یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

گفتگوی ملک جهان خزاعی با سینماپرس؛

تخصص در سینمای امروز هیچ جایی ندارد/ بسیاری از نیروهای باتجربه، پیشکسوت و تحصیل کرده پشت در سینما مانده اند

ملک جهان خزاعی

سینماپرس: ملک جهان خزاعی طراح صحنه و لباس برجسته سینما و تلویزیون با انتقاد از شرایط به وجود آمده برای اهالی سینما اظهار داشت: متأسفانه تخصص در سینمای امروز کشور ما هیچ جایی ندارد و مسئولان برای دانش و مهارت و تجربه هیچ ارزشی قائل نیستند.

برنده ۲ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه شرایطی در کشور ما به وجود آمده که اگر من به عنوان طراح صحنه و لباس فعالیت می کنم فرزندانم را به واسطه رابطه هایی که دارم در سینما مشغول به کار می کنم؛ این اتفاق نه تنها در عرصه طراحی صحنه و لباس که در بسیاری عرصه های دیگر به ویژه بازیگری به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه سینما را ارثی و میراثی کرده اند اظهار داشت: این اتفاق در حالی است که بسیاری از نیروهای باتجربه، پیشکسوت و تحصیل کرده پشت در سینما مانده اند و شرایطی برای حضور و کار آن ها در سینما فراهم نیست. مدیران سینمایی کشور هیچ تدبیری برای خیل عظیم بیکاران در رشته های مختلف سینمایی ندارند و هیچ حمایتی از این قشر فرهیخته که سال های سال جوانی و عمرشان را برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرده اند نمی شود.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «اشک سرما» خاطرنشان کرد: با اعتقاد و صراحت می گویم که حداقل ۷۰ درصد افرادی که امروزه در سینما فعالیت می کنند بدون هیچ گونه دانش، تجربه، تحصیل و مهارتی وارد سینما شده اند و علل تمامی این اتفاقات این است که در ابتدا مسئولان خانه سینما هیچ تدبیری برای مبحث مهم امنیت شغلی نداشته اند و از سوی دیگر هم مدیران برنامه ریزی جامعی برای چگونگی ورود سینماگران جوان به سینما ندارند.

خزاعی تصریح کرد: ما در حوزه طراحی صحنه و لباس همچنان طراحان بزرگ و نامداری داریم که با مشکلات کنار می آیند و سعی می کنند با اندک توانی که دارند در سینما ادامه حیات دهند اما متأسفانه بی تدبیری ها جان این افراد را به زودی می گیرد و من معتقدم که در آینده بسیار نزدیک تخصص و دانش در این رشته بسیار مهم و حیاتی سینما به طور کل از بین خواهد رفت چرا که به طراحان باتجربه و کاربلد اجازه کار و فعالیت نمی دهند و تمامی کسانی که خود را صاحب سینما می دانند می خواهند قوم و خویش خود را وارد این رشته ها کنند و برای آن ها نان و آبی مهیا کنند.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «نسل سوخته» یادآور شد: چندی قبل یکی از خانم های مطرح در حوزه تهیه کنندگی سینما فیلمی را می خواست شروع کند و به من پیشنهاد داد که به عنوان طراح صحنه و لباس کارهای فیلمش را انجام دهم اما در همان ابتدا با من شرط گذاشت که دختر من باید دستیار اول تو باشد؛ اما من به هیچ عنوان این را نپذیرفتم و گفتم هرگز به دستور شما این کار اشتباه را انجام نمی دهم.

وی تأکید کرد: این قبیل اتفاقات به همراه اتفاقات مشابه دیگر مانند داوری های غلط در جشنواره ها باعث می شود تا دیگر اندک رمقی که در جان و تن پیشکسوتان و دغدغه مندان رشته های مختلف سینمایی وجود دارد گرفته شود. به عنوان مثال در جشنواره فیلم فجر طراحی صحنه و لباس های بی نظیری وجود داشت که متأسفانه اصلاً دیده نشد و مورد توجه قرار نگرفت که از جمله آن ها می توان به فیلم «خفه گی» به کارگردانی فریدون جیرانی اشاره کرد.

خزاعی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه فعالان سینما باید بتوانند با کار خود در جامعه تغییرات مثبت ایجاد کنند اظهار داشت: بنده سال ها قبل، زمانی که طراحی صحنه و لباس سریال محبوب «خانه سبز» را بر عهده داشتم روسری های گلدار و رنگی را به مردم معرفی کردم و با این کارم رنگ را در جامعه به وجود آوردم و این در حالی بود که پیش از این کمتر مغازه ای مبادرت به فروش روسری های رنگی و گلدار می کرد و تنها رنگ های تیره مانند سیاه و خاکستری و... وجود داشت.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه امروزه ما شاهد آن هستیم که بسیاری از طراحان صحنه و لباس در سینما و تلویزیون تنها به کپی کاری های نازل و مبتذل از فرهنگ هایی که به ملیت و باورهای ما ارتباطی ندارد روی می آورند که باید مسئولان در جایی جلوی این اتفاقات شوم را بگیرند.

نظرات

  • قربان زاده ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ - ۱۹:۵۷
    0 0
    نظرات کارشناسي ، صريح و دلسوزانه است ! ولی حیف . . .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.