جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۱۰

تأکید بر دور شدن ماهیت ملی و انقلابی از سوی مدیران سینمایی / قاسمی جامی: نیاز به تغییرات ماهوی در مدیریت سینما داریم

حسین قاسمی جامی

سینماپرس: حسین قاسمی جامی کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی گفت: مدیران چون از ماهیت انقلابی دور شده اند با «فرش قرمز» و «کاخ جشنواره» می خواهند به این رویداد رنگ و لعاب بدهند در صورتی که این گونه کارها که برگرفته از فرهنگ منحط غربی است هیچ ارتباطی با فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی و انقلابی ندارد و بساط آن برای همیشه باید برچیده شود.

کارگردان فیلم سینمایی «پی ۲۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ما ماهیت اصیل، ارزشی و انقلابی خود را به طور کلی از دست داده است؛ مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور از آنجا که محتوای درستی مبتنی بر اهداف، ارزش ها و آرمان های ملی و انقلابی ندارند مجبور هستند با رنگ و لعاب دادن های پوچ و بی مورد به این رویداد مهم سینمایی آن را مهم جلوه دهند و یا نظرات غربی ها و روشنفکرمآب ها را به سوی این جشنواره جلب کنند.

وی ادامه داد: این قبیل اتفاقات دردناک در حالی است که ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به سینمای دغدغه مند و اصیل ارزشی و انقلابی هستیم؛ ما باید از طریق سینما سیاست های مهم کشورمان را به دنیا منتقل کنیم و در واقع از هنر هفتم به عنوان سنگری برای هجوم وحشیانه و ناجوانمردانه دشمنان در حوزه فرهنگی و هنری استفاده نماییم.

قاسمی جامی تصریح کرد: : مدیران سینمایی وضعیت سینمای کشور به سمت سینمای آمریکا و اروپا کشانده اند و ما طی این سال ها همواره شاهد تولید فیلم هایی در سینمای جمهوری اسلامی ایران بوده ایم که از روی آثار سینمایی تلخ برخی از فیلمسازان غرب زده که در پی راضی نگه داشتن جشنواره های جهانی هستند کپی برداری شده اند و به نوعی یأس فلسفی را در کشور رواج داده و سینمای شبه روشنفکری و پوچ را که هیچ ارتباطی با فرهنگ و هویت ملی و اسلامی و انقلابی مردم ایران ندارد به آن ها عرضه می کنند.

این فیلمساز در همین راستا یادآور شد: افرادی که اندیشه هنر اسلامی و انقلابی داشتند طی یکی دو سال پس از انقلاب توانستند نوعی دگردیسی در سینمای کشور به وجود آورند و سینمای ایران را بدون سیاه نمایی، هرزگی و... در سطح بین الملل مطرح کنند اما متأسفانه این شرایط تنها چند سال دوام داشت و سپس به واسطه عقب راندن نیروهای ارزشی از دو حوزه تولید و مدیریت سینما مجدداً مانند دوران پیش از انقلاب دنباله روی سینمای غرب شد.

کارگردان فیلم سینمایی «زمزمه بودا» با بیان اینکه دلمان برای سینمای سال های ابتدای انقلاب تنگ شده است اظهار داشت: ما در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی فیلم های بسیار ساده ای از منظر تکنیکی و ساختاری تولید می کردیم که محتوای غنی و ارزشمندی داشتند و سرشار از احساسات پاک و فضای معنوی بودند اما در حال حاضر قضیه کاملاً معکوس شده و فیلم های ما تنها ظاهرگرا شده و از محتوای ارزشی دور شده اند.

قاسمی جامی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران سینمای کشور تعریف صحیحی از هنر انقلاب ندارند و از سوی دیگر به دلیل آنکه می خواهند تمامی سینماگران را به عنوان حامیان خود داشته باشند گامی برای تولید آثار ارزشی برنمی دارند؛ امیدوارم با تغییرات ماهوی در مدیریت سینمای کشور ما بتوانیم در آینده ای نه چندان دور شاهد رشد و رونق و اعتلای سینمای ارزشی و خردورز باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.