شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

نقد محمدتقی فهیم بر فیلم قربان محمدپور

«سلام بمبئی» از جریان فیلمسازی ایران و هند عقب‌تر است/ ساختی ضعیف تر از فیلم های سوپر مارکتی!

سلام بمبئی

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما گفت: «سلام بمبئی» از جریان فیلمسازی کشور عقب‌تر است و حتی از کمترین عوامل موثر در سینمای هند برخوردار نیست.

به گزارش سینماپرس، محمدتقی فهیم درباره فیلم «سلام بمبئی» گفت: این فیلم از کمترین عوامل موثر سینمای هند برخوردار بوده و در حقیقت مخاطب را دست کم گرفته است، در حالی که سینمای هند امروز پیشرفت های زیادی کرده و پهلو به پهلوی  سینمای هالیوود از لحاظ تکنولوژی، هنری، موسیقی، گرافیکی و .... در دنیا رشد کرده است و با زمان ساخت فیلم هایی که ۲۰ سال پیش به نمایش در می آمد، تفاوت بسیاری کرده است.

وی با بیان اینکه سینمای هند توانسته به نوعی را دنیا را تسخیر کند، ادامه داد: سینمای هند در قصه گویی و داستان گویی به روایت وفادار است و سعی می کند مخاطب خود را اغنا کند، ولی «سلام بمبئی» حتی در قصه هم نمی تواند مخاطب خود را راضی کند، البته این فیلم به جنبه سرگرمی و تفریحی مخاطبان به خوبی پاسخ می دهد.

این منتقد سینما افزود: این فیلم حتی از جریان فیلمسازی کشورمان نیز عقب تر است و از فیلم های به اصطلاح سوپر مارکتی هم ضعیف تر ساخته شده است، از سوی دیگر در بخش قصه گویی هم داستان منسجمی را روایت نمی کند و داستانک های فیلم ارتباط چندانی با داستان اصلی ندارند.

فهیم اظهار داشت: در «سلام بمبئی» شاهد بازی های ضعیف و همچنین عناصر زائد زیادی هستیم به گونه ای که اگر شخصیت بنیامین بهادری را از فیلم حذف کنیم، هیچ آسیبی به داستان فیلم وارد نمی شود، از سوی دیگر شخصیت گلزار آنگونه که باید جا نیفتاده و در حقیقت باید بگوییم که این شخصیت در حد تیپ باقی مانده است.

وی با بیان اینکه «سلام بمبئی» تنها به حضور محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری و با دیا میرزا متکی است، گفت: این فیلم تنها یک ترانه جمعی کافه ای دارد و بازیگرانی که برای عشق بیش از حد اشک می ریزند و اگر این دو را هم از فیلم جدا کنیم دیگری مولفه ای برای آن باقی نمی ماند.

این منتقد سینما خاطر نشان کرد: «سلام بمبئی» چندین شعار هم به مخاطب می دهد که باید بگوییم اگر می خواهیم فیلمی بسازیم که در آن پند و شعار وجود داشته باشد، سینمای آمریکا در این زمینه جلوتر از سایر سینماها است، به همین دلیل این فیلم از لحاظ اخلاقی هم حرف خاصی برای گفتن به مخاطب ندارد؛ با این حال باید بگوییم که سینمای کشور به ساخت چنین فیلم هایی که به جنبه سرگرمی مخاطب پاسخ دهند، نیاز دارد.

* نسیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.