دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۲

فهیم: «گفتمان انقلاب اسلامی» در جشنواره فجر جایی ندارد/ نیاز به استراتژی روشن برای تبیین سیاست های اجرایی مبتنی بر اهداف نظام داریم/ آقایان؛ مردم را با حواشی سرگرم نکنید

محمدتقی فهیم

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما در رابطه با نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی گفت: متأسفم که پس از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی باید این نکته را بیان کنم که «گفتمان انقلاب اسلامی» در جشنواره فجر جایی ندارد و این مهمترین رویداد سینمایی کشور تنها از جشنواره های جهانی دنباله روی کرده و در فرم و ساختار و اجرا از آن ها گرته برداری می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر در شرایطی بنیان گذاشته شد که نظام اسلامی ما در تمامی زمینه ها نیاز به تثبیت و تداوم داشت و باید آرمان ها و اهدافش را ترویج و گسترش می داد؛ از این رو برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزه فرهنگ و هنر در آن زمان به این نتیجه رسیدند که باید جشنواره ای هنری همراه و همیار نظام و انقلاب اسلامی شکل بگیرد که نه تنها در ابعاد داخلی بلکه در ابعاد بین المللی بتواند آرمان های نظام اسلامی را بسط دهد و بازوی کمک و پیشرفت انقلاب اسلامی باشد و ارزش های برآمده از این واقعه مهم را نهادینه کند.

فهیم ادامه داد: اما متأسفانه این جشنواره هرچه جلوتر رفت به واسطه تغییر سیاست های مدیران فرهنگی دچار تغییرات منفی شد و کم کم در برابر جریان ها و گفتمان و فرهنگ غربی ها مرعوب شد و این فرهنگ غربی بود که سایه اش را بر سر جشنواره انقلاب اسلامی گستراند؛ در واقع جشنواره فجر رسماً بدل به یک زائده شد و کار به آنجا رسید که نه تنها مفهوم و ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی در آن جایی نداشت بلکه محملی برای استفاده سیاسی کاران و وامداران به فرهنگ غرب گردید!

این منتقد سینما پیروی جشنواره فیلم فجر از جشنواره های جهانی همچون: «کن»، «برلین» و... را بزرگترین آسیب برای فرهنگ و هنر ایران اسلامی برشمرد و اظهار داشت: ما در فرم، ساختار، اجرا و محتوا نعل به نعل از جشنواره های غربی وام گرفته ایم و این در حالی است که اگر کمی تدبیر و عقلانیت وجود داشت این جشنواره می بایست جریان سینمای مردمی و پرمخاطب را پشتیبانی می کرد و آن  جریان را بدل به جریان اصلی سینمای ایران می نمود.

وی با بیان اینکه نیاز به استراتژی روشن برای تبیین سیاست های اجرایی مبتنی بر اهداف نظام داریم تأکید کرد: ما در مهمترین رویداد فرهنگی و هنری که همزمان با ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود نباید شاهد حضور فیلم هایی باشیم که سیاست های نظام در آن وجود نداشته باشد.

این کارشناس فرهنگی سپس وظیفه مدیران سینمایی، دبیر جشنواره و سایر دست اندرکاران در این زمینه را بسیار جدی دانست و گفت: هیأت های انتخاب و داوری آثار نقش بسیار مهمتر و کلیدی تری در این زمینه ها دارند؛ ما نیاز به هیأت های انتخابی داریم که بر اساس سیاست های نظام آثار را رصد کنند و نگذارند هر اثر ضد فرهنگی و بی ارزش و یا ضد ارزشی وارد این جشنواره شود. هیأت انتخاب باید تنها شکلی تشکیلاتی و تشریفاتی داشته باشد. این سیاستی است که بسیاری از جشنواره های جهانی همچون جشنواره «برلین» از آن بهره می برند. این جشنواره ها بر اساس سیاست های خاص کشور خود نمایندگانی را در طول سال مجبور به رصد و ارزیابی تمامی فیلم های ساخته شده در دنیا می کنند و وظیفه نمایندگان این است که این قبیل آثار را شناسایی کرده و برای حضور در جشنواره های شان از صاحبان آن ها دعوت به عمل آورند.

فهیم تصریح کرد: سیاسی کاری در تمامی جشنواره های فیلم در دنیا امروزه نهادینه شده است و هیچ جشنواره ای نمی تواند داعیه آن را داشته باشد که سیاسی نیست و سیاسی عمل نمی کند؛ اتفاقی که امسال برای نماینده جشنواره برلین در کشور ما رخ داد گواه این مدعا است؛ جشنواره فیلم برلین ازجمله محافلی است که به طور هدفمند به حمایت و تبلیغ فیلم‌ های سیاه‌نما و ضد ایرانی می پردازد. یکی از سیاست‌های این جشنواره، پذیرش و نمایش فیلم‌ های ممنوع و فاقد مجوز از ایران بوده است. به طوری که در این جشنواره به برخی از این فیلم‌ها نیز به خاطر مضمون ضد جمهوری اسلامی ایران، گاهی جوایزی هم داده می‌ شد تا اینکه برای اولین بار «آنکه لویکه» نماینده جشنواره فیلم برلین در حین خروج از ایران با نهادهای امنیتی مواجه شد و چمدان پر از فیلم وی در فرودگاه ضبط گردید!

وی ادامه داد: این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی ما دست روی دست گذاشته اند و هیچ کاری انجام نمی دهند و هیچ سیاست گذاری و استراتژی روشنی برای جشنواره فیلم فجر ندارند. مسئولان سینمایی ما همه ساله مردم، اصحاب رسانه و سینماگران را با حواشی زیادی مانند کاخ جشنواره، کارت جشنواره، سهمیه رسانه ها و... درگیر می کنند و به اصل جشنواره که محتوای آثار است توجهی ندارند و شواهد نشان می دهد که حتی از پس رفع مشکلات دم دستی و جزئی هم بر نمی آیند که در همین روند برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به کرات شاهد آن بوده ایم.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو خطاب به مدیران سینمایی گفت:  آقایان؛ مردم را با حواشی سرگرم نکنید!؛ شما باید در ابعاد کلان و استراتژیک سیاست های روشن و مدونی داشته باشید و اندیشه های انقلاب اسلامی را به جهانیان بفرستید نه اینکه با ایجاد بلبشو و هرج و مرج های کاذب بخواهید که خود را عاری از هرگونه ایراد و خطا نشان دهید و این جشنواره را سال به سال بیشتر به سمت غرب گرایی پیش ببرید و اندیشه های اسلامی و انقلابی را در حوزه فرهنگ و هنر به نابودی بکشانید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.