شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶

نوروز ۹۶ بهترین فیلم امسال ایران را خواهیم دید؟

جواد عزتی در فیلم سینمایی ماجرای نیمروز

سینماپرس: سال گذشته محمدحسین مهدویان با فیلم «ایستاده در غبار» به جشنواره سی و چهارم آمد و به عنوان یک فیلم اولی توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره را کسب کند. حالا او در دو سال پشت سر هم توانسته جشنواره فیلم فجر را قبضه کند؛ همه چیز برای مهدویان و تیم با استعداد و با دغدغه‌اش می‌شود.

بالاخره سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با همه حواشی و ماجراهایش به کار خود خاتمه داد. مسئله داوری ها و انتقاد ها تمام شد و برگزیدگان هر بخش شناخته شدند.


در این میان فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان اتفاقی بی‌نظیر در این جشنواره را رقم زد. ماجرای نیمروز توانست مهم‌ترین سیمرغ‌های جشنواره را از آن خود کند. سیمرغ بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران چیزهایی است که آرزوی هر فیلمساز کسب حتی یکی از آنها است. اما سید محمود رضوی تهیه کننده و محمدحسین مهدویان بهمراه هم توانستند هر سه جایزه مهم را برای خود کنند.

سال گذشته محمدحسین مهدویان با فیلم «ایستاده در غبار» به جشنواره سی و چهارم آمد و به عنوان یک فیلم اولی توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره را کسب کند. حالا او در دو سال پشت سر هم توانسته جشنواره فیلم فجر را قبضه کند. همه چیز برای مهدویان و تیم با استعداد و با دغدغه‌اش می‌شود.

«ماجرای نیمروز» را واقعا نمی‌شد نادیده گرفت. پیش از اختتامیه صحبت هایی درباره داورهای دوتابعیتی مطرح شد و این شبهه که شاید فیلم زوج رضوی-مهدویان نادیده گرفته شود. اما واقعا نمی شد. شاید چون فیلم توانسته بود در آرای مردمی رتبه نخست را کسب کند و این مسئله همه چیز را تحت الشعاع خودش قرار داد.

حوادث فیلم«ماجرای نیمروز» در سال ۱۳۶۰ رخ می دهد، پس از عزل «بنی صدر» و بازگشت «مسعود رجوی» از پاریس، مواجه سازمان منافقین(سازمان مجاهدین خلق) با نظام، وارد فاز نظامی می شود. سال پرآشوبی که جوخه ترور سازمان منافقین در ابعادی وسیع، اقدام به ترورهای خیابانی کرد. در آن مقطع پر التهاب «موسی خیابانی» فرماندهی نظامی منافقین را در ایران را بر عهده داشت.

ماجرای نیمروز روایتی تاریخی از تابستان پر آشوب و پر التهاب دهه شصت است. تاریخی که از چشم جادویی سینما مغفول مانده تا اینکه پس از سی و هفت سال درباره‌اش فیلمی داستانی ساخته شد. فیلم به ذات قصه‌گو و تقریبا تمام وقایع آن  روزها را با جزئیات تشریح می کند و مخاطبی که با آن روزها آشنا نیست می تواند لذت کافی را از فیلم ببرد.

«کمال» نام یکی از شخصیت های ماجرای نیمروز است. شخصیتی که در همین روزهای اکران توانسته در کانون توجهات قرار بگیرد. کمال همان بچه حزب‌اللهی عملگرایی است که دوستش داریم و در سینما نبوده، ولی خیلی دلمان برایشان تنگ شده است. پوست و گوشت استخوانش حزب الهی است. جان کف دست دارد و برای تحقق آرمانهایش لحظه ای کوتاه نمی‌آید. کمال شوق‌انگیزتن کاراکتر فیلم است که اشک شوق را در چشم جاری می‌کند.

هادی حجازی فر بازیگر نقش کمال است. او را قبلا با بازی بی‌نظیرش در فیلم «ایستاده در غبار» و در نقش حاج احمد متوسلیان شناخته‌ایم. حجازی فر در گفتگو با یکی از رسانه ها تصریح کرده است:«تماشاگرهای معمولی و حتی تماشاگرهایی که با این مسائل زاویه دارند هم با شخصیت کمال به خوبی ارتباط گرفته‌اند و آن را دوست دارند. این بخاطر اینست که عناصر درام بخوبی کنار هم چیده شده و مخاطب را به جایی می‌رساند که منتظر عملیات و اقدام است. اینجا کمال است که می‌آید و دل تماشاگر را بدست می‌آورد و عمل می‌کند. او عملیات می‌کند و همه هم دوستش دارند. جایی کمال طغیان می‌کند که تماشاگر حسابی تشنه شده است. کمال کاراکتر محبوب خیلی از بیننده‌ها است.»

حالا و پس از برگزاری اختتامیه جشنواره فجر همه منتظر اکران عمومی ماجرای نیمروز هستند. فیلمی که توانست همه را شگفت زده کند. حالا پیش بینی های زیادی راجع به اکران نوروزی «ماجرای نیمروز» مطرح شده است. پیش بینی هایی که چندان هم غیر واقعی بنظر نمی رسند. باید منتظر ماند و دید.

* سراج۲۴

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.