سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۵

نگاهی به کمدی «گشت ۲» تازه ترین ساخته سعید سهیلی

دورهمی شخصیت های قدیمی در داستانی سردرگم/ اشارات سیاسی و اجتماعی با چاشنی طنز برای گیشه

گشت۲

سینماپرس: زهرا پیامی/ «گشت ۲» هم از لحاظ ساختار و هم از لحاظ ارائه مفاهیم چند پله از ساخته قبلی سعید سهیلی عقب تر است و شاید بتوان گفت تنها تلاشی موفق در یادآوری مجدد شخصیت های دوست داشتنی «گشت ارشاد» و کوششی بی اثر در القای مفهوم داستان خود است.

فیلم کمدی «گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی در رو نهم جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه به نمایش درآمد.

«گشت ۲» بار دیگر همان شخصیت های گشت ارشاد را به دور هم جمع می کند. شخصیت عطا با وجود اینکه در قسمت قبل جان خود را از دست می دهد در این قسمت به طور معجزه آسایی جان دوباره می گیرد. حسن و حاج عباس نیز از زندان آزاد شده و به دنبال عطا می آیند تا دوباره گروه سه نفره خود را برای پیدا کردن کاری سودآور و پرسود تشکیل دهند. عطا بعد از بیرون آمدن از کما قدرت خارق العاده ای بدست آورده است به نحوی که می تواند در مورد آینده افراد پیش گویی کرده و از گذشته آنها نیز مطلع شود. حاج عباس و حسن با مشاهده شرایط و توانایی عطا به فکر راه انداختن کسبی و کار جدیدی به نام رمالی می افتند و شروع به پیش گویی آینده نه چندان دور مردم می کنند.

در همسایگی محل زندگی و کار سه شخصیت داستان فیلم، ۴ دختر جوان نوازنده زندگی می کنند. برادر دو نفر از این دخترها به خاطر قتل غیرعمد در زندان به سر می برد و پدر مقتول در صورتی تن به رضایت می دهد که یا مبلغ دیه به طور کامل به او پرداخت شود یا با یکی از این دخترها ازدواج کند.

در نهایت هم سه تفنگدار قصه، با به دام انداختن یکی از آقازاده ها در دریاچه نمک و دزدیدن بار شمش طلای او به خواسته خود می رسند.

گشت ۲ همانطور که از نامش پیداست تنها فضایی را برای گشت زدن شخصیت های داستان قبلی خود ایجاد می کند، فیلمنامه سردرگم است و نمی تواند طرح کامل و یکنواختی را بیان کند. در واقع داستان بر سوژه مشخص و مستحکمی استوار نیست و تنها  با عنوان کردن مسائل سیاسی روز از زبان حاج عباس آن هم نه در قالبی تاثیر گذار و منسجم؛ قصد دارد فروش بیشتر در گیشه را هدف قرار دهد.

پرداخت ناقض شخصیت دختران همسایه با نمایش چند تک پلان از نوازندگی آنان در خیابان های شهر برای تامین کردن هزینه دیه، جدا از اینکه در ذهنیت مخاطب اثری نمی گذارد و تعریفی صحیح را از آنها برای او ارائه نمی کند بلکه تا حدودی شعارگونه و باسمه ای جلوه می نماید.

فساد اقتصادی، برجام، انتخابات، یارانه و ... از جمله اشارات سیاسی و اجتماعی است که دست مایه این قسمت از فیلم سهیلی است. حسن در زندان توسط هم سلولی خود که گویا آقا زاده ایی پرنفوذ است مورد تحقیر و خشونت قرار می گیرد و بعد از آزادی مدام در پی تلافی و انتقام از این فرد است تا حق خود و به نوعی بقیه مردم را از او بگیرد اما نمایش شخصیت این مرد هم در ساختار کلی داستان توصیفی الکن و شعار زده باقی می ماند و از برجستگی کنش و هدف حاج عباس و بیشتر از همه حسن می کاهد. حرف فیلم در اتفاقات متعدد و کم عمق قصه گم می شود و فرصتی برای تامل بیشتر را از مخاطب می گیرد.

«گشت ۲» هم از لحاظ ساختار و هم از لحاظ ارائع مفاهیم چند پله از ساخته قبلی سهید سهیلی عقب تر است و شاید بتوان گفت تنها تلاشی موفق در یادآوری مجدد شخصیت های دوست داشتنی «گشت ارشاد ۲» و کوششی بی اثر در القای مفهوم داستان خود است.

نظرات

  • رضا ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۲:۰۳
    0 0
    موافقم : «گشت ۲» چند پله از ساخته قبلی سهید سهیلی عقب تر است
  • شقایق ۱۳۹۵/۱۱/۲۸ - ۱۱:۴۲
    0 0
    من فیلم دوست داشتم....آدم باید از دیدن فیلم و بازیگرای مورد علاقش لذت ببره...همش نباید تخصصی نگاه کرد به فیلما که...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.