سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

اعتراض‌ها به جشنواره فیلم فجر به کجا می‌رسد؟

کمیته‌های ویژه دولت و مجلس برای جشنواره فجر کاری هم می‌کنند؟!

محمد حیدری در نشست خبری فیلم سینمایی «شماره ١٧ سهیلا»

سینماپرس: سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های آن در طول این سی‌وچند سال دانست.

به گزارش سینماپرس، اعتراض سینماگران به جشنواره فیلم فجر اتفاق تازه‌ای نیست، اما با حاشیه‌هایی که امسال به وجود آمده و پای وزارت ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس را نیز به میان کشیده، انتظار می‌رود حداقل در برخورد با اعتراضات این دوره اتفاق تازه‌ای بیفتد.


سال گذشته خانه سینما اعلام کرد نحوه برگزاری جشنواره را با توجه به اعتراضات آسیب‌شناسی خواهد کرد که این موضوع در حد یک خبر باقی ماند و عملاً اتفاقی نیفتاد، باید دید وعده مجلس و دولت درباره این دوره نیز تنها واکنشی زودگذر به جو ایجاد شده پس از جشنواره خواهد بود یا نه.


سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های آن در طول این سی‌وچند سال دانست.

 شاید به همین دلیل است که وعده‌های آشنایی را که درباره بررسی مشکلات و اعتراضات آن داده می‌شود باید جدی‌تر گرفت. نگاهی به اتفاقی که سال گذشته افتاد و تجربه‌های قبلی در حوزه سینما، نشان می‌دهد وعده‌هایی که درباره بررسی مشکلات رویدادهای فرهنگی داده می‌شود اغلب با جو ایجاد شده می‌آیند و بعد هم با دور شدن از این جو به کلی فراموش می‌شوند.
سال گذشته 27 بهمن‌ماه آتیلا پسیانی، سخنگوی خانه سینما در خبر کوتاهی اعلام کرد: «هیئت مدیره خانه سینما، پیرو انتقادهایی که به نحوه برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است، به زودی نشست‌هایی تخصصی را با موضوع آسیب‌شناسی نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر برپا خواهد کرد.»

پس از آن، حدود یک ماه بعد خبری منتشر شد که به دبیری فریدون جیرانی همایش‌هایی با عناوین «1- تأثیر جشنواره بر رشد کمی و کیفی سینمای ایران، مروری بر یک تاریخ 2- افق‌های پیش‌روی جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر 3- ضرورت بازنگری در آیین‌نامه‌ها و ساختار اجرایی جشنواره ملی فیلم فجر 4- رابطه مدیریت سینما و جشنواره، دولتی ماندن یا استقلال 5- داوری‌ها؛ سلیقه‌ یا معیار 6- جشنواره ملی و استعدادهای جوان 7- مروری بر جشنواره جهانی فیلم فجر و نسبت آن با دیپلماسی پسابرجام» در خانه سینما برگزار خواهد شد، اما عملاً خروجی و نتیجه‌ای در این‌باره به بیرون درز نکرد و در واقع اتفاق خاصی نیفتاد.


امسال یک روز پیش از اختتامیه با توجه به اعتراضات سینماگران به داوری و سه انصراف از نامزدی جشنواره فیلم فجر، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر ارشاد از تشکیل کمیته‌ای به سرپرستی مشاور عالی‌اش با همراهی رئیس سازمان سینمایی برای بررسی اعتراضات خبر داد. گرچه وزیر ارشاد در ادامه صحبت‌هایش هیچ‌کدام از اعتراضات را وارد ندانسته بود.
همان‌روز احد آزادی‌خواه، دبیر کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از ارزیابی جشنواره فیلم فجر در این کمیته خبر داد.

او در بخشی از صحبت‌های کوتاهش در این‌باره گفت: «با توجه به حساسیت و اهمیت جشنواره فیلم فجر در نخستین جلسه کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس ارزیابی این جشنواره در دستور کار قرار می‌گیرد و نقاط قوت و ضعف، دلخوری‌ها و حواشی ایجاد شده و همچنین عملکرد مدیران جشنواره فیلم در این جسله بررسی خواهد شد.»
جالب است که در توضیحی که در پایان این خبر آمده، روزهای پایانی جشنواره فجر بحرانی توصیف شده است: «جشنواره فیلم فجر امسال از ابتدا با انتقادهایی به انتخاب هیئت انتخاب از سوی مسئولان، انتخاب فیلم‌ها برای بخش مسابقه، انتخاب نامزدهای دریافت سیمرغ و... روبه‌رو بوده که البته یک سر همه این حواشی فیلم «ماجرای نیمروز» است، اما این اتفاق‌ها در روزهای پایانی شرایط بحرانی را برای این جشنواره ایجاد کرده است.»

در نهایت باید گفت این دوره از جشنواره از معدود دوره‌هایی است که دولت و مجلس برای بررسی اعتراضات و حواشی آن پا پیش گذاشته‌اند، اما بعید نیست با وجود چنین واکنش‌هایی باز هم با فروکش کردن جنجال‌ها و از بین رفتن جو ایجاد شده، بررسی این اعتراضات و اعلام نتیجه‌ای واضح که می‌تواند در دوره‌های بعد مورد استفاده قرار گیرد به فراموشی سپرده شود. باید منتظر ماند و دید دو کمیته‌ای که از سوی مجلس و دولت مسئول بررسی این حواشی شده‌اند در روزها و هفته‌های آینده نظر قاطعی در این‌باره خواهند داد یا خیر.

* روزنامه جوان

نظرات

  • ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۱۳:۱۸
    1 0
    حیدری ایوبی را تا سر حد جنون برد . اینهمه تعلق باور کردنی نیست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.