چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

اتهام‌زنی و حاشیه‌سازی برای فیلم های انقلابی

آخرین مأموریت وزارت خارجه‌ای ایوبی در سینما/ رئیس سازمان سینمایی در قامت اپوزیسیون نظام!

حجت اله ایوبی-بازخوانی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب

سینماپرس: آخرین مأموریت وزارت خارجه‌ای حجت‌الله ایوبی در سینمای ایران را ظاهراً باید حذف یک فیلم انقلابی و اتهام‌زنی و حاشیه‌سازی بعدی علیه آن قلمداد کرد.

به گزارش سینماپرس، مجموعه اظهارنظرهای این روزهای حجت‌الله ایوبی و محمد حیدری درباره آثار راه‌یافته و جامانده جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که مناسبات مربوط به جشنواره روال عادی را طی نکرده است. حذف یک فیلم ضداستکباری از جشنواره فیلم فجر احتمالاً آخرین مأموریت مرد وزارت خارجه‌ای در سینمای کشور است. حجت‌الله ایوبی آخرین تلاش‌هایش برای به حاشیه راندن سینمای انقلاب را انجام داده است و روز گذشته با زیرآب‌زنی فیلم امپراطور جهنم مأموریت خود را به سرانجام رسانده است.

 
ایوبی در قامت اپوزیسیون نظام
حجت‌الله ایوبی در روزهای اخیر طی دو اظهارنظر درباره نادیده گرفتن فیلمی درباره داعش از جشنواره فجر به جای رعایت ژست بی‌طرفی در قامتی اپوزیسیون‌وار قد علم کرده و اظهارنظر کرده است. بار اول در کانال تلگرامی خود موضعی کاملاً جانبدارانه گرفت و دو روز پیش هم در اظهارنظری عجیب فیلم امپراطور جهنم را چند درجه مشکل‌دارتر از فیلم کاناپه دانست. ادعایی که تا به حال هیچ‌کس حتی اعضای هیئت انتخاب هم مطرح نکرده بودند، برای اولین بار از زبان رئیس سازمان سینمایی عنوان شد.

کمترین انتظار از رئیس سازمان سینمایی این است که درباره سینما نگاه پدرانه و مسئولانه داشته باشد، اما متأسفانه گرایشات سیاسی پررنگ اجازه اتخاذ ژست بی‌طرفی را  به ایوبی نمی‌دهد. اتهام‌زنی و اتخاذ نگاه غیرمنصفانه علیه یک اثر هنری که در حوزه استراتژیک و منطبق با حوادث روز منطقه جنوب غرب آسیا تولید شده است از سوی مرد دیپلمات سازمان سینمایی زیاد عجیب به نظر نمی‌رسد.
 
آخرین مأموریت وزارت خارجه‌ای ایوبی در سینما
ردپای این ادعا که امپراطور جهنم نه به دلیل ملاحظات هنری و سینمایی بلکه مبتنی بر گرایشات سیاسی و مصلحت‌اندیشانه از بخش مسابقه جشنواره حذف شده است، کار سختی نیست. باز شدن پای دیپلمات‌ها به سینما توسط علی جنتی، وزیر مستعفی دولت یازدهم رنگ واقعیت به خود گرفت.

کیست که نداند رویکرد سیاست خارجی دولت یازدهم کاملاً محافظه‌کارانه ترسیم شده و دوستی با عربستان سعودی در آن جایگاهی محوری دارد؛ محبتی که حتی فاجعه منا و کشتار چندصد نفر از هموطنان ایرانی نیز نتوانست خللی در مواضع دوستانه دستگاه سیاست خارجی ایجاد کند. جرم امپراطور جهنم هم همین است که پا در حریم ممنوعه سیاست خارجی دولت یازدهم یعنی عربستان سعودی گذاشته است. گرچه برخلاف اظهارنظر عماد افروغ که مدعی شده بود در فیلم نقش امریکا در ایجاد داعش مغفول مانده است، اتفاقاً به نقش محوری امریکا، اسرائیل و نوکری وهابیت در فیلم کاملاً پرداخته شده است.
 
چرا فیلم توقیف نشده است؟

حذف یک فیلم ضداستکباری از جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی احتمالاً آخرین مأموریت مرد وزارت خارجه‌ای در سینمای کشور است. حجت‌الله ایوبی آخرین تلاش‌هایش را برای به حاشیه راندن سینمای انقلاب انجام داده و روز گذشته با زیرآب‌زنی فیلم امپراطور جهنم مأموریت خود را به سرانجام رسانده است.

ایوبی روز گذشته با بیان اظهارات نسنجیده‌ای درباره بیرون ماندن فیلم امپراطور جهنم نتوانست ژست بی‌طرفانه خود را حفظ کند و در قالب مواضعی اپوزیسیون‌وار گفت: دو، سه درجه بالاتر از آنچه در «کاناپه» هست در «امپراطوری جهنم» اتفاق افتاده است. در واقع ایوبی به جای گره‌گشایی از یک فیلم سینمای ایران با این ادعا قصد دارد گره تازه‌ای بر فیلم امپراطور جهنم ایجاد کند، در حالی‌که اساساً بحث کلاه‌گیس در فیلم شیخ‌طادی به عنوان یک ایراد برای اولین‌بار از سوی رئیس سازمان سینمایی مطرح شده است. حال این سؤال پیش می‌آید که به فرض صحت ادعای ایوبی در اینکه امپراطور جهنم چند درجه بالاتر از فیلم کاناپه خلاف کرده پس چرا فیلم از سوی سازمان سینمایی مانند کاناپه توقیف نشده است؟

* جوان

نظرات

  • ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۱۷:۲۵
    0 0
    ایوبی می رود و رو سیاهی این جشنواره می ماند برای او

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.