دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

نقد شفاهی فیلم های جشنواره فجر؛

«ماجرای نیمروز» فیلمی بی تکلف، صادقانه و بدون پیش داوری

ماجرای نیمروز

سینماپرس: امیرافشار فتوحی منتقد سینما در رابطه با جدیدترین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان گفت: محمد حسین مهدویان که پیش از این کارگردانی فیلم تحسین شده «ایستاده در غبار» را تجربه کرده بود، امسال در دومین تجربه سینمایی خود با نام «ماجرای نیمروز» نشان داد که کار قبلی اش اتفاقی نبوده بلکه خود او پدیده و اتفاقی مهم در سینمای ایران است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهدویان در اثر جدید خود بی تکلف و صادقانه و بدون پیش داوری وقایع پر اضطراب و پر تنش سال های دهه ۱۳۶۰ و نفوذ عناصر ضد انقلاب به بدنه نظام را به تصویر می کشد که منجر به ترورهای پی در پی مقامات و مردم عادی و شهادت بهشتی ویارانش و همچنین رجایی و باهنر شد.

این منتقد سینما سپس با بیان اینکه البته تم این فیلم که کاملا در ژانر سیاسی قرار دارد براساس واقعیت ساخته شده اظهار داشت: مهدویان با ظرافت خرده داستان هایی را چاشنی آن کرده که علاوه بر نوستالژیک بودن، مقطعی از تاریخ ایران و شرایط سیاسی و اجتماعی  آن برهه را در قالب درام ثبت و ضبط کرده است. از تجربه فیلم قبلی کارگردان،   با حساسیت او در طراحی صحنه آشنایی کامل داریم کما این که این حساسیت در اثر اخیر او کاملا محسوس بوده و درباورپذیری  این فیلم در نشان دادن تاریخ معاصر. با ساختاری مستندگونه تاثیرگذار است. ساختاری که نه از ارزش های سینمایی آن کم کرده و نه مخاطب از دیدن آن خسته می شود.  

امیرافشار فتوحی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند به نظر من فیلم «ایستاده درغبار» مهدویان همچنان در قله ایستاده و فیلم «ماجرای نیمروز» و مهدویان به لحاظ فیلمنامه و کارگردانی از آن خیلی جلوتر نیست، اما یقین دارم به دلیل صراحت و صداقت صاحب اثر این فیلم نیز مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد. مهدویان بی تکلف و بدون پیش داوری وقایع تروریستی دهه شصت را مستند گونه به تصویر می کشد. ماجرای نیمروز به شدت به سینما وفادار است و بازی های حرفه ای و خوب بازیگرانش بر جذابیت این فیلم صحه می گذارد.

وی تأکید کرد:  مهدویان با خرده داستانهایی با مضمون عشق،   نفرت و شجاعت در درام خود  به خوبی بازی می کند وبا ریتمی قابل قبول برهه ای از تاریخ پر التهاب ایران را برای نسل های بعدی به تصویر می کشد و خشونت را در فیلم تاحدی نشان می دهد که مخاطب از فیلم فاصله نمی گیرد بلکه خیلی معقول با نیروهای امنیتی همذات پنداری می کند.

این منتقد سینما در خاتمه گفت: برخلاف نظر برخی فیلم «ماجرای نیمروز» بشدت قصه گوست و درام آن خوب از آب درآمده است. گریه،   غم و شادی در این فیلم توامان حکایت از ساختاری قابل تامل با شخصیت پردازی های منسجم در فیلمنامه دارد که دکوپاژ منطقی کارگردان نیز آن را برای مخاطب باور پذیر می نمایاند. مهدویان بافیلم «ماجرای نیمروز» جای پای خود را درسینمای ایران محکمتر و توقعات را بالاتر برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.