بیان اینکه به تمامی گروه های نمایشی اعلام شده تنها سالی یک بار حق اجرا دارند تصریح کرد: من نمی دانم دلیل این رفتار با هنرمندان مطرح نمایش های آیینی و سنتی چیست؟ چرا مسئولان تئاتر سال ها است که هیچ فکری برای این هنر ارزنده نمی کنند؟ چرا ما روز به روز در حال پسرفت هستیم و هیچ کورسوی امیدی از آینده هنر تئاتر وجود ندارد؟

وی افزود: جالب آن است که مسئولان وقتی با اعتراض های مکرر بنده و سایر هنرمندان پیشکسوت این گونه مهم نمایشی مواجه می شوند این مسأله را عنوان می کنند که هرزگاهی اجراهای سنگلج به این نوع نمایش ها اختصاص پیدا می کند!

بازیگر فیلم سینمایی «زن بدلی» در همین راستا یادآور شد: من بارها و بارها در کشورهای متعددی همچون تابلند، هندوستان، یونان، گرجستان و... حضور پیدا کرده ام و از توجه ویژه ای که مسئولان آن کشورها نسبت به فرهنگ و هنر خود می کنند شگفت زده شده ام، در تمامی این کشورها حتی سالن های ویژه ای برای توریست ها در نظر گرفته شده تا با فرهنگ و سنت های آیینی این کشورها آشنا شوند؛ اما ما حتی از حمایت از گروه های تئاتری آیینی و سنتی در کشورمان هم دریغ داریم.

انصافی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: من معتقدم اگر شرایط به همین صورت پیش برود تا چند سال آینده هیچ اثری از گونه نمایشی آیینی و سنتی که نشان دهنده فرهنگ و اصالت غنی ما ایرانیان است در کشور وجود نخواهد داشت و طی سال های آتی حتی خبری از تئاتر که از آن به عنوان مادر هنرها یاد می شود نیز نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.