چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

زند: در سال های اخیر روابط و باندبازی در سینمای ایران حرف اصلی را می زند/ شرایط به وجود آمده شوک عظیمی را به جامعه هنری وارد ساخته است

امیرمحمد زند

سینماپرس: امیرمحمد زند بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت به وجود آمده در سینما و تلویزیون که منجر به بیکاری بسیاری از هنرمندان شده گفت: در سال های اخیر روابط و باندبازی در سینمای ایران حرف اصلی را می زند و روابط به طور کلی جایگزین ضوابط شده و به همین دلیل است که ما شاهد ایجاد موج ناامیدی در میان هنرمندان هستیم.

بازیگر فیلم سینمایی «تقاطع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تا ۵-۶ سال قبل بازیگران سینما و تلویزیون بر اساس توانمندی های شان انتخاب می شدند و در پروژه ها حضور پیدا می کردند اما امروزه مهمانی رفتن ها و رفاقت ها و مسافرت ها و پول ها و سرمایه گذاری ها است که در سینما و تلویزیون حرف اول و آخر را می زند و هنر و هنرمند یا به حاشیه کشیده شده و یا در برخی مواقع اصلاً دیده نمی شود و وجود ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی این مسأله آنقدر گسترش یافته که نه تنها در حوزه تولید آثار سینمایی که به جشنواره ها و جوایز سینمایی نیز کشیده شده و ما شاهد آن هستیم که در جشنواره ها هم فیلم ها با باندبازی و روابط انتخاب می شوند و جایزه می گیرند و به همین دلیل است که بسیاری از آثار خوب همیشه از گردونه رقابت خارج می مانند و جایی برای دیده شدن شان وجود ندارد.

زند سپس با بیان اینکه در تلویزیون هم سودجوها و سوء استفاده گرانی به اسم اسپانسر هنر را به یغما برده اند اظهار داشت: کمبود بودجه و نبود یک ناظر بر عملکرد تهیه کنندگان و برنامه سازان باعث شده تا اسپانسرها یکه تاز میدان شوند و هر کسی را که دلشان می خواهد با خود به تلویزیون بیاورند و بدون آنکه این شخص ذره ای هنر داشته باشد او را به اسم هنرمند به مردم معرفی کنند!

این تحصیل کرده رشته سینما از  دانشگاه La sapienza ایتالیا خاطرنشان کرد: ما طی سال های اخیر به وفور شاهد حضور افراد بی هنر و بی ارتباط با بازیگری و سینما هستیم که به واسطه زد و بندهای شان می آیند و کار می کنند و می روند و فید می شوند اما متأسفانه از سوی مدیران سینمایی و فرهنگی هیچ مقابله ای با آن ها صورت نمی گیرد؛ این در حالی است که یک هنرمند باید متعهد باشد و از راه درست و اصولی وارد این حرفه بشود تا بتواند برای مخاطبان دارای جذابیت باشد و آن ها را ترغیب و تشویق به تماشای برنامه های ساخت وطن کند.

بازیگر سریال تلویزیونی «فوق سری» تأکید کرد: این شرایط به وجود آمده شوک عظیمی را به جامعه هنری وارد ساخته و معتقدم که باید هرچه سریعتر تدبیری جدی برای این معضل اندیشه شود.

زند افزود: در هر صورت من و امثال من هرچند به سختی اما در حال ادامه مسیر هستیم اما متأسفانه بسیاری از پیشکسوتان جایی برای کار ندارند و این برای ما بسیار مایه تأسف است؛ البته برای من سخت است که بخواهم کارنامه هنری خودم را مخدوش کنم و در هر فیلم و سریالی بازی کنم. من هیچ گاه راضی به بازی در آثار نازل و سخیف نمی شوم و به خصوص در سینما می خواهم کارنامه ای قوی داشته باشم. به هر حال من با فیلم هایی مانند: «اتوبوس شب» و «شب حوراء» و «تقاطع» وارد دنیای بازیگری در سینما شدم برایم اهمیت دارد که کارنامه قوی هنری ام با بازی در فیلم های نازل مخدوش نشود.

بازیگر فیلم سینمایی «ترانه پاییزی» در خاتمه این گفتگو در رابطه با جدیدترین فعالیت هایش گفت: فیلم سینمایی «حیرانی» به کارگردانی علی عظیم زاده را آماده اکران دارم که در آن با نیوشا ضیغمی و امین حیایی همکاری کردم و داستان فیلم بسیار زیبا است و در رابطه با خانواده ای است که کودکی معلول دارند و با ورود یک کارتن خواب آسمان جل زندگی شان با مشکلاتی روبرو می شود و در نهایت کرامات امام رضا (ع) است که به زندگی شان نور رحمت می بخشد؛ همچنین بازی در سریال «ماه و پلنگ» به کارگردانی احمد امینی که با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد از دیگر کارهای من در این اواخر بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.